• Eemalda õhutuskamber (kollane) ning aseta rootoriga ratas raamile.
• Paigalda piduriklotsid. Peale seda vääna lahti tihvt.
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
Pane tähele
• Maastikujalgrataste 203 mm ja 180 mm rootoritel on suurem diameeter kui
160 mm ja 140 mm rootoritel ning seega on ka nende rootorite paindlikkus
suurem. Vastasel juhul võivad nad kokku puutuda piduriklotsidega.
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat
või mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi ilma
piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud, lükka
kolvid otse sisse tagasi ilma neid kahjustamata.)
Kui piduriklotside või kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda pidurivedeliku
anuma kate ning proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib anumast välja voolata
natukene õli.)
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi, seebist
vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid või
summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu
tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halvemaks muutumise eest.
• 203 mm ja 180 mm rootorid pakuvad võimsamat pidurdusjõudu kui 160 mm rootorid. Veendu,
et sul oleks enne pidurite kasutamist täielik ülevaade pidurite omadustest.
• Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et sinu
sõrmed oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor on piisavalt
terav, et põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need jäävad liikuva rootori
avadesse.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega ära
puutu neid sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul võid saada
põletusi. Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
• Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja
sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad võida sa
jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi pidurid
töötada korrektselt.
• Kui klotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja vahetama. Kui rootorile peaks
sattuma õli või määret, peaksid sa rootorit puhastama. Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid
töötada korrektselt.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise olukorra leevendamiseks
vabasta koheselt piduriheebel.
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see põhjustada
probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja lastud
tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis või põhjustada
pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida aurulukk.
Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku anumas
olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi, või kogunevad
pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. T605 ketaspidurisüsteem
ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele,
võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda pidurisadulate suunas. Kui jalgratast
kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise
õnnetuse. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga
sõitmist mõned korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui pidurid ei
tööta korralikult, reguleeri neid vastavalt protseduurile.
• Kui ilmneb leke, lõpeta koheselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd. Kui sa
jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid võivad järsku
lõpetada töötamise.
• Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda rootoriga,
kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta pidurisüsteemi
ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste vigastustega õnnetuse.
Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale sobivat pidurdustehnikat (muu
hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab teha
konsulteerides oma professionaalse jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta
kasutusjuhendiga ning harjutades sõitmist ja pidurdamist.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised,
kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada
seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano
varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks kasutamiseks
kindlas kohas.
• A01S piduriklotsid on loodud vähendama heli, mis tekib pidurdamisel
piduriklotside ja rootori vahel. Võrreldes M06 klotsidega vajavad seda tüüpi
klotsid pikemat sissetöötamise aega.
■ Mineraalõli kasutamine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel silmadega
võib põhjustada ärritust.
Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või ebamugavust.
Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu respiraatortüüpi
maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled sisse hinganud õli aure, mine
koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib põhjustada plahvatust ja
leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise nõudeid.
Valmistudes õli utiliseerimiseks ole hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see suletuna ning
ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest päikesevalgusest ja kuumusest.
■ Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi ajal kasvab järkjärgult
pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise perioodil, ole valmis igaks selliseks
pidurdusjõu suurenemiseks. Sama asi toimub ka kui vahetatud on piduriklotsid või rootor.
■ Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle sisemisi detaile, pane
tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib jääda pidurisadula osadele. Lase pidurisadula
komponentidel enne kokkuühendamist piisavalt kuivada.
ETTEVAATUST
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
■ Pidurisadulate (BR-T605) paigaldamine ja vooliku kinnitamine.
< Ees >
< Ees >
< Taga >
Tehnilise hoolduse juhised
Ketaspidurisüsteem
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Pidurisadul
Rootor
Adapter
Pidurisadula
kinnituspoldid
Pidurisadula
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
■ Piduriklotsi asendamine
Hooldus
Pane tähele: T605 pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotsid kuluvad, kolvid
liiguvad samm-sammult väljapoole, et automaatselt reguleerida tühimikku
rootori ja piduriklotside vahel. Seetõttu pead sa piduriklotside
asendamisel lükkama kolvid tagasi nende algasendisse.
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist
määrduvad piduriklotsid õliga või piduriklotsid on
kulunud paksuseni 0,5 mm või kui piduriklotside
suruvedrud puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
3. Eemalda vedeliku anuma kaas vastavalt
"Mineraalõli lisamine" sammule (1).
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul
pidurisadulatega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele, ning seejärel
paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
● Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp ● Posti-tüüpi kinnitus
4. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa
seda ei keeraks. (Pane tähele, sel ajal
võib anumast välja voolata natukene
õli.)
5. Paigalda uued piduriklotsid ja seejärel
paigalda klotside eraldajad (punane).
Peale seda vääna lahti tihvt.
6. Vajuta mõned korrad piduriheeblit ja kontrolli, et vajutamine muutuks jäigemaks.
7. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
8. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
9. Vii piduriheebel oma algasendisse.
■ Reguleerimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtlaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev ala ning eemalda vedeliku anuma kaas.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata. Pane tähele, sel ajal võib anumast välja
voolata natukene õli.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad (punane).
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et kaks kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kasuta reguleerimiseks seibe.
6. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
■ Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühjendusnippel ja lase õli välja.
Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli väljutamist. Peale õli
väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile "Mineraalõli lisamine ja õhu
väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
Paigalda esmalt pidurisadul raami
külge (nii, et pidurisadul saaks liikuda
küljele), vajuta piduriheeblit nii, et
piduriklotsid haaraksid rootorist, ning
seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
■ Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleksid kinnitatud nii nagu on näidatud joonisel.
Radiaalset paigaldust ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
■ Rootori (SM-RT64)
paigaldamine
SM-RT64 (160 mm)
SM-RT64M (180 mm)
SM-RT64L (203 mm)
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 2 Joon. 1
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
Kinnitusmoment:
40 Nm
Kui kinnitad lisasid süsinikraami/juhtraua külge, konsulteeri süsinikraami/lisade
tootjaga, et saada soovitusi kinnituse jaoks, et vältida liiga tugevat kinnitust,
mis võib põhjustada kahjustusi süsinikmaterjalile, ja/või liiga lõtva kinnitust, mis
põhjustab lisatud komponentide nõrka kinnitumist.
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Rootori
kinnitusrõngas
TL-LR15
Paigaldamine
■ Vooliku paigaldamine
< Parema heebli jaoks >
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH59 pidurivooliku (SI-8H20) teenindusjuhiseid.
Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et pidurisadulad ja heeblid oleksid
joonisel näidatud asendites.
BL-T605
BR-T605
< Vasaku heebli jaoks >
Õhutuskamber (kollane)
Piduriklotsid
Tihvt
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
< Ees > < Taga >
Klambrid
Klambrid
Klambrid
Posti-tüüp
C-kujuliste juhtide ja tavalist
tüüpi trossilukkude jaoks
kasuta spetsiaalset Shimano
trossikinnitit (müügil eraldi), et
kinnitada nagu on näidatud
joonisel.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte.
Samuti veendu, et ei oleks lekkeid.
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Klambri meetod
Juhtme meetod
< Taga >
Juhe
< Ees >
Juhe
Piduriklotsid
Kolb
Klotsi eraldaja (punane)
Tihvt
Tihvt
SI-8A60A-001-04
SI-8A60A-001
Kasutuskoht Tööriist
Rootori kinnitusrõngas TL-LR15
Piduriheebli kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Adapteri (posti-tüüp) kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Vedeliku anuma kaas Phillips kruvikeeraja #1
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
Pidurisadul BR-T605
Voolik SM-BH59
Rootor SM-RT64/M/L
Piduriheebel BL-T605
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Orgaanilised klotsid A01S
Metallklotsid M06
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda põhjustab
pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib põhjustada äkiline
piduriheebli kasutamise tõus.
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Vajuta kergelt piduriheeblit mitu korda ning oota, et mullid naaseksid pidurivedeliku
anumasse. Soovitatav on seejärel eemaldada vedeliku anuma kaas ning täita anum
mineraalõliga kuni mulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk.
(Vaata "Mineraalõli lisamine ja õhu eemaldamine".)
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
■ Piduriheebli paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel. (Veendu, et piduriheebel ei
puutuks kasutamise ajal kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka hooldusjuhiseid
käiguvahetusheeblile. Tänu käiguvahetusheebli kinnituspoltide asukohale
nõuavad mõningad tüübid, et käiguvahetusheebel
paigaldataks esimesena.)