Tehnilise hoolduse juhised SI-6RBRA-004
Tagumine ülekanne
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Spetsifikatsioonid
Tagumine käiguvaheti
Vabajooks
Tagumise käiguvahetaja paigaldamine
Paigaldamisel jälgi, et B-pinge reguleerimiskruvi ei puutuks kokku hargi
otsa labaga, sest see võib deformeeruda.
Konsooli kruvi kinnitusmoment:
8 - 10 Nm
5 mm kuuskantvõti
Hargi otsa laba
B-pinge
reguleerimise kruvi
Tagaamortisaatoriga jalgratta
keti pikkus
A pikkus sõltub tagumise amortisaatori liikumisest. Seetõttu,
kui keti pikkus on liiga lühike, võib ülekandesüsteemile asetuda
ülemäärane koormus. Kohanda keti pikkust lisades ketile kaks
lüli, kui tagumine amortisaator on asendis, kus mõõde "A" on
pikim, ning kett on suurimal ketirattal ja suurimal hammasrattal.
Kui tagumise amortisaatori liikumisulatus on suur, ei pruugi keti
lõtvus kaduda korrektselt, kui kett on väikseimal hammasrattal ja
väikseimal ketirattal.
A
A'
Lisa 2 lüli (kett on samal ajal
nii suurimal ketirattal kui ka
suurimal hammasrattal)
Suurim
ketiratas
Kett
Suurim
hammasratas
4 mm kuuskantvõti
• Paigalda käiguvahetusheebel asendisse, kus see ei takistaks
pidurite ega käiguvahetuse tööd.
• Ära kasuta kombinatsioonis, mis takistab pidurdamist.
• Süsinikust juhtraua korral võib olla vajalik vähendada
kinnitusmomenti, et vältida juhtraua kahjustamist. Kontakteeru
jalgratta või juhtraua tootjaga, et saada teada sobivat süsinikust
juhtraua kinnitusmomenti.
Kinnitusmoment:
5 Nm
Kasuta juhtraua klambit, mille maksimaalne välisdiameeter on 36 mm.
Heebli paigaldamine
Käiguvahetus
See päästikheebel on varustatud kahepidise päästikmehhanismiga, mis võimaldab operatsioone teostada kas heeblit lükates või tõmmates.
Mõlemad, heebel (A) ja heebel (B), naasevad peale vabastamist oma algasendisse. Kui töötad heebliga, pea meeles, et samal ajal tuleb
liigutada vänta.
Lülitumine väiksemalt ketirattalt suuremale ketirattale
(heebel A)
Ühe astme võrra lülitumiseks vajuta heeblel (A) asendisse (1).
Korraga kahe või enama astme lülitumiseks vajuta asendisse (2).
Lülitumine suuremalt ketirattalt väiksemale ketirattale
(heebel B)
Vajuta heeblit (B), et teha üks lülituse aste suuremalt ketirattalt
väiksemale ketirattale.
Heebli (A) algasend
Heebel (B)
Kahepidine päästik
SIS reguleerimine
5. SIS reguleerimine
Kasuta käiguvahetusheebrit mitu korda, et viia kett teisele
ketirattale. Seejärel, samal ajal kui vajutad heeblit vaid nii palju, et
eemaldada heebli lõtvust, pööra vänta.
Kui lülitud
kolmandale
Kinnita väliskatte
reguleerimissilindrit kuni kett
naaseb teisele ketirattale.
(päripäeva)
Vabasta väliskatte
reguleerimissilindrit kuni kett
puutub kolmandat ketiratast ja
tekitab heli. (vastupäeva)
Kui heli ei ole
kuulda
Parim seadistus
Parim seadistus on siis, kui käiguvahetuse heeblit
vajutatakse vaid selleks, et eemaldada lõtvust, ning
kett puutub kolmandat ketiratast ja tekitab heli.
* Vii heebel tagasi originaalasendisse (asendisse, kus
heebel on teise ketriratta seadistuste asendis, ja see on
vabastatud) ning keera vänta päripäeva. Kui kett puutub
kolmandat ketiratast ja tekitab heli, keera väliskatte reguleerimissilin-
drit päripäeva, et seda kinnitada, seni, kuni lõppeb heli ja kett jookseb
sujuvalt.
Vajuta heeblit, et vahetada käike, ning veendu, et ühegi käigu
asendis ei tekiks ühtegi heli.
Parimaks SIS tööks määri perioodiliselt kõiki jõuülekande osasid.
Väliskatte lõikamine
Kui lõikad väliskatet, lõika seda markeeritud otsa vastasotsast.
Peale väliskatte lõikamist tee ots ümaraks
nii, et augul oleks ühesuurune diameeter.
Lisa sama katte otsakork
väliskesta lõikekohale.
Otsakork
Kinnine sulundiga kork ja
kummist kaitse peaksid
olema kinnitatud raami
väliskatte kinnituse külge.
Kummist kaitse
Kummist kaitse
Jälgi, et ei väänduks
Kinnine sulundiga kork
* Kui tagumine käiguvaheti liigub suures ulatuses, nagu
tagaamortisaatoriga jalgratastel, on soovitatav asendada kork
alumiiniumkorgi vastu.
Väliskatte ots, millel on
alumiiniumkork, peaks olema
käiguvaheti poolel.
Alumiiniumkork
Käiguvaheti poolne
1
1 2
2
Suurim
ketiratas
Juhtlitter
Alumine
regulaatorkruvi
3. Alumine regulaator
Keera alumist regulaatorkruvi nii, et juhtlitter liiguks täpselt samale
joonele suurima ketirattaga.
4. Kuidas kasutada B-pinge reguleerimise kruvi
Paigalda kett väikseimale hammasrattale ja suurimale ketirattale ja
keera vänta tagurpidi. Seejärel keera B-pinge reguleerimiskruvi, et
reguleerida juhtlitter ketirattale nii lähedale kui võimalik ilma, et nad
kokku puutuksid. Järgmiseks aseta kett väikseimale ketirattale ja
korda ülalmainitut ning veendu, et litter ei puutuks ketiratast.
1
2
1 2
2
1
Suurim ketiratas Väikseim ketiratas
B-pinge
reguleerimise
kruvi
1. Ülemine regulaator
Keera ülemist regulaatorkruvi,
et reguleerida juhtlitrit nii, et
see oleks tagant vaadates
samal joonel väikseima ketiratta
välispinnaga.
1
2
1 2
Väikseima ketiratta
välispind
Juhtlitter
Ülemine
reguleerimiskruvi
2. Sisemise trossi ühendamine ja kinnitamine
Vajuta heeblit (B) 8 või enam korda,
et seada see kõrgeimasse asendisse,
kontrolli indikaatorilt, et kõrgeim
asend oleks korrektne, ning seejärel
paigalda ning reguleeri sisemine
tross.
Heebel (B)
Paigalda otsakork keerates seda, nagu
näidatud joonisel, kuni see peatub. Ära
keera seda rohkem, vastasel juhul võivad
kahjustuda kruvi keermed.
Toiteheebel
Seadme kaas
Otsakork
Ühenda tross tagumise
käiguvaheti külge ja peale
esmase lõtvuse eemaldamist
trossist, kinnita uuesti
tagumise käiguvaheti külge
nagu näidatud joonisel.
Tõmba
Kinnitusmoment:
6 - 7 Nm
Soon
Pane tähele: Veendu, et tross oleks
kindlalt soone sees.
Reguleerimispolt
Reguleerimispolt
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
Pane tähele
• Kui käiguvahetus ei ole sujuv, pese käiguvaheti ning määri kõik liikuvad osad,
• Kui ühendused on nii lahtised, et nende reguleerimine ei ole võimalik, peaksid sa käiguvaheti välja vahetama.
• Sa peaksid perioodiliselt puhastama käiguvahetit ja määrima kõiki selle liikuvaid osi (mehhanism ja litter).
• Kui käiguvahetuse reguleerimist ei saa teostada, kontrolli jalgratta tagahargi otsa paralleelsuse nurka. Samuti kontrolli, et tross
oleks määritud ja vaata, et väliskate poleks liiga pikk ega lühike.
• Kui käiguvahetaja litri lõtvus põhjustab ebatavalist heli, peaksid sa litri asendama.
• Kui ratas muutub jäigaks ning pööramine on raskendatud, peaksid sa kandma sellele määret.
• Ära kasuta rummu sees ühtegi õli, vastasel juhul tuleb määre välja.
• Sa peaksid perioodiliselt pesema ketirattaid neutraalse pesuvahendiga ning uuesti määrima. Lisaks on keti puhastamine
neutraalse pesuvahendiga ja määrimine efektiivne moodus ketirataste ja keti eluea pikendamiseks.
• Kui kett tuleb kasutamise ajal korduvalt ketiratastelt maha, vaheta välja ketirattad ja kett.
• Seesmise trossi suunamisega raami kasutamine ei ole soovitatav, sest sellel on tendets kahjustada SIS käiguvahetusfunktsiooni
oma kõrge trossi vastuseisu tõttu.
• Alati kasuta sama grupitähisega ketiratta komplekti laagrit. Ära iial kasuta kombinatsiooni erineva grupitähisega ketiratta
laagriga.
• Kasuta väliskatet, millel oleks endiselt natukene pikkust varuks, isegi siis, kui juhtrauda keerata mõlemale
poole täies ulatuses. Veelgi enam, kontrolli, et käiguvahetusheeblid ei puutuks kokku jalgratta raamiga ajal,
mil juhtrauda on täielikult pööratud.
• Käiguvahetustrosside (SIS-SP41) jaoks kasutatakse spetsiaalset määret. Ära kasuta DURA-ACE määret
ega mõnda muud määret, sest need võivad põhjustada käiguvahetuse halvenemist.
• Korraliku libisemise tagamiseks, määri enne kasutamist sisemist trossi ning väliskatte sisepinda.
• Sujuvaks opereerimiseks kasuta kindlat väliskesta ning keskjooksu trossijuhti.
• Operatsioone, mis on seotud käiguvahetuse heeblitega, tuleks teostada üksnes siis, kui esimene
hammasratas pöörleb.
• Kui ketaspidurite õlitamisel kasutatakse pidurivedelikku, millel on omadus kinnituda käiguvahetusheebli plastikosade külge, võib
see põhjustada plastikosade murdumist või muuta need plekiliseks. Seetõttu peaksid sa esmalt veenduma, et pidurivedelik ei
kinnituks plastikosade külge.
SHIMANO ketaspidurite juures kasutatav mineraalõli ei põhjusta murdumist ega muuda plastikosade külge kleepudes neid
plekiliseks, kuid sellised osad tuleks eelnevalt puhastada alkoholiga, et ennetada võõrosakeste külge kleepumist.
• Ära ühenda lahti indikaatorit ega käiguvahetusheeblit, sest see võib kahjustada neid või põhjustada häireid nende töötamises.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu halevamaks muutumise eest.
• Oma küsimustega paigaldamise, reguleerimise, hoolduse või kasutamise meetodite kohta pöördu professionaalse jalgratta
müüja poole.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et kõik rattad oleksid kindlalt kinnitatud. Kui rattad on liiga nõrgalt kinnitatud, võivad need
jalgratta küljest lahti tulla ning see võib põhjustada tõsiseid vigastusi.
• Keti puhastamiseks kasuta neutraalset pesuvahendit. Ära kasuta leeliselisi ega happelisi pesuvahendeid nagu
rooste-eemaldajad, sest need võivad kahjustada ketti ja/või tekitada tõrkeid keti töötamises.
• Kasuta tugevdatud ühendustihvti üksnes kitsaste ketitüüpide ühendamiseks.
• Saadaval on kahte erinevat tüüpi tugevdatud ühendustihvte.
Enne kasutatava tihvti valimist vaata allolevat tabelit.
Kui ühendustihvtidena kasutatakse muid, kui
tugevdatud ühendustihvte, või kui keti puhul
kasutatakse tugevdatud ühendustihvti või tööriista, mis
pole sellele ketile sobiv, võib ühenduse tugevus olla
ebapiisav, mis omakorda võib põhjustada keti
katkemist või maha tulemist.
• Kui ketirataste hammaste arvu muutumise tõttu on
vajalik kohandada keti pikkust, tee lõige, mõnes teises
kohas kui kohas, kus kett juba on ühendatud kasutades tugevdatud ühendustihvti või otsatihvti.
Kui ketti lõigata kohast, kus ta juba on ühendatud kasutades tugevdatud ühendustihvti või
otsatihvti, võib kett kahjustuda.
• Veendu, et keti pinge oleks õige ning, et kett ei oleks kahjustunud. Kui keti pinge on liiga nõrk
või kett on kahjustunud, tuleks see välja vahetada. Kui seda ei tehta, võib kett katkeda ning
põhjustada tõsiseid vigastusi.
• Kasuta koos Shimano CN-7701, CN-HG93 ja CN-HG73 kettidega esimest hammasratast,
mis on ühilduv 9-käiguliste kettidega. Kui kasutada ketiratast, mis on mõeldud 8-käigulise või vähema keti jaoks, võivad
ilmneda probleemid eesmise ketiratta käiguvahetusel või keti tihvtid võivad kukkuda välja ning põhjustada keti katkemist.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised, kulunud või kahjustunud osad võivad
põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid
Shimano varuosasid.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Kui reguleerimisi pole teostatud kohaselt, võib
kett tulla maha ning põhjustada jalgratta ümber kukkumise ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks kasutamiseks kindlas kohas.
g
a
-
18
T
-
S
H
I
M
A
N
O
H
Y
P
E
R
G
L
I
D
E
C
a
g
-
1
5
T
a
g
-
1
3
T
Grupitähised
Tugevdatud ühendustihvt
Otsatihvt Lüli tihvt
4.
Veendu, et indikaatori nõel oleks vasakus servas, ning paigalda
indikaator otse selle kohale. Vajuta indikaator otse alla kuni see on
joondatud asendisoonega.
Indikaatori asendamine
Lahti ühendamist ja kokkupanekut tuleks teostada üknes
indikaatorit asendades.
1.
Eemalda kaks indikaatorit kinnitavat indikaatori seadistuskruvi.
2.
Eemalda indikaatorseade nagu
näidatud joonisel.
3.
Vajuta heeblit (B) vähemalt
kaheksa korda, et seada see
kõrgeimasse asendisse.
5.
Kontrolli indikaatori töötamist. Kui see ei tööta korralikult, paigalda
indikaator uuesti pöörates erilist tähelepanu sammudele 3 kuni 4.
Ära ühenda lahti indikaatorit ega käiguvahetusheeblit, sest see võib
kahjustada neid või põhjustada häireid nende töötamises.
Kinnitusmoment: 0,3 - 0,5 Nm
Indikaatori seadistuskruvid
Heebel (B)
Indikaator
Asendisoon
Vabajooksu põhiosa asendamine
Peale rummu võlli
eemaldamist, eemalda
vabajooksu põhiosa
kinnituspolt (vabajooksu
põhiosa sees) ning
seejärel asenda
vabajooksu põhiosa.
Pane tähele: Ära ürita lahti
ühendada vaba-
jooksu põhiosa,
sest see võib põhjustada
häireid selle töötamises.
Vabajooksu põhiosa Vabajooksu põhiosa kinnituspolt
10 mm kuuskantvõti
(TL-WR37)
Lahti ühendamine
Kokkupanek
Kinnitusmoment:
35 - 50 Nm
Kasseti ketirataste hammaste kombinatsioon
Ketirataste paigaldamine
• Ketirataste vahetamisel kasuta
kinnitusrõnga kinnitamiseks
spetsiaalset tööriista (TL-LR15).
• Ketirataste asendamiseks kasuta
spetsiaalset tööriista (TL-LR15) ja
kinnitusrõnga eemaldamiseks
TL-SR21.
Kinnitusmoment:
30 - 50 Nm
Kinnitusrõngas
Tööriist
(TL-SR21)
Lahti ühendamine
TL-LR15
32T
ba
ba
28T
ba
24T
ba
21T
ap ba
18T
ap
a
Q
ba
ar
16T
ap
a
Q
ar
ba
14T
12T
a
Q
ar
ba
11T
a
Q
a
r
ba
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
28T
24T
21T
ba
18T
16
T
14T
9S
13T
9S
12T
11T
C
S
-
6
J
P
A
A
N
M
9
0
H
P
Y
E
E
R
G
L
I
D
11
T
CS-HG80 (ar)
11 - 32T
CS-HG80 (bg)
11 - 28T
Kinnitusrõngas
Ketiratta eraldaja
Kinnitusrõngas
Kinnitusrõnga eraldaja
Kinnitusrõnga eraldaja
Uure on lai vaid
ühes kohas.
A
Iga ketiratta jaoks, pind, millel on grupitähis, peaks
asetsema väljaspoole ning olema asetatud nii, et iga
ketiratta laiem osa ja vabajooksu A-osa (kus uure on
lai), oleksid joondatud.
a
c
-
1
4
T
Lai osa
Mudeli number RD-T661
Tüüp SGS
Käike 9
Kogukapatsiteet 43T
Sobiv ketirataste kombinatsioon 11 - 28T, 11 - 32T
Suurim ketiratas 32T
Väikseim ketiratas 11T
Esimese hammasratta hamba vahe 22T
Mudel Grupinimi Käike Hammaste kombinatsioon
CS-HG80
ar 9 11, 12, 14, 16, 18, 21, 24, 28, 32T
bg 9 11, 12, 13, 14, 16, 18, 21, 24, 28T
Mudeli number FH-T660 / FH-T665
Käike 9
Kodara aukude nr. 36 / 42
Kett Tugevdatud ühendustihvt Ketipress
9-käiguline superkitsas
kett nagu
CN-7701 / CN-HG93
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-käiguline kitsas
kett nagu
CN-HG50 / CN-HG40
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Hõbedane
Must
Seeria LX
RAPIDFIRE-Plus (Käiguvahetusheebel) SL-T660
Väliskate SIS-SP41
Tagumine käiguvaheti RD-T661
Tüüp SGS
Vabajooks FH-T660 / FH-T665
Käike 9
Kasseti ketiratas CS-HG80
Kett CN-HG73
Keskjooksu juht SM-SP17
SI-6RBRA-004-04
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel: http://techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifi katsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)