Shimano SM-RT63 Service Instructions

Tüüp
Service Instructions

See juhend sobib ka

Pidurisadulate (BR-M535) paigaldamine ning vooliku kinnitamine
• Eemalda klotsi
eraldaja A (kollane)
ning aseta rootoriga
ratas raamile.
• Paigalda piduriklotsid.
Peale seda vääna
lahti tihvt.
Üldine ohutusinfo
• Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et
sinu sõrmed oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor
on piisavalt terav, et põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need
jäävad liikuva rootori avadesse.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks,
seega ära puutu neid sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul
võid saada põletusi. Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid
piisavalt jahtunud.
• Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult
ja sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad võida
sa jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja
sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid
korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi
pidurid töötada korrektselt.
• Kui kotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja
vahetama. Kui rootorile peaks sattuma õli või määret, peaksid sa
rootorit puhastama. Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid töötada
korrektselt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et klotside paksus oleks 0,5 mm
või enam.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise
olukorra leevendamiseks vabasta koheselt piduriheebel.
Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleksid kinnitatud nii nagu on näidatud joonisel. Radiaalset
paigaldust ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
Vooliku paigaldamine
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH59 pidurivooliku (SI-8H20)
teenindusjuhiseid.
Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et pidurisadulad ja
heeblid oleksid joonisel näidatud asendites.
Piduriheebli (BL-M535) paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel. (Veendu, et piduriheebel ei
puutuks kasutamise ajal kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka hooldusjuhiseid
käiguvahetusheeblile. Tänu kinnituspoltide asukohale võivad mõned tüübid
nõuda, et käiguvahetusheebel paigaldataks esimesena.)
Piduriklotsi asendamine
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul pidurisadu-
latega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele, ning seejärel
paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
Paigalda esmalt pidurisadul raami külge
(nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele),
vajuta piduriheeblit nii, et piduriklotsid
haaraksid rootorist, ning seejärel kinnita
pidurisadula kinnituspoldid.
Pidurisadula
kinnituspoldid
Pidurisadula
kinnituspoldid
Rootori (SM-RT63)
paigaldamine
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 2 Joon. 1
Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi
ajal kasvab järkjärgult pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise
perioodil, ole valmis igaks selliseks pidurtusjõu suurenemiseks. Sama asi
toimub ka kui vahetatud on piduriklotsid või rootor.
Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle
sisemisi detaile, pane tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib
jääda pidurisadula osadele. Lase pidurisadula komponentidel enne
kokkuühendamist piisavalt kuivada.
Pane tähele
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat
või mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi
ilma piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud,
lükka kolvid otse sisse tagasi ilma neid kahjustamata.) Kui piduriklotside või
kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda pidurivedeliku anuma kate ning
proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib anumast välja voolata natukene õli.)
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi,
seebist vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid
või summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu
tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halevamaks muutumise eest.
• M07-S piduriklotsid on loodud vähendama müra, mis tekib pidurite
kasutamisel klotside ja rootori vahel. Võrreldes M06 klotsidega vajavad
seda tüüpi klotsid pikemat sissetöötamise aega.
Mineraalõli kasutamine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel
silmadega võib põhjustada ärritust.
Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või
ebamugavust Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu respiraatortüüpi
maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled sisse hinagnud õli aure,
mine koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi
arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib põhjustada
plahvatust ja leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise
nõudeid. Valmistudes õli utiliseerimiseks ole
hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see suletuna
ning ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest päikesevalgusest
ja kuumusest.
Paigaldamine
Mineraalõli lisamine ja õli väljutamine
Hooldus
Pane tähele:
Ära kasuta pidurivedelike täiteid, sest need võivad põhjustada väikeste õhumullide tekkimist
ning need mullid võivad vähendada pidurite toimimist.
Pane tähele: M535 pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotsid kuluvad, kolvid
liiguvad samm-sammult väljapoole, et automaatselt reguleerida tühimikku
rootori ja piduriklotside vahel. Seetõttu pead sa piduriklotside asendamisel
lükkama kolvid tagasi nende algasendisse.
M07S RESIN
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Seadista piduriheebel nii, et see oleks maapinnaga paralleelselt ning vajuta mitu
korda õrnalt piduriheeblit ning oota, et mullikesed tuleksid tagasi pidurivedeliku
anumasse. Soovitatav on seejärel eemaldada vedeliku anuma kaas ning täita anum
mineraalõliga kuni mulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk. (Vaata
"Mineraalõli lisamine ja õhu eemaldamine".)
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda
põhjustab pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib
põhjustada äkiline piduriheebli kasutamise tõus.
Tehnilise hoolduse juhised
Ketaspidurisüsteem
(Maastikujalgratastele)
4 1
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
Piduriheeblite paigaldusmeetodeid on kirjeldatud BL-M535
hooldusjuhistes.
Rootori
paigaldusrõngas
TL-LR15
Voolik
Tühjendusnippel
Vedeliku anum
Pidurisadulad
Padrunvõti (7 mm)
Toru
Tühjendusnippel
Kott
Kinnitusmoment:
40 Nm
Heebli liikumine
Vaba Kergelt jäik Jäik
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
< Vasaku heebli jaoks >
< Vasaku heebli jaoks >
1. Aseta jalgratas, mille piduriklotsid on
ühendatud pidurisadulatega, jalale
või sarnasele toele nagu on näidatud
joonisel. Seadista nii, et piduriheebel
oleks paralleelne maapinnaga ning
eemalda vedeliku anuma kaas.
5. Alla vajutatud piduriheebliga ava ja sulge kiiresti (iga kord
umbes 0,5 sekundit) tühjendusniplit, et väljutada õhumullid,
mis võivad olla pidurisadulates. Korda seda tegevust umbes 2
kuni 3 korda. Seejärel kinnita tühjendusnippel uuesti.
6. Täida vedeliku anum õliga ning asenda vedeliku anuma kaas. Õhumullide tekkimise
vältimiseks vedeliku anumas, täida anum õliga nii, et see voolaks kaane paigaldamise ajal
kergelt üle servade. Lisaks jälgi, et õli ei satuks sellistele osadele nagu rootor ja piduriklotsid.
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist
määrduvad piduriklotsid õliga või kui piduriklotsid on
kulunud paksuseni 0,5 mm.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piidkond.
3. Seadista nii, et piduriheebel oleks paralleelne
maapinnaga ning eemalda vedeliku anuma kaas.
4. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa
seda ei keeraks. (Pane tähele, sel ajal
võib anumast välja voolata natukene
õli.)
5. Paigalda uued piduriklotsid ja seejärel
paigalda klotside eraldajad B
(punane). Peale seda vääna lahti tihvt.
6. Vajuta mõned korrad piduriheeblit
ja kontrolli, et vajutamine muutuks
jäigemaks.
7. Kontrolli, et rootor ja piduriklotsid
ei puutuks teineteist ning kontrolli
õlitaset (vajadusel lisa juurde). Peale
seda, asenda vedeliku anuma kaas.
Reguleerimimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda ratas ning piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond, seadista piduriheebel nii, et see oleks
maapinnaga paralleelne, ning eemalda pidurivedeliku anuma kaas.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata. Pane tähele, sel ajal võib anumast välja
voolata natukene õli.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad B (punane).
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et kaks kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
6. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
7. Vii piduriheebel oma algasendisse.
Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühendusnippel ja lase õli välja.
Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli väljutamist. Peale õli
väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile "Mineraalõli lisamine ja õhu
väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Eesti)
C-kujuliste juhtide ja tavalist
tüüpi trossilukkude jaoks
kasuta spetsiaalset Shimano
trossikinnitit (müügil eraldi),
et kinnitada nagu on
näidatud joonisel.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti
veendu, et ei oleks lekkeid.
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
7. Vii piduriheebel oma algasendisse.
Rahvusvahelise standardiga
kinnitustüüp
< Ees >
< Ees >
< Taga >
Posti-tüüpi kinnitus
2. Aseta 7 mm padrunvõti omale
kohale, ühenda toru külge kott ning
aseta toru tühjendusnipli külge,
nagu on näidatud joonisel.
3. Ava tühendusnippel keerates seda 1/8 pööret ning vala õli vedeliku
anumasse. Selle tegevuse ajal vajuta kergelt piduriheeblit, et eeltäita
süsteemi õliga.
4. Kui õli voolab voolikusse, langeb õlitase
pidurivedeliku anumas, jätka õli lisamist, et
säilitada õlitase selliselt, et õhk ei pääseks
avast sisse.
Kui õli tuleb aeg-ajalt tühjendusnipli kaudu välja,
kinnita mõneks ajaks tühjendusnippel.
Kui sel ajal vajutada piduriheeblit, tõusevad
süsteemis olevad õhumullid ava kaudu üles
vedeliku anumasse. Kui mulle enam ei ilmu,
vajuta piduriheebel nii alla kui võimalik. Sellel
hetkel on heebli jäikus normaalne.
Piduriheebel peaks olema
maapinnaga paralleelne.
Kui heebel ei ole kange, reguleeri vastavalt järgnevatele protseduuridele.
Kui heeblit vajutatakse üks kord või enam, tõusevad
õhumullid üles ning need vabastatakse pidurivedeliku
anumasse. Sellel ajal on kasulik raputada õrnalt voolikut või
nihutada pidurisadulate asendit.
Muutub kangeks
Kinnitusmoment:
4 - 6 Nm
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Klambri meetod
Juhtme meetod
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
< Ees >
Posti-tüüp
< Taga >
< Taga >
Klambrid
Juhe
Klambrid
Klambrid
Adapter
Pidurisadul
Piduriklotsid
Kolb
Klotsi eraldaja B
(punane)
Rootor
< Ees >
Juhe
Tihvt
Tihvt
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Klotsi eraldaja A (kollane)
Piduriklotsid
Tihvt
HOIATUS
ETTEVAATUST
SI-8DS0A
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see
põhjustada probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja
lastud tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis
või põhjustada pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida
aurulukk. Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku
anumas olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi, või
kogunevad pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. M535
ketaspidurisüsteem ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse
tagurpidi või asetatakse küljele, võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda
pidurisadulate suunas. Kui jalgratast kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et
pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise õnnetuse.
Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga
sõitmist mõned korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui
pidurid ei tööta korralikult, reguleeri neid vastavalt protseduurile.
• Kui ilmneb leke, lõpeta kohselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd.
Kui sa jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid
võivad järsku lõpetada töötamise.
• Veendu, et kiirkinnitusheebel oleks paremal poolel (rootori vastaspoolel) Kui kiirlukusti
heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda rootoriga,
kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta
pidurisüsteemi ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või
tõsiste vigastustega õnnetuse. Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma
jalgrattale sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta
juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab teha konsulteerides oma professionaalse
jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta kasutusjuhendiga ning harjutades
sõitmist ja pidurdamist.
• M535 ketaspidurid töötavad optimaalselt kui kasutada neid kombinatsioonis BR-M535
(pidurisadulatega), ST-M535/BL-M535 (piduriheebliga), SM-RT63 (rootoriga) ning
Shimano piduriklotsidega.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised,
kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada sõitjale vigastusi. Me soovitame
tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks
kasutamiseks kindlas kohas.
Pidurisadul BR-M535
Piduriheebel ST-M535 / BL-M535
Rootor SM-RT63
Voolik SM-BH59
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Orgaanilised
klotsid
M07-S
Metallklotsid M06
Kasutuskoht Tööriist
Rootori paigaldusrõngas TL-LR15
Piduriheebli kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt / Adapteri
kinnituspoldid
5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti
Vedeliku anuma kaas Phillips kruvikeeraja #1
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
est_280739_8DS0A.indd 1est_280739_8DS0A.indd 1 27/06/08 8:52:14 AM27/06/08 8:52:14 AM
  • Page 1 1

Shimano SM-RT63 Service Instructions

Tüüp
Service Instructions
See juhend sobib ka