Shimano BR-M810 Service Instructions

Tüüp
Service Instructions
6. Vajuta mõned korrad piduriheeblit
ja kontrolli, et vajutamine muutuks
jäigemaks.
7. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
8. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
9. Vii piduriheebel oma algasendisse.
Tehnilise hoolduse juhised SI-8FF0A-002
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
Jalgrattaga allamäge sõitmine ja vabasõit on oma olemuselt ohtlikud tegevused.
Nende puhul on risk sattuda õnnetusse, mis võib põhjustada tõsiseid vigastusi
või isegi surma. Me soovitame tungivalt kanda sõitjatel kiirvrit ning kaitsmeid ja
veenduda enne jalgrattaga sõitmist selle ohutuses. Pane tähele, et sa sõidad omal
vastutusel ning sa pead arvestama väga täpselt oma kogemuste ja oskustega.
M810 pidurisüsteem on mõeldud jalgrattaga allamäge sõitmiseks ja vabasõiduks ning
pidurid töötavad palju kõrgetasemelisemalt kui teised pidurid. Sõitjad peaksid enne
ülalkirjeldatud jalgrattaga sõitmist harjutama nende pidurite kõrgetasemelist toimimist
turvalises keskkonnas. Kui sa ei tutvu nende pidurite heebli tööga, võid sa sattuda
õnnetusse, mis võib põhjustada tõsiseid vigastusi või isegi surma. Veelgi enam, pidurite
omapära teeb nad ebasobivaks linnatänavatel sõitmiseks. Kui jalgrattaga tänaval sõitmine
on vältimatu, ole seda tehes ülimalt ettevaatlik.
Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et sinu sõrmed oleksid eemal
pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor on piisavalt terav, et põhjustada
vigastusi sinu sõrmedele, kui need jäävad liikuva rootori avadesse.
Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega
ära puutu neid sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut,
vastasel juhul võid saada põletusi. Enne pidurite reguleerimist veendu,
et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad võida sa
jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi
pidurid töötada korrektselt.
Kui kotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja vahetama. Kui rootorile
peaks sattuma õli või määret, peaksid sa rootorit puhastama. Kui seda ei tehta, ei pruugi
pidurid töötada korrektselt.
Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et iga klotsi paksus oleks 0,5 mm või enam.
Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise olukorra leevendamiseks
vabasta koheselt piduriheebel.
Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see
põhjustada probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja lastud
tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis või
põhjustada pidurisüsteemis auruluku.
Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida aurulukk.
Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
Kui lõikad pidurivoolikut, et reguleerida vooliku pikkust, või vahetad vasakpoolse
pidurivooliku parempoolsega või vastupidi, lase kindlasti pidurivoolikutest õhk välja,
järgides samme (5), (8) kuni (10), mis on antud hooldusjuhiste peatükis „Mineraalõli
lisamine ja õhu väljutamine”.
Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku
anumas olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi,
või kogunevad pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega. M810
ketaspidurisüsteem ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi
või asetatakse küljele, võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda pidurisadulate
suunas. Kui jalgratast kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et pidurid ei tööta ning see
võib põhjustada tõsise õnnetuse. Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse küljele,
vajuta enne jalgrattaga sõitmist mõned korrad piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad
korralikult. Kui pidurid ei tööta korralikult, reguleeri neid vastavalt protseduurile.
Kui ilmneb leke, lõpeta kohselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd.
Kui sa jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid võivad
järsku lõpetada töötamise.
Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda
rootoriga, kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta
pidurisüsteemi ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste
vigastustega õnnetuse. Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale sobivat
pidurdustehnikat (muu hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta juhtimisomadused) ning
juhtimist. Seda saab teha konsulteerides oma professionaalse jalgrataste edasimüüjaga
ja tutvudes jalgratta kasutusjuhendiga ning harjutades sõitmist ja pidurdamist.
Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib jooks blokeeruda ja jalgratas kukkuda
ettepoole, tuues kaasa tõsiseid vigastusi.
M810 ketaspidurid töötavad optimaalselt kui kasutada neid kombinatsioonis BR-M810
(pidurisadulatega), BL-M810 (piduriheebliga), SM-RT79/M/L (rootoriga) ning Shimano
piduriklotsidega.
Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised, kulunud
või kahjustunud osad võivad põhjustada jalgratta ümber kukkumist ning tekitada seeläbi
tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano varuosasid.
Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks kasutamiseks
kindlas kohas.
Shimano ketaspidurite süsteemid ei ühildu tandemratastega. Kuna tandemratastel on suur
üldkaal, suureneb pidurdamise ajal pidurisüsteemi koormus. Kui hüdraulilisi ketaspidureid
kasutatakse tandemratastel, tõuseb õlitemperatuur liiga kõrgeks ning pidurivoolikutes võivad
ilmneda aurulukud või rebenemised, mis põhjustab omakorda pidurite töö lakkamist.
Mineraalõli kasutamine
Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega.
Kokkupuutel silmadega võib põhjustada ärritust.
Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi koheselt arstiabi.
Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet
või ebamugavust.
Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu
respiraatortüüpi maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled
sisse hinagnud õli aure, mine koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga.
Püsi soojana ja stabiilsena ning otsi arstiabi.
Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
Hoida lastele kättesaamatus kohas.
Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib
põhjustada plahvatust ja leeke.
Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise
nõudeid. Valmistudes õli utiliseerimiseks ole
hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see
suletuna ning ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest
päikesevalgusest ja kuumusest.
Sissetöötamise periood
Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi
ajal kasvab järkjärgult pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise
perioodil, ole valmis igaks selliseks pidurtusjõu suurenemiseks. Sama asi
toimub ka kui vahetatud on piduriklotsid või rootor.
Kui puhastad kompressoriga
Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle
sisemisi detaile, pane tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib
jääda pidurisadula osadele. Lase pidurisadula komponentidel enne
kokkuühendamist piisavalt kuivada.
Kui kasutad spetsiaalset tööriista (TL-FC36), et eemaldada ja paigaldada
rootori kinnitusrõngast, jälgi hoolikalt, et sa ei puutuks oma kätega rootori
välispinda. Kasuta kindaid, et kaitsta oma käsi lõikamise eest.
Pane tähele
Pidurdusjõu suurendamiseks kasutavad BR-M810 pidurisadulad kolbe (4)
ning neil on rootori ja klotside vahel väiksem tühimik. Seetõttu võivad rootor
ja klotsid vahepeal teineteisega kokku puutuda.
Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor
ja pidurisadul kokku puutuda.
Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside
eraldajad. Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui
vajutada piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata,
tungivad kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat
või mõnda teist sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi
ilma piduriklotside pinda kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud,
lükka kolvid otse sisse tagasi ilma neid kahjustamata.)
Kui piduriklotside või kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda
pidurivedeiku anuma kate ning proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib
anumast välja voolata natukene õli.)
Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi,
seebist vett või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid
või summutavaid aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu
tihendid.
Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja
vahetada.
Selle toote garantii ei laiene kahjustustele, mida on põhjustanud sõitmise
ajal hüppamine või jalgratta kukkumine, välja arvatud juhud, kui häired on
põhjustatud ebareeglipäraste materjalide või tootmismeetodite kasutamisest.
Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halevamaks muutumise eest.
ETTEVAATUST
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda põhjustab
pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib põhjustada äkiline
piduriheebli kasutamise tõus.
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Seadista piduriheebel nii, et see oleks maapinnaga paralleelselt ning vajuta mitu korda
õrnalt piduriheeblit ning oota, et mullikesed tuleksid tagasi pidurivedeliku anumasse.
Soovitatav on seejärel eemaldada vedeliku anuma kaas ning täita anum mineraalõliga
kuni mulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk. (Vaata "Mineraalõli
lisamine ja õhu eemaldamine".)
Ketaspidurisüsteem
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
Paigaldamine
Piduriheebli (BL-M810) paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel.
(Veendu, et piduriheebel ei puutuks kasutamise ajal
kokku käiguvahetusheebliga. Vaata ka hooldusjuhiseid
käiguvahetusheeblile.
Tänu käiguvahetusheebli kinnituspoltide asukohale
nõuavad mõningad tüübid,
et käiguvahetusheebel paigaldataks esimesena.)
Kui kinnitad lisasid süsinikraami/juhtraua külge, konsulteeri süsinikraami/lisade
tootjaga, et saada soovitusi kinnituse jaoks, et vältida liiga tugevat kinnitust, mis
võib põhjustada kahjustusi süsinikmaterjalile, ja/või liiga lõtva kinnitust, mis
põhjustab lisatud komponentide nõrka kinnitumist.
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
5 - 7 Nm
Vooliku paigaldamine
Piduriheeblipoolne ots
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH80-SB pidurivooliku
(SI-8H40) hooldusjuhiseid. Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda.
8 mm mutrivõti
Pidurisadulapoolne ots
Voolik
Bandžo
O-rõngad
3 mm kuuskantvõti
Eemalda õhutuskamber (kollane) ning seejärel paigalda piduriklotsid.
Aseta rootoriga ratas raamile.
Pidurisadulate (BR-M810) paigaldamine
Õhutuskamber (kollane)
Kinnitusmoment:
2 - 4 Nm
Piduriklotsid
Plõksklamber
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
< Ees >
Pidurisadula
kinnituspoldid
< Ees >
< Taga >
Pidurisadul
Rootor
Adapter
Pidurisadula
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul
pidurisadulatega koos adaptereid.
(Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele, ning seejärel
paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp Posti-tüüpi kinnitus
Paigalda esmalt pidurisadul raami
külge (nii, et pidurisadul saaks liikuda
küljele), vajuta piduriheeblit nii, et
piduriklotsid haaraksid rootorist, ning
seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
< Ees >
Klambri meetod
Juhtme meetod
< Taga >
Klambrid
Klambrid
Posti-tüüp
Klambrid
< Ees > < Taga >
Juhe
Juhe
C-kujuliste juhtide ja tavalist tüüpi
trossilukkude jaoks kasuta spetsiaalset
Shimano trossikinnitit (müügil eraldi), et
kinnitada nagu on näidatud joonisel.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti veendu,
et ei oleks lekkeid.
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Kinnitusmoment:
2 - 4 Nm
Piduriklotsi asendamine
Hooldus
Pane tähele: M810 pidurisüsteem on loodud sellisena, et piduriklotsid kuluvad, kolvid
liiguvad samm-sammult väljapoole, et automaatselt reguleerida tühimikku
rootori ja piduriklotside vahel. Seetõttu pead sa piduriklotside
asendamisel lükkama kolvid tagasi nende algasendisse.
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist
määrduvad piduriklotsid õliga või piduriklotsid on
kulunud paksuseni 0,5 mm või kui piduriklotside
suruvedrud puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piidkond.
3. Eemalda vedeliku anuma kaas vastavalt
"Mineraalõli lisamine" sammule (1).
4. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa
seda ei keeraks. (Pane tähele, sel ajal
võib anumast välja voolata natukene
õli.)
5. Paigalda uued piduriklotsid ja seejärel
paigalda klotside eraldajad (punane).
Veendu, et sa ei unustaks paigaldada
klõpsklambreid.
Piduriklotsid
Klotsi eraldaja (punane)
Plõksklamber
Kolb
Reguleerimimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab nelja kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev ala ning eemalda vedeliku anuma kaas.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata. Pane tähele, sel ajal võib anumast välja
voolata natukene õli.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad (punane).
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et neli kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kasuta reguleerimiseks seibe.
6. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühendusnippel ja lase õli välja.
Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli väljutamist. Peale õli
väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile "Mineraalõli lisamine ja õhu
väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
Heebli kauguse
reguleerimispolt
Heebli kauguse reguleerimine
Kinnita kauguse reguleerimise polti
(päripäeva), et tuua heebel lähemale
ning vabasta see (vastupäeva), et viia
heebel kaugemale.
Rootori
kinnitusrõngas
TL-LR10 / LR15
Rootori paigaldamine
< Ees >
• SM-RT79L (203 mm)
• SM-RT79M (180 mm)
• SM-RT79 (160 mm)
< Taga >
• SM-RT79L (203 mm)
• SM-RT79M (180 mm)
• SM-RT79 (160 mm)
Kinnitusmoment:
40 - 50 Nm
Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleksid kinnitatud nii nagu on näidatud joonisel.
Radiaalset paigaldust ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
Ratta
pöörlemise
suund
Ees
vasakul
Taga
vasakul
Taga
paremal
Ees paremal
Joon. 1 Joon. 2
Tühivajutuse
reguleerimise kruvi
Rootor
Piduriklots
Kokkupuude
Pidurikotsi
kokkupuutepunkt
Tühivajutuse reguleerimine
Kui tühivajutuse reguleerimise kruvi
on lahti tulnud, suureneb piduriheebli
tühivajutus,seega sa saad selle
reguleerida vastavalt vajadusele.
Kui kasutad spetsiaalset tööriista (TL-FC36), et eemaldada ja paigaldada
rootori kinnitusrõngast, jälgi hoolikalt, et sa ei puutuks oma kätega rootori
välispinda. Kasuta kindaid, et kaitsta oma käsi lõikamise eest.
Rootori kinnitusrõngas
TL-FC36
Kinnitusmoment:
40 - 50 Nm
ETTEVAATUST
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel http: //techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
SI-8FF0A-002-04
Kinnitusmoment:
5 - 6 Nm
Pidurisadul BR-M810
Piduriheebel BL-M810
Rootor SM-RT79/M/L
Voolik SM-BH80-SB
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi
seade
Metallklotsid D02S
Kasutuskoht Tööriist
Rootori paigaldusrõngas TL-LR10 / LR15, TL-FC36
Piduriheebli kinnituspolt 4 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt / Adapteri kinnituspoldid 5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg 3 mm kuuskantvõti
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti / 3 mm kuuskantvõti
Vedeliku anuma kaas Phillips kruvikeeraja #1
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
est_10003997_8FF0A_002.indd 1est_10003997_8FF0A_002.indd 1 24/02/11 15:1624/02/11 15:16
  • Page 1 1

Shimano BR-M810 Service Instructions

Tüüp
Service Instructions