■ Heebli kauguse reguleerimine
Kinnita kauguse reguleerimise polti (päripäeva), et tuua heebel lähemale ning vabasta
see (vastupäeva), et viia heebel kaugemale.
< Parema heebli jaoks >
BL-M665
BR-M665
< Vasaku heebli jaoks >
Rootori
kinnitusrõngas
TL-LR15
• Eemalda õhutuskamber (kollane) ning aseta rootoriga ratas raamile.
• Paigalda piduriklotsid. Peale seda vääna lahti tihvt.
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
Pane tähele
• Maastikualgrataste 203 mm ja 180 mm rootoritel on suurem diameeter kui
160 mm ja 14 00 rootoritel ning seega on ka nende rootorite paindlikkus
suurem. Vastasel juhul võivad nad kokku puutuda piduriklotsidega.
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat
või mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi ilma
piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud, lükka
kolvid otse sisse tagasi ilma neid kahjustamata.)
Kui piduriklotside või kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda pidurivedeiku
anuma kate ning proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib anumast välja voolata
natukene õli.)
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi,
seebist vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid
või summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu
tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halevamaks muutumise eest.
• 203 mm ja 180 mm rootorid pakuvad võimsamat pidurdusjõudu kui 160 mm rootorid. Veendu,
et sul oleks enne pidurite kasutamist täielik ülevaade pidurite omadustest.
•
Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et sinu sõrmed
oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor on piisavalt terav, et
põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need jäävad liikuva rootori avadesse.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega ära
puutu neid sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul võid saada põletusi.
Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
•
Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad võida sa jalgrattalt
kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul
ei pruugi pidurid töötada korrektselt.
• Kui kotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja vahetama.
Kui rootorile peaks sattuma õli või määret, peaksid sa rootorit puhastama.
Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid töötada korrektselt.
•
Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et iga klotsi paksus oleks 0,5 mm või enam.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise olukorra
leevendamiseks vabasta koheselt piduriheebel.
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see põhjustada
probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja lastud
tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis või põhjustada
pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida aurulukk.
Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
• Kui lõikad pidurivoolikut, et reguleerida vooliku pikkust, või vahetad vasakpoolse pidurivooliku
parempoolsega või vastupidi, lase kindlasti pidurivoolikutest õhk välja, jälgides samme (5), (8)
kuni (10), mis on antud hooldusjuhiste peatükis "Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku anumas
olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi, või kogunevad
pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. M665 ketaspidurisüsteem
ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse
küljele, võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda pidurisadulate suunas. Kui jalgratast
kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise
õnnetuse. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga
sõitmist mõned korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui pidurid ei
tööta korralikult, reguleeri neid vastavalt protseduurile.
• Kui ilmneb leke, lõpeta kohselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd. Kuisa
jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid võivad järsku
lõpetada töötamise.
• Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda rootoriga,
kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta pidurisüsteemi
ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste vigastustega õnnetuse.
Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale sobivat pidurdustehnikat
(muu hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab
teha konsulteerides oma professionaalse jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta
kasutusjuhendiga ning harjutades sõitmist ja pidurdamist.
• Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib jooks blokeeruda ja jalgratas kukkuda ettepoole,
tuues kaasa tõsiseid vigastusi.
• Shimano ketaspidurite süsteemid ei ühildu tandemratastega. Kuna tandemratastel on suur
üldkaal, suureneb pidurdamise ajal pidurisüsteemi koormus. Kui hüdraulilisi ketaspidureid
kasutatakse tandemratastel, tõuseb õlitemperatuur liiga kõrgeks ning pidurivoolikutes võivad
ilmneda aurulukud või rebenemised, mis põhjustab omakorda pidurite töö lakkamist.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised,
kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada
seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks kasutamiseks
kindlas kohas.
• A01S piduriklotsid on loodud vähendama heli, mis tekib pidurdamisel
piduriklotside ja rootori vahel. Võrreldes M06 klotsidega vajavad seda tüüpi
klotsid pikemat sissetöötamise aega.
■ Mineraalõli kasutamine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel silmadega võib
põhjustada ärritust. Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või ebamugavust
Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu respiraatortüüpi
maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled sisse hinagnud õli aure, mine
koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib põhjustada plahvatust
ja leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise nõudeid.
Valmistudes õli utiliseerimiseks ole hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see suletuna ning
ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest päikesevalgusest ja kuumusest.
■ Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi ajal kasvab järkjärgult
pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise perioodil, ole valmis igaks selliseks
pidurtusjõu suurenemiseks. Sama asi toimub ka kui vahetatud on piduriklotsid või rootor.
■ Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle sisemisi detaile, pane
tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib jääda pidurisadula osadele. Lase pidurisadula
komponentidel enne kokkuühendamist piisavalt kuivada.
ETTEVAATUST
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda põhjustab
pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib põhjustada äkiline
piduriheebli kasutamise tõus.
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Vajuta kergelt piduriheeblit mitu korda ning oota, et mullid naaseksid pidurivedeliku
anumasse. Soovitatav on seejärel eemaldada vedeliku anuma kaas ning täita anum
mineraalõliga kuni mulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk.
(Vaata "Mineraalõli lisamine ja õhu eemaldamine".)
Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel http: //techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
■ Pidurisadulate (BR-M665) paigaldamine ja vooliku kinnitamine
< Eesmine >
Tehnilise hoolduse juhised SI-8FE0A-004
Ketaspidurisüsteem
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Rootor
Pidurisadula
kinnituspoldid
< Eesmine >
< Tagumine >
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Pidurisadul
Adapter
Pidurisadula kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
■ Piduriklotsi asendamine
Hooldus
Pane tähele: M665 pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotsid kuluvad,
kolvid liiguvad samm-sammult väljapoole, et automaatselt
reguleerida tühimikku rootori ja piduriklotside vahel. Seetõttu pead sa
piduriklotside asendamisel lükkama kolvid tagasi nende algasendisse.
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist
määrduvad piduriklotsid õliga või piduriklotsid on kulunud
paksuseni 0,5 mm või kui piduriklotside suruvedrud
puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda piduriklotsid
nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piidkond.
3. Eemalda vedeliku anuma kaas vastavalt "Mineraalõli
lisamine" sammule (1).
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul
pidurisadulatega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele, ning seejärel
paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
● Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp ● Posti-tüüpi kinnitus
4. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa seda
ei keeraks. (Pane tähele, sel ajal võib
anumast välja voolata natukene õli.)
5. Paigalda uued piduriklotsid ja seejärel
paigalda klotside eraldajad (punane).
Peale seda vääna lahti tihvt.
6. Vajuta mõned korrad piduriheeblit ja kontrolli, et vajutamine muutuks jäigemaks.
7. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
8. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
9. Vii piduriheebel oma algasendisse.
■ Reguleerimimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev ala ning eemalda vedeliku anuma kaas.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata. Pane tähele, sel ajal võib anumast välja
voolata natukene õli.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad (punane).
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et kaks kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kasuta reguleerimiseks seibe.
6. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
■ Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt
luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühendusnippel ja lase
õli välja. Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli
väljutamist. Peale õli väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano
mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
Paigalda esmalt pidurisadul raami
külge (nii, et pidurisadul saaks liikuda
küljele), vajuta piduriheeblit nii,
etpiduriklotsid haaraksid rootorist,
ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
■ Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleksid kinnitatud nii nagu on näidatud joonisel.
Radiaalset paigaldust ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
■ Rootori (SM-RT64)
paigaldamine
SM-RT64L (203 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64 (160 mm)
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 1 Joon. 2
Kinnitusmoment:
40 - 50 Nm
■ Piduriheebli (BL-M665) paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel.
(Veendu, et piduriheebel ei puutuks kasutamise
ajal kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka
hooldusjuhiseid käiguvahetusheeblile.
Tänukäiguvahetusheebli kinnituspoltide
asukohale nõuavad mõningad tüübid, et
käiguvahetusheebel paigaldataks esimesena.)
Kui kinnitad lisasid süsinikraami/juhtraua külge, konsulteeri süsinikraami/lisade
tootjaga, et saada soovitusi kinnituse jaoks, et vältida liiga tugevat kinnitust,
misvõib põhjustada kahjustusi süsinikmaterjalile, ja/või liiga lõtva kinnitust,
mispõhjustab lisatud komponentide nõrka kinnitumist.
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
Kasutuskoht Tööriist
Rootori kinnitusrõngas TL-LR15
Piduriheebli kinnituspolt 4 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Adapteri (posti-tüüp) kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Vedeliku anuma kaas Phillips kruvikeeraja #1
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
Paigaldamine
■ Vooliku paigaldamine
Heebli kauguse
reguleerimispolt
Õhutuskamber (kollane)
Piduriklotsid
Tihvt
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
< Ees > < Taga >
Klambrid
Klambrid
Posti-tüüp
Klambrid
C-kujuliste juhtide ja tavalist tüüpi
trossilukkude jaoks kasuta
spetsiaalset Shimano trossikinnitit
(müügil eraldi), et kinnitada nagu
on näidatud joonisel.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti
veendu, et ei oleks lekkeid.
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Klambri meetod
Juhtme meetod
< Taga >
Juhe
< Ees >
Juhe
Kolb
Piduriklotsid
Tihvt
Klotsi eraldaja (punane)
Tihvt
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH59 pidurivooliku (SI-8H20)
teenindusjuhiseid.
Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et pidurisadulad ja
heeblid oleksid joonisel näidatud asendites.
Pidurisadul BR-M665
Voolik SM-BH59
Rootor SM-RT64
Piduriheebel BL-M665
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Orgaanilised klotsid
A01S
Metallklotsid M06
SI-8FE0A -004-04
0,5mm
est_10003997_8FE0A_004.indd 1est_10003997_8FE0A_004.indd 1 24/02/11 15:1024/02/11 15:10