■ Rootori (SM-RT53 / RT62 / RT64) paigaldamine
SM-RT53L/RT62L/RT64L (203 mm)
SM-RT53M/RT62M/RT64M (180 mm)
SM-RT53/RT62/RT64 (160 mm)
Rootori kinnitusrõngas
TL-LR15 / LR10
Noole pool
Üldine ohutusinfo
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleks laotud nagu on näidatud joonisel. A radiaalselt
kokkupanekut ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
■ Piduriheebli (BL-M575) paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel. (Veendu, et piduriheebel ei
puutuks kasutamise ajal kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka hooldusjuhiseid
käiguvahetusheeblile. Tänu käiguvahetusheebli kinnituspoltide asukohale
nõuavad mõningad tüübid, et käiguvahetusheebel paigaldataks esimesena.)
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti
veendu, et ei oleks lekkeid.
C-kujuliste juhtide ja tavalist
tüüpi trossilukkude jaoks
kasuta spetsiaalset Shimano
trossikinnitit (müügil eraldi),
et kinnitada nagu on
näidatud joonisel.
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Tehnilise hoolduse juhised
Ketaspidurisüsteem
(maastikusõiduks)
HOIATUS
• Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et
sinu sõrmed oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor
on piisavalt terav, et põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need
jäävad liikuva rootori avadesse.
• 203 mm ja 180 mm rootorid pakuvad võimsamat pidurdusjõudu kui 160 mm rootorid.
Veendu, et sul oleks enne pidurite kasutamist täielik ülevaade pidurite omadustest.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega ära puutu neid
sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul võid saada põletusi.
Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
• Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem.
Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad võida sa
jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja
sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid
korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi
pidurid töötada korrektselt.
• Kui klotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja
vahetama. Kui rootorile peaks sattuma õli või määret, peaksid sa
rootorit puhastama. Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid töötada
korrektselt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et klotside paksus oleks 0,5 mm
või enam.
• Kui pidurite kasutamise ajal ilmneb heli, võib see viidata
piduriklotside lõpuni kulumisele. Peale veendumist pidurisüsteemi
piisavas jahtumises, kontrolli piduriklotside paksust.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise olukorra
leevendamiseks vabasta koheselt piduriheebel.
ETTEVAATUST
• B01S piduriklotsid on loodud vähendama heli, mis tekib pidurdamisel piduriklotside ja
rootori vahel. Võrreldes E01S klotsidega vajavad seda tüüpi klotsid pikemat
sissetöötamise aega.
Mineraalõli käsitsemine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel
silmadega võib põhjustada ärritust. Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi
koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või
ebamugavust. Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu respiraatortüüpi
maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas.Kui oled sisse hinganud õli aure, mine
koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi
arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib põhjustada
plahvatust ja leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise nõudeid.
Valmistudes õli utiliseerimiseks ole hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see
suletuna ning ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest
päikesevalgusest ja kuumusest.
■ Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi ajal
kasvab järkjärgult pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise
perioodil, ole valmis igaks selliseks pidurdusjõu suurenemiseks. Sama asi
toimub ka kui vahetatud on piduriklotsid või rootor.
■ Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle sisemisi
detaile, pane tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib jääda
pidurisadula osadele. Lase pidurisadula komponentidel enne
kokkuühendamist piisavalt kuivada.
Pane tähele
• SM-RT53L/M, SM-RT62L/M, SM-RT64L/M 203/180 mm rootoritel on suurem
diameeter ja suurem kõverus kui 160 mm maastikusõiduks mõeldud rootoritel.
Seetõttu võib see puutuda piduriklotse.
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat
või mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi
ilma piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud,
lükka kolvid otse sisse tagasi ilma neid kahjustamata.)
Kui pidurite või kolbide tagasi lükkamine on keeruline, eemalda esmalt
tühjenduskruvi ja paigalda õlilehter ning proovi uuesti. Ka sel ajal on vaja
korrata õhutusoperatsioone.
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi, seebist
vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid või
summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu
tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halvemaks muutumise eest.
Paigaldamine
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
■ Pidurisadulate (BR-M575) paigaldamine ning vooliku kinnitamine
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse
puhul pidurisadulatega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele,
ning seejärel paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita
pidurisadula kinnituspoldid.
■ Vooliku paigaldamine
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH59 pidurivooliku (SI-8H20)
teenindusjuhiseid. Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et
pidurisadulad ja heeblid oleksid joonisel näidatud asendites.
Kui kinnitad lisasid süsinikraami/juhtraua külge, konsulteeri süsinikraami/lisade
tootjaga, et saada soovitusi kinnituse jaoks, et vältida liiga tugevat kinnitust,
mis võib põhjustada kahjustusi süsinikmaterjalile, ja/või liiga lõtva kinnitust, mis
põhjustab lisatud komponentide nõrka kinnitumist.
Paigalda esmalt pidurisadul raami külge (nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele),
vajuta piduriheeblit nii, et piduriklotsid haaraksid rootorist, ning seejärel kinnita
pidurisadula kinnituspoldid.
Pidurisadula
kinnituspoldid
● Posti-tüüpi kinnitus
Pidurisadul
Rootor
Adapter
● Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp
< Ees >
< Taga >
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Klambrid
< Ees > < Taga >
Posti-tüüp
Klambrid
Klambrid
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
160 mm rootor
Klambrid
Klambrid
< Ees > < Taga >
Posti-tüüp
Juhe
Klambrid
203 / 180 mm rootorid
<Juhtme meetod>
Kui polt 1 hakkab lahti tulema (keera kinni vastupäeva) rakendatakse
juhtmega jõudu, et keerata polti 2 pingutussuunas (päripäeva). Siiski ei
saa polti 2 keerata rohkem oma pingutussuunas. Vastukaaluks takistab
see poldi 1 pöörlemist vabastussuunas, sest ka see on ühendatud
juhtmega. Kui üks nendest poltidest hakkab lahti keerama, rakendatakse
jõudu nii, et teist polti keeratakse selle kinnitussuunas. Teisisõnu takistab
see süsteem poltide lahti tulemist.
Polt 1
Polt 2
Vahelaba
Hooldus
■ Piduriklotsi asendamine
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist määrduvad piduriklotsid õliga või
kui piduriklotsid on kulunud paksuseni 0,5 mm.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
■ Mineraalõli vahetamise periood
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt luitunuks. Kasuta
üksnes ehtsat Shimano mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
5. Vajuta mõned korrad piduriheeblit ja kontrolli, et vajutamine muutuks jäigemaks.
6. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
3. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa
seda ei keeraks.
Pane tähele:
M575 pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotsid kuluvad, kolvid liiguvad
samm-sammult väljapoole, et automaatselt reguleerida tühimikku rootori ja
piduriklotside vahel. Seetõttu pead sa piduriklotside asendamisel lükkama kolvid
tagasi nende algasendisse.
4. Paigalda uued piduriklotsid ja
seejärel paigalda klotside
eraldajad.
Piduriklotsid
Kolb
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
* Kinnita esmalt noolega näidatud poole
klamber. Peale seda kinnita teine polt.
Kui peale piduriklotside asendamist või kolbide reguleerimist, sest nad ei tööta korralikult,
langeb õlitase, võib pidurdusjõud muutuda nõrgemaks. Kui see juhtub, paigalda õlilehter ja
teosta tühjendusprotseduure, et lisada õli.
Pidurisadula
kinnituspoldid
< Ees >
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist "Mineraalõli
lisamine ja õhu väljutamine".
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
Kinnitusmoment:
40 Nm
SI-8FL0A-001-04
SI-8FL0A-001
Kasutuskoht Tööriist
Rootori kinnitusrõngas TL-LR15 või TL-LR10
Piduriheebli kinnituspolt 4 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt /
Adapteri kinnituspoldid
5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti
Vedeliku anuma kaas #T10 TORX
®
*
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
Tühjenduskruvi 2 mm kuuskantvõti
Tühjendamine Õlilehter, õlisulgur
* TORX on Camcar LLC registreeritud kaubamärk.
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see
põhjustada probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja
lastud tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis
või põhjustada pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida
aurulukk. Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku
anumas olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi, või
kogunevad pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. M575
ketaspidurisüsteem ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse
tagurpidi või asetatakse küljele, võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda
pidurisadulate suunas. Kui jalgratast kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et
pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise õnnetuse.
Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga
sõitmist mõned korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui
pidurid ei tööta korralikult, reguleeri neid vastavalt protseduurile.
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda
põhjustab pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib
põhjustada äkiline piduriheebli kasutamise tõus.
• Kui ilmneb leke, lõpeta koheselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd.
Kui sa jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid
võivad järsku lõpetada töötamise.
• Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda
rootoriga, kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta
pidurisüsteemi ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste
vigastustega õnnetuse. Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale
sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta
juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab teha konsulteerides oma professionaalse
jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta kasutusjuhendiga ning harjutades
sõitmist ja pidurdamist.
• M575 ketaspidurid töötavad optimaalselt kui kasutada neid
kombinatsioonis BR-M575 (pidurisadulatega), BL-M575 (piduriheebliga),
SM-RT53/RT62/RT64 (rootoriga) ning Shimano piduriklotsidega
(B01S/E01S).
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru
hooldusjuhenditest. Lahtised, kulunud või kahjustunud osad võivad
põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi. Me
soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks
kasutamiseks kindlas kohas.
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Seadista piduriheebel nii, et see oleks maapinnaga paralleelselt ning vajuta mitu
korda õrnalt piduriheeblit ning oota, et mullikesed tuleksid tagasi pidurivedeliku
anumasse. On soovitatav, et sa seejärel kordaksid õhueemaldus protseduure.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk. (Vaata
"Mineraalõli lisamine ja õhu eemaldamine".)
Pidurisadul BR-M575
Piduriheebel BL-M575
Rootor
SM-RT53
SM-RT62
SM-RT64
Voolik SM-BH59
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Orgaanilised klotsid B01S
Metallklotsid E01S
■ Reguleerimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid protseduure
juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtlaselt või kui piduriklotsid
puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad.
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii, et kaks
kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei puutuks
kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula paigaldamine".
2 mm
0,5 mm
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 2
Joon. 1