• Eemalda õhutuskamber (kollane) ning aseta rootoriga ratas raamile.
• Paigalda piduriklotsid. Peale seda vääna lahti tihvt.
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
• 203 mm ja 180 mm rootorid pakuvad võimsamat pidurdusjõudu kui 160 mm rootorid. Veendu,
et sul oleks enne pidurite kasutamist täielik ülevaade pidurite omadustest.
• Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et sinu
sõrmed oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor on piisavalt
terav, et põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need jäävad liikuva rootori
avadesse.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega ära
puutu neid sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul võid saada põletusi.
Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
• Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja
sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad, võid sa jalgrattalt
kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi pidurid
töötada korrektselt.
• Kui klotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja vahetama.
Kui rootorile peaks sattuma õli või määret, peaksid sa rootorit puhastama.
Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid töötada korrektselt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et iga klotsi paksus oleks 0,5 mm või
enam.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise olukorra
leevendamiseks vabasta koheselt piduriheebel.
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see põhjustada
probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja lastud
tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis või põhjustada
pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida aurulukk. Ole
eriti ettevaatlik tühjenduskruvisid eemaldades.
• Kui lõikad pidurivoolikut, et reguleerida vooliku pikkust, või vahetad vasakpoolse pidurivooliku
parempoolsega või vastupidi, lase kindlasti pidurivoolikutest õhk välja, jälgides samme (4), (8)
kuni (12), mis on antud hooldusjuhiste peatükis "Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku anumas
olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui tühjenduskruvid tagasi pannakse, või kogunevad
pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. Ketaspidurisüsteem ei ole
mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, võivad
vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda pidurisadulate suunas. Kui jalgratast kasutatakse
sellistes tingimustes, on oht, et pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise õnnetuse. Kui
jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga sõitmist mõned
korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui pidurid ei tööta korralikult,
reguleeri neid vastavalt protseduurile.
• Kui ilmneb leke, lõpeta koheselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd. Kui sa
jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid võivad järsku
lõpetada töötamise.
• Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda rootoriga,
kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta pidurisüsteemi
ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste vigastustega õnnetuse.
Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas
surve piduriheeblile ja jalgratta juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab teha
konsulteerides oma professionaalse jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta
kasutusjuhendiga ning harjutades sõitmist ja pidurdamist.
• Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib jooks blokeeruda ja jalgratas kukkuda ettepoole,
tuues kaasa tõsiseid vigastusi.
• Shimano ketaspidurite süsteemid ei ühildu tandemratastega. Kuna tandemratastel on suur
üldkaal, suureneb pidurdamise ajal pidurisüsteemi koormus. Kui hüdraulilisi ketaspidureid
kasutatakse tandemratastel, tõuseb õlitemperatuur liiga kõrgeks ning pidurivoolikutes võivad
ilmneda aurulukud või rebenemised, mis põhjustab omakorda pidurite töö lakkamist.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised,
kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada
seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano
varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks kasutamiseks
kindlas kohas.
• A01S piduriklotsid on loodud vähendama heli, mis tekib pidurdamisel
piduriklotside ja rootori vahel. Võrreldes M06 klotsidega vajavad seda tüüpi
klotsid pikemat sissetöötamise aega.
■ Mineraalõli kasutamine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel silmadega võib
põhjustada ärritust. Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või ebamugavust.
Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu respiraatortüüpi maskiga
ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled sisse hinganud õli aure, mine koheselt värske
õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib põhjustada plahvatust ja
leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise nõudeid. Valmistudes
õli utiliseerimiseks ole hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see suletuna ning
ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest päikesevalgusest ja kuumusest.
ETTEVAATUST
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda põhjustab
pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib põhjustada äkiline
piduriheebli kasutamise tõus.
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Vajuta kergelt piduriheeblit mitu korda ning oota, et mullid naaseksid pidurivedeliku
anumasse. Soovitatav on seejärel eemaldada tühjenduskruvid ning täita mahuti
mineraalõliga, kuni õhumulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk. (Vaata "Mineraalõli
lisamine ja õhu eemaldamine".)
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel
http://techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
■ Pidurisadulate paigaldamine ja vooliku kinnitamine.
< Ees >
< Ees >
< Taga >
Tehnilise hoolduse juhised SI-8KC0A-001
Ketaspidurisüsteem
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Pidurisadul
Rootor
Adapter
Pidurisadula
kinnituspoldid
Pidurisadula
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
■ Piduriklotsi asendamine
Hooldus
Pane tähele: See pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotside kuludes liiguvad
kolvid samm-sammult väljapoole, reguleerides automaatselt rootori ja
piduriklotside vahele tekkinud tühimikku. Seetõttu pead sa piduriklotside
asendamisel lükkama kolvid tagasi nende algasendisse.
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist
määrduvad piduriklotsid õliga või piduriklotsid on
kulunud paksuseni 0,5 mm või kui piduriklotside
suruvedrud puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul
pidurisadulatega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Paigalda esmalt adapter ja kinnita seejärel pidurisadulad ajutiselt raamile. (Pidurisadulad
peaksid saama liikuda külgedele.)
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
● Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp ● Posti-tüüpi kinnitus
3. Lükka kolvid otse lameda otsaga
tööriistaga sisse tagasi ilma neid
kahjustamata nii kaugele kui nad
lähevad. Ära lükka kolbe terava
tööriistaga. See võib kahjustada kolbe.
4. Paigalda uued piduriklotsid ja seejärel
paigalda klotside eraldajad (punane).
Peale seda vääna lahti tihvt.
5. Vajuta mõned korrad piduriheeblit ja kontrolli, et vajutamine muutuks jäigemaks.
6. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
■ Reguleerimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtlaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid. Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
2. Lükka kolvid otse lameda otsaga tööriistaga sisse tagasi ilma neid kahjustamata nii
kaugele kui nad lähevad. Ära lükka kolbe terava tööriistaga. See võib kahjustada kolbe.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad (punane).
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et kaks kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldaja, paigalda jooks ning kontrolli, et rootor ja piduriklotsid ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, vabasta kinnituspoldid ja reguleeri nii, et nad
enam kokku ei puutuks.
■ Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühjendusnippel ja lase õli välja.
Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli väljutamist. Peale õli
väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile "Mineraalõli lisamine ja õhu
väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
Paigalda esmalt pidurisadul raami
külge (nii, et pidurisadul saaks liikuda
küljele), vajuta piduriheeblit nii, et
piduriklotsid haaraksid rootorist, ning
seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
■ Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleksid kinnitatud nii nagu on näidatud joonisel.
Radiaalset paigaldust ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
■ Rootori paigaldamine
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 2 Joon. 1
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
Kinnitusmoment: 40 - 50 Nm
■ Piduriheebli paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel.
(Veendu, et piduriheebel ei puutuks kasutamise
ajal kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka
hooldusjuhiseid käiguvahetusheeblile. Tänu
käiguvahetusheebli kinnituspoltide asukohale
nõuavad mõningad tüübid, et
käiguvahetusheebel paigaldataks esimesena.)
Kui kinnitad lisasid süsinikraami/juhtraua külge, konsulteeri süsinikraami/lisade
tootjaga, et saada soovitusi kinnituse jaoks, et vältida liiga tugevat kinnitust, mis
võib põhjustada kahjustusi süsinikmaterjalile, ja/või liiga lõtva kinnitust, mis
põhjustab lisatud komponentide nõrka kinnitumist.
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Rootori
kinnitusrõngas
TL-LR15
Paigaldamine
■ Vooliku paigaldamine
< Parema heebli jaoks >
Vooliku paigaldamise detaile loe SM-BH90-SS pidurivooliku (SI-8KH0)
hooldusjuhistest.
Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et pidurisadulad ja
heeblid oleksid joonisel näidatud asendites.
BL-M596
BR-M596
■ Heebli kauguse reguleerimine
Tõmbe suurendamiseks pinguta reguleerimispolti (päripäeva) ja tõmbe vähendamiseks
vabasta seda (vastupäeva), kasutades 2,5 mm kuuskantvõtit.
< Vasaku heebli jaoks >
Õhutuskamber (kollane)
Piduriklotsid
Tihvt
Poltide lahtitulemise ennetamiseks paigalda lisakorgid nagu näidatud joonisel.
< Ees > < Taga >
Klambrid
Klambrid
Klambrid
Posti-tüüp
C-kujuliste juhtide ja tavalist tüüpi
trossilukkude jaoks kasuta spetsiaalset
Shimano trossikinnitit (müügil eraldi),
et kinnitada nagu on näidatud joonisel.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti veendu,
et ei oleks lekkeid.
Kinnitusmoment: 0,3 - 0,5 Nm
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Piduriklotsid
Kolb
Klotsi eraldaja (punane)
Tihvt
Tihvt
SI-8KC0A-001-04
■ Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi ajal
kasvab järkjärgult pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise perioodil,
ole valmis igaks selliseks pidurdusjõu suurenemiseks. Sama asi toimub ka kui
vahetatud on piduriklotsid või rootor.
■ Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle sisemisi
detaile, pane tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib jääda pidurisadula
osadele. Lase pidurisadula komponentidel enne kokkuühendamist piisavalt
kuivada.
Pane tähele
• Maastikujalgrataste 203 mm ja 180 mm rootoritel on suurem diameeter kui
160mm rootoritel ning seega on ka nende rootorite paindlikkus suurem.
Vastasel juhul võivad nad kokku puutuda piduriklotsidega.
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat või
mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi ilma
piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud, lükka
kolvid otse lameda otsaga tööriistaga sisse tagasi ilma neid kahjustamata.)
• Kui piduriklotside või kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda
tühjenduskruvid ning proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib anumast välja
voolata natukene õli.)
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi, seebist
vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid või
summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halvemaks muutumise eest.
Reguleerimispolt
2 mm 0,5 mm
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Orgaanilised klotsid A01S
Metallklotsid M06
Pidurisadul BR-M596
Voolik SM-BH90-SS
Rootor SM-RT64
Piduriheebel BL-M596
Kasutuskoht Tööriist
Rootori kinnitusrõngas TL-LR15
Piduriheebli kinnituspolt 4 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Adapteri (posti-tüüp) kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Piduriheebli tühjenduskruvi 2,5 mm kuuskantvõti
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm padrunvõti
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
Tühjendamine SM-DISC, süstal