Üldine ohutusinfo
HOIATUS
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel http://techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
SI-6UAFA-003-04
"Hooldusintervall sõltub kasutamisest ja sõitmistingimustest. Puhasta ketti regulaarselt sobiva
ketipuhastajaga. Ära kasuta kunagi leeliselisi või happelisi lahuseid, nagu rooste-eemaldajad. Kui neid
lahuseid kasutatakse, võib kett puruneda ja põhjustada tõsiseid vigastusi."
• Kasuta tugevdatud ühendustihvti üksnes kitsaste ketitüüpide ühendamiseks.
• Saadaval on kahte erinevat tüüpi tugevdatud ühendustihvte. Enne kasutatava tihvti valimist vaata allolevat tabelit. Kui ühendustihvtidena
kasutatakse muid, kui tugevdatud ühendustihvte, või
kui keti puhul kasutatakse tugevdatud ühendustihvti või
tööriista, mis pole sellele ketile sobiv, võib ühenduse
tugevus olla ebapiisav, mis omakorda võib põhjustada
keti katkemist või maha tulemist.
• Kui ketirataste hammaste arvu muutumise tõttu on vajalik kohandada keti pikkust, tee lõige, mõnes teises
kohas kui kohas, kus kett juba on ühendatud kasutades tugevdatud ühendustihvti või otsatihvti. Kui ketti
lõigata kohast, kus ta juba on ühendatud kasutades tugevdatud ühendustihvti või otsatihvti, võib kett
kahjustuda.
• Jälgi, et sinu riietuse detailid ei jääks sõitmise ajal keti vahele, vastasel juhul võid sa jalgrattalt maha kukkuda.
• Veendu, et keti pinge oleks õige ning kett oleks kahjustamata. Kui keti pinge on liiga nõrk või on kett
kahjustunud, tuleks see välja vahetada. Kui seda ei tehta, võib kett katkeda ning põhjustada tõsiseid vigastusi.
• On oluline kontrollida perioodiliselt vända õlgade ja pedaalide kinnitusmomente. Pärast umbes 100 km sõitmist kontrolli kinnitusmomente
uuesti. Kui kinnitusmomendid on liiga nõrgad, võivad vända õlad või pedaalid tulla lahti ja jalgratas ümber kukkuda ning põhjustada tõsiseid
vigastusi.
• Enne jalgrattaga sõitmist kontrolli, et väntades ei oleks pragusid. Kui vändas on pragusid, võib vänt murduda ja sa võid kukkuda jalgrattalt
maha.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised, kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada
jalgratta ümber kukkumist ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid Shimano varuosasid.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest. Kui reguleerimisi pole teostatud õigesti, võib kett tulla maha
ning põhjustada jalgratta ümber kukkumise ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia edasipidiseks kasutamiseks kindlas kohas.
• Kui kett on väikseimal või keskmisel hammasrattal, on oht, et suurima hammasratta hammaste tipud võivad põhjustada vigastusi.
Pane tähele
• Kui pedaalimine ei tundu olevat normaalne, kontrolli seda veel üks kord.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et ühendustes ei oleks lõtku ega lõtvust. Samuti kinnita teatud aja tagant uuesti väntade ja pedaalide
kinnituspoldid.
• Pedaale paigaldades kanna keermetele väikeses koguses määret, et takistada nende kinni kleepumist. Pedaalide turvaliseks kinnitamiseks
kasuta momendimõõtevõtit. Kinnitusmoment: 35 - 55 Nm Parempoolsel vända õlal on paremkeere ja vasakpoolsel vända õlal vasakkeere.
• Ära pese keskjooksu vee kõrgsurvejoaga.
• Kui sa tunned keskjooksu võllil olevat lõtvust, tuleks keskjooks välja vahetada.
• Kui käiguvahetus ei ole sujuv, pese käiguvahetaja ning määri kõik liikuvad osad.
• Kui ühendused on nii lahtised, et nende reguleerimine ei ole võimalik, tuleks käiguvahetaja välja vahetada.
• Sa peaksid perioodiliselt pesema ketirattaid neutraalse pesuvahendiga ning uuesti määrima. Lisaks on keti puhastamine neutraalse
pesuvahendiga ja määrimine efektiivne moodus hammasrataste ja keti kasutusaja pikendamiseks.
• Sõitmise ajal võib ketilt sattuda sinu püksisäärtele pori.
• Kui kett tuleb kasutamise ajal korduvalt ketiratastelt maha, vaheta ketirattad ja kett välja.
• Kui kett on joonisel näidatud asendis, võib kett puutuda kokku eesmiste hammasratastega või eesmise käiguvahetajaga ning tekitada heli.
Kui heli on probleemiks, nihuta ketti suuruselt järgmisele või ülejärgmisele tagumisele ketirattale.
• Enne paigaldamist kasuta keskjooksul määret.
• Sujuvaks opereerimiseks kasuta ettenähtud väliskatet ning keskjooksu trossijuhti.
• See käiguvaheti on mõeldud üksnes kolmekordsele esimesele hammasrattale. Seda ei saa kasutada
kahekordse esihammasrattaga, sest käiguvahetuspunktid ei ühti.
• Kui paigaldad ülalt suunatud tüüpi, kasuta raami, millel on kolm väliskatte hoidikut, nagu näidatud
parempoolsel joonisel.
• Kasuta väliskatet, millel oleks endiselt natukene pikkust varuks, isegi siis, kui juhtrauda keerata
mõlemale poole täies ulatuses. Veelgi enam, kontrolli, et käiguvahetusheeblid ei puutuks kokku
jalgratta raamiga ajal, mil juhtrauda on täielikult pööratud.
• Korraliku libisemise tagamiseks, määri enne kasutamist sisemist trossi ning väliskatte sisepinda.
• Operatsioone, mis on seotud käiguvahetuse heeblitega, tuleks teostada üksnes siis, kui esimene hammasratas pöörleb.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu halvemaks muutumise eest.
• Oma küsimustega paigaldamise, reguleerimise, hoolduse või kasutamise meetodite kohta pöördu professionaalse
jalgratta müüja poole.
6.5mm
7.1mm
Väliskatte hoidjad
Otsatihvt Lüli tihvt
Tugevdatud ühendustihvt
ETTEVAATUST
Eesmised
hammasrattad
Tagumised
ketirattad
Lülitumine väiksemalt hammasrattalt suuremale
hammasrattale (heebel A)
Kui heeblit (A) on vajutatud korra, toimub väiksemalt suuremale
hammasrattale üks lülituse aste.
Näiteks:
keskmiselt
hammasrattalt suurimale
hammasrattale.
Lülitumine suuremalt hammasrattalt väiksemale
hammasrattale (heebel B)
Kui heeblit (B) on vajutatud korra, toimub suuremalt
väiksemale hammasrattale üks lülituse aste.
Näiteks:
suurimalt hammasrattalt
keskmisele
hammasrattale.
Käiguvahetus
Mõlemad, heebel (A) ja heebel (B), naasevad peale vabastamist oma algasendisse.
Kui töötad heebliga, pea meeles, et samal ajal tuleb liigutada vänta.
Heebli (A) algasend
Heebel (B)
Esimese käiguvahetaja, keskjooksu ja esimese hammasratta paigaldamine
Ketiratas (suurim
hammasratas)
Ketijuht
Kasuta spetsiaalseid tööriistu (TL-UN66 and TL-UN74-S), et
paigaldada keskjooks 1 ja esimene käiguvahetaja nii, et nad
asetseksid nagu näidatud joonisel. Paigalda adapter 2 ning
seejärel kasuta esimese hammasratta paigaldamiseks
vändatõmmitsat (TL-FC10).
Kohanda ning seejärel paigalda esimene käiguvahetaja nagu
näidatud joonisel. Ära eemalda sellel hetkel eelseadistatud
joondusplokki.
Ketijuhi välisplaadi tasane osa
peaks olema otse suurima
hammasratta kohal ja sellega
paralleelne. Kinnita kasutades
5 mm kuuskantvõtit.
Adapteri / keskjooksu kinnitusmoment: 50 - 70 Nm
Esimese hammasratta kinnitusmoment: 35 - 50 Nm
Hambad peaksid
olema sellises
ulatuses.
Eelseadistatud
mõõdik
Eelseadistatud joondusplokk
1 Keskjooks 2 Adapter
Esimene käiguvahetaja
3 Esimene ketiratas
Kinnitusmoment: 5 - 7 Nm
Keti pikkus
Suurim ketiratas
Suurim
hammasratas
Kett
*
t = ketikarbi paksus (1,5-2,1 mm)
SIS reguleerimine
Järgi kindlasti allkirjeldatud järjekorda.
1. Alumine regulaator
Esmalt eemalda eelseadistatud joondusplokk.
Järgmiseks seadista sedasi, et ketijuhi sisemise plaadi ning keti
vahele jääks 0-0,5 mm vaba ruumi.
Eelseadistatud joondusplokk
Keti asend
Suurim ketiratas
Väikseim
hammasratas
Kett
Ketijuhi sisemine
plaat
Alumine
regulaatorkruvi
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Kett
Ketijuhi välisplaat
Ülemine
reguleerimiskruvi
FD-M390
FD-M360
FD-M190A
FD-M190
FD-M191
FD-M311
Tehnilise hoolduse juhised SI-6UAFA-003
Esimene ülekandesüsteem
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
Spetsifikatsioonid
Kinnitusklambrite diameetrid: S [28,6 mm], M [31,8 mm], L [34,9 mm] (Kasuta S ja M suuruste korral adapterit.)
Esimene käiguvahetaja
X = Saadaval
Ketitoe nurk
Ketiratas
Keskjooks
Heebli paigaldamine
5 mm kuuskantvõti
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Kinnitusmoment: 5 Nm
Kasuta juhtraua käepidet, mille maksimaalne välisdiameeter
on 36 mm (M390) / 32 mm (EF65).
• Paigalda käiguvahetusheebel asendisse, kus see ei takistaks pidurite
ega käiguvahetuse tööd.
• Ära kasuta kombinatsioonis, mis takistab pidurdamist.
ST-M390 / ST-EF65
5 mm kuuskantvõti
SL-M390
2. Sisetrossi ühendamine ja kinnitamine <ST-M390 /
SL-M390>
Vajuta heeblit (B) kaks või enam
korda ning kontrolli indikaatorilt,
et heebel oleks oma madalaimal
positsioonil. Seejärel eemalda
otsakork ning ühenda sisemine
tross.
Paigalda otsakork, keerates seda joonisel
näidatud viisil, kuni see peatub.
Ära keera seda rohkem, vastasel juhul
võivad kahjustuda kruvi keermed.
Väliskatte lõikamine
Kui lõikad väliskatet, lõika seda markeeritud otsa vastasotsast.
Peale väliskatte lõikamist tee ots ümaraks nii, et augul oleks
ühesuurune diameeter.
Sisemise trossi sisestamine
Sisesta sisemine tross väliskattesse märgistusega otsast. Trossi
efektiivseks töötamiseks kasuta märgistusega otsal määret.
Lisa sama katte otsakork väliskesta lõikekohale.
Otsakork
Märgistus
Heebel (B)
Otsakork
Sisemine tross
Otsakork
<ST-EF65>
Vajuta heeblit (B) kaks või enam korda, et seada see madalaimasse
asendisse. Eemalda kruvi ning seejärel kaas. Tõmba välja sisemine
tross nagu näidatud joonisel ning seejärel paigalda uus sisemine
tross.
Heebel (B)
Kruvi
Ümbris
Sisemine tross
Kinnitusmoment:
0,3 - 0,5 Nm
Normaaltüüp Ülalt suunatud
tüüp
Tõmba
Tõmba
3. Ülemine regulaator
Seadista sedasi, et ketijuhi välimise plaadi ning keti vahele
jääks 0-0,5 mm vaba ruumi.
A
B
Väliskatte reguleerimissilinder
5. Veaotsingu tabel
Peale sammude 1 - 4 lõpetamist liiguta käiguvahetuse
kontrollimiseks käiguvaheti heeblit. (See kehtib ka juhul kui
kasutamise ajal on käiguvahetus raskendatud.)
Peale trossi esmase lõtvuse kaotamist, kinnita see esimese
käiguvahetaja külge nagu on näidatud joonisel.
Keti asend
Väikseim ketiratas
Suurim
hammasratas
A
B
4. Keskmise hammasratta reguleerimine
Kui teostad reguleerimist, aseta kett taga suurimale
ketirattale ning ees aseta kett keskmisele hammasrattale.
Reguleerimiseks kasuta väliskatte reguleerimissilindrit
keerates seda nii, et ketijuhi sisemise plaadi ning keti vahele
jääks 0-0,5 mm vaba ruumi.
Keti asend
Suurim ketiratas
Keskmine
hammasratas
Kett
Ketijuhi sisemine
plaat
Lisa 2 lüli (kett on samal ajal
nii suurimal ketirattal kui ka
suurimal hammasrattal)
8 mm kuuskantvõti
(FC-M391 / FC-M391-8)
Kasuta trossi kinnituspoldi pingutamiseks 5 mm kuuskantvõtit.
Lõika maha sisetrossi üleliigne pikkus ning paigalda otsakork.
< FD-M390 / M360 / M190A / M190 / M191 > < FD-M311 >
Kinnitusmoment:
5 - 7 Nm
Pane tähele:
Lükka tross läbi nii, nagu
on näidatud joonisel.
M390/M190A/M190 M311M360/M191
Kett Tugevdatud ühendustihvt Ketipress
9-käiguline superkitsas kett
nagu CN-7701 / CN-HG93
Hõbedane
TL-CN32 / TL-CN27
8-/7-/6-käiguline kitsas kett
nagu CN-HG50 / CN-HG40
Must
TL-CN32 / TL-CN27
6,5 mm
7,1 mm
Käike
Parem SIS 9-käiku SIS 8 / 7 käiku
Vasak SIS 3-käiku SIS 3-käiku
Käiguvahetusheebel ST-M390 / SL-M390 / ST-EF65 ST-EF65
Väliskate OT-SP40
Esimene käiguvahetaja FD-M390 FD-M360 / M311 / M190A / M190 / M191
Esimene ketiratas FC-M391 / FC-M391-8 FC-M311 / FC-M311-8 / FC-M171 / FC-M131
Keskjooks BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Kett CN-HG53 CN-HG50 / CN-HG40
Keskjooksu trossijuht SM-SP18 / SM-BT18 / SM-SP17 / SM-BT17
Mudeli number FD-M390 FD-M360 FD-M311 FD-M190A FD-M190 FD-M191
Sobib nii normaaltüübile kui ka ülalt suunatud tüübile.
X X X X X X
ÜLALT KINNITATAV X X - X X X
Sobiv esimene hammasratas
FC-M391 / M391-8
FC-M311 / FC-M311-8 FC-M171/M131
Pealmise hammasratta hambad 44 / 48T 42 / 48T 42 / 48T 42T 42T 48T
Esimese hammasratta hamba vahe 22T 20T 20T 18T 18T 20T
Min. erinevus ülemise ja keskmise vahel 12T 10T 10T 8T 8T 10T
Esimese käiguvaheti kinnitusklambri diameeter S, M, L
Ketitoe nurk (
a
) 63°- 66° / 66°- 69° 66°- 69° 63°- 66°
63°- 66° / 66°- 69°
Sobiv keskjooks BB-UN26 (-K) / BB-ES25 (-K)
Sobiv ketiliin 50 mm 47,5 / 50 mm
Mudeli number FC-M391 FC-M391-8 FC-M311 FC-M311-8 FC-M171 FC-M131
Ketiratta hambakombinatsioon 44-32-22T / 48-36-26T
42-32-22T / 48-38-28T
42-32-22T 42-34-24T / 48-38-28T
Poldiringjoone diameeter 104 / 64 mm — —
Vända pikkus 170 / 175 mm 170 / 175 mm 170 / 175 mm
Pedaali keermete mõõtmed BC 9/16" X 20 T.P.I. (Inglise keermed)
Sobiv keskjooks BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K) BB-UN26 (-K)
Mudeli number BB-UN26 (-K) BB-ES25 (-K)
Tembeldatud märgistus LL123 D-NL K D-NL 126 (-K)
Kruvi pikkus 122,5 mm 126 mm
Ketiliin 50 mm 47,5 mm + t* 47,5 mm 50 mm
Keermete mõõdud BC 1,37" X 24 T.P.I. (68, 73 mm)
Kui kett kukub vända poole. Kinnita päripäeva keerates
ülemist reguleerimiskruvi
(umbes 1/4 pööret).
Kui käiguvahetus keskmiselt
hammasrattalt suurimale on
keeruline.
Vabasta vastupäeva keerates
ülemist reguleerimiskruvi
(umbes 1/8 pööret).
Kui käiguvahetus keskmiselt
hammasrattalt väiksemale on
keeruline.
Vabasta vastupäeva keerates
alumine reguleerimiskruvi
(umbes 1/4 pööret).
Kui kett ja esimese käiguvahetaja
suurima hammasratta sisemine
plaat puutuvad kokku.
Kinnita päripäeva keerates
ülemist reguleerimiskruvi
(umbes 1/8 pööret).
Kui kett ja esimese käiguvahetaja
suurima hammasratta välimine
plaat puutuvad kokku
Vabasta vastupäeva keerates
ülemist reguleerimiskruvi
(umbes 1/8 pööret).
Kui vahetad käiku suurelt
hammasrattalt ning keskmine
hammasratas jääb vahele.
Vabasta väliskatte
reguleerimissilindrit vastupäeva
keerates (1 või 2 pööret).
Kui kett ja esimese käiguvahetaja
sisemine plaat puutuvad kokku
ajal, kui lülitud taga ümber
suurimale ketirattale, samal ajal
kui kett on keskmisel
hammasrattal.
Kinnita väliskatte
reguleerimissilindrit päripäeva
keerates (1 või 2 pööret).
Kui kett kukub keskjooksu poole. Kinnita päripäeva keerates
alumist reguleerimiskruvi
(umbes 1/2 pööret).
Kui heebel on käiguvahetusel
keskmiselt suurimale
hammasrattale kange.
Vabasta vastupäeva keerates
ülemist reguleerimiskruvi
(umbes 1/4 pööret).