Üldine ohutusinfo
Parima tulemuse saamiseks soovitame me kasutada järgnevat kombinatsiooni.
■ Ratta kodarate kinnitamine
Veendu, et kodarad oleks laotud nagu on näidatud joonisel. A radiaalselt
kokkupanekut ei saa kasutada.
Kinnita kodarad, nii nagu on näidatud alloleval joonisel 1, esiratta vasakult poolt
(poolelt kuhu on paigaldatud rootor) ning tagaratta vasakult ja paremalt poolt
ning, nagu on näidatud alloleval joonisel 2, esiratta paremalt poolt.
Liiguta piduriheeblit mitu korda ja jälgi, kas pidurid töötavad korralikult või mitte. Samuti
veendu, et ei oleks lekkeid.
C-kujuliste juhtide ja tavalist
tüüpi trossilukkude jaoks
kasuta spetsiaalset Shimano
trossikinnitit (müügil eraldi),
et kinnitada nagu on
näidatud joonisel.
< C-kujuline juht > < Tavalist tüüpi trossilukk >
Kinnitusmoment: 0,3 - 0,5 Nm
Ratta
pöörlemise
suund
Joon. 1 Joon. 2
Ees paremal
Taga vasakul
Taga paremal
Ees vasakul
Tehnilise hoolduse juhised
SI-8V40A-002
Ketaspidurisüsteem
(Maastikujalgratastele)
HOIATUS
• Kui paigaldad või hooldad ratast jälgi erilise tähelepanelikkusega, et
sinu sõrmed oleksid eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Rootor on
piisavalt terav, et põhjustada vigastusi sinu sõrmedele, kui need
jäävad liikuva rootori avadesse.
• 203 mm ja 180 mm rootorid pakuvad võimsamat pidurdusjõudu kui
160 mm rootorid. Veendu, et sul oleks enne pidurite kasutamist täielik ülevaade
pidurite omadustest.
• Pidurisadul ning rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks, seega ära puutu neid
sõidu ajal või kohe peale jalgrattalt maha tulekut, vastasel juhul võid saada põletusi.
Enne pidurite reguleerimist veendu, et piduri detailid oleksid piisavalt jahtunud.
• Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult
ja sujuvalt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui rehvid libisevad, võid sa
jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja
sujuvalt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja tagumised pidurid töötaksid
korrektselt.
• Jälgi, et rootorile ja piduriklotsidele ei satuks õli ega määret, vastasel juhul ei pruugi
pidurid töötada korrektselt.
• Kui klotsidele satub õli või määret, peaksid sa need klotsid välja
vahetama. Kui rootorile peaks sattuma õli või määret, peaksid sa
rootorit puhastama. Kui seda ei tehta, ei pruugi pidurid töötada
korrektselt.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et iga klotsi paksus oleks 0,5 mm
või enam.
• Kui pidurite kasutamise ajal ilmneb heli, võib see viidata
piduriklotside lõpuni kulumisele. Peale veendumist pidurisüsteemi
piisavas jahtumises, kontrolli piduriklotside paksust.
Kui klotsi kulumisindikaatorid on nähtavad, asenda piduriklotsid.
• Kui kasutada lakkamatult pidureid võib tekkida aurulukk. Sellise
olukorra leevendamiseks vabasta koheselt piduriheebel.
• Kasuta üksnes ehtsat Shimano mineraalõli. Kui kasutada teist tüüpi õlisid, võib see
põhjustada probleeme pidurite töös ning süsteem võib muutuda kasutuskõlbmatuks.
• Kasuta vaid värskelt avatud konteinerist pärit õli, ära kasuta uuesti õli, mis on välja
lastud tühjendusnipli kaudu. Vana või juba korra kasutatud õli võib sisaldada vett, mis
või põhjustada pidurisüsteemis auruluku.
• Jälgi, et pidurisüsteemi ei satuks vett ega õhumulle, vastasel juhul võib tekkida
aurulukk. Eriliselt tähelepanelik tuleb olla pidurivedeliku anuma katte eemaldamisel.
• Kui lõikad pidurivoolikut, et reguleerida vooliku pikkust, või vahetad vasakpoolse
pidurivooliku parempoolsega või vastupidi, lase kindlasti pidurivoolikutest õhk välja,
jälgides samme (5), (8) kuni (10), mis on antud hooldusjuhiste peatükis "Mineraalõli
lisamine ja õhu väljutamine".
• Kui jalgratas keeratakse tagurpidi või asetatakse külili, võivad pidurisüsteemi vedeliku
anumas olla õhumullid, mis jäävadki sinna ka siis, kui anuma kaas pannakse tagasi, või
kogunevad pidurisüsteemi erinevates osades, kui seda kasutada pikemat aega.
Ketaspidurisüsteem ei ole mõeldud tagurpidi keeramiseks. Kui jalgratas keeratakse
tagurpidi või asetatakse küljele, võivad vedeliku anumas olevad õhumullid liikuda
pidurisadulate suunas. Kui jalgratast kasutatakse sellistes tingimustes, on oht, et
pidurid ei tööta ning see võib põhjustada tõsise õnnetuse. Kui jalgratas keeratakse
tagurpidi või asetatakse küljele, vajuta enne jalgrattaga sõitmist mõned korrad
piduriheeblid, et näha, kas pidurid töötavad korralikult. Kui pidurid ei tööta korralikult,
reguleeri neid vastavalt protseduurile.
• Kui ilmneb leke, lõpeta koheselt pidurite kasutamine ning teosta vajalikud remonttööd.
Kui sa jätkad jalgrattaga sõitmist samal ajal kui lekib vedelikku, on oht, et pidurid
võivad järsku lõpetada töötamise.
• Kui kiirlukusti heebel on rootoriga samal poolel, on oht, et see võib kokku puutuda
rootoriga, kontrolli, et nad ei puutuks kokku.
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide toimimist. Sinu jalgratta
pidurisüsteemi ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste
vigastustega õnnetuse. Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale
sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas surve piduriheeblile ja jalgratta
juhtimisomadused) ning juhtimist. Seda saab teha konsulteerides oma professionaalse
jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta kasutusjuhendiga ning harjutades
sõitmist ja pidurdamist.
•Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib jooks blokeeruda ja jalgratas
kukkuda ettepoole, tuues kaasa tõsiseid vigastusi.
•
M445/M446 ketaspidurid töötavad optimaalselt, kui neid kasutatakse
kombinatsioonis BR-M445/M446 (pidurisadulatega), BL-M505 (piduriheebliga),
SM-RT53/RT51 (rootoriga) ning Shimano piduriklotsidega (B01S).
• Shimano ketaspidurite süsteemid ei ühildu tandemratastega. Kuna
tandemratastel on suur üldkaal, suureneb pidurdamise ajal pidurisüsteemi koormus.
Kui hüdraulilisi ketaspidureid kasutatakse tandemratastel, tõuseb õlitemperatuur liiga
kõrgeks ning pidurivoolikutes võivad ilmneda aurulukud või rebenemised, mis
põhjustab omakorda pidurite töö lakkamist.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja saa aru hooldusjuhenditest.
Lahtised, kulunud või kahjustunud osad võivad põhjustada jalgratta ümber kukkumist
ning tekitada seeläbi tõsiseid vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes
ehtsaid Shimano varuosasid.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia alati edasipidiseks
kasutamiseks kindlas kohas.
ETTEVAATUST
■ Mineraalõli kasutamine
• Kasutamisel kasuta kaitseprille ning väldi kokkupuudet silmadega. Kokkupuutel
silmadega võib põhjustada ärritust. Kokkupuutel silmaga, pese puhta veega ning otsi
koheselt arstiabi.
• Kasuta kasutamise ajal kindaid. Kokkupuutel nahaga võib põhjustada löövet või
ebamugavust. Kokkupuutel nahaga, pese hoolikalt seebi ja veega.
Klotsi kulumisindi-
kaatorid
Paigaldamine
Selle toote kokkupanekul on vaja järgnevaid tööriistu.
< SM-RT53 / 53M / 53L >
Kinnitusmoment: 40 - 50 Nm
Rootori kinnitusrõngas
TL-LR15 / LR10
■ Pidurisadulate (BR-M445/M446) paigaldamine ning vooliku kinnitamine
Rahvusvahelise standardiga kinnituse jaoks, kasuta posti-tüüpi kinnituse puhul
pidurisadulatega koos adaptereid. (Saadaval on eraldi esimesed ja tagumised adapterid.)
1. Vabasta pidurisadula kinnituspoldid nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele, ning seejärel
paigalda adapter raamile.
2. Vajuta piduriheeblit nii, et klotsid haaraksid rootorist ning seejärel kinnita pidurisadula
kinnituspoldid.
■ Vooliku paigaldamine
Vooliku paigaldamise detailide jaoks loe SM-BH59 pidurivooliku (SI-8H20) teenindusjuhiseid.
Ära lase paigaldamise ajal voolikul väänduda. Veendu, et pidurisadulad ja heeblid oleksid
joonisel näidatud asendites.
< Parema heebli jaoks >
< Vasaku heebli jaoks >
Paigalda esmalt pidurisadul raami külge
(nii, et pidurisadul saaks liikuda küljele),
vajuta piduriheeblit nii, et piduriklotsid
haaraksid rootorist, ning seejärel kinnita
pidurisadula kinnituspoldid.
Pidurisadula
kinnituspoldid
● Posti-tüüpi kinnitus
Pidurisadul
Rootor
Adapter
● Rahvusvahelise standardiga kinnitustüüp
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
< Ees >
< Taga >
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
< Ees >
Adapteri
kinnituspoldid
Adapteri
kinnituspoldid
Klambrid
< Ees > < Taga >
Posti-tüüp
Klambrid
Klambrid
Poltide pöörlemise peatamiseks saab kasutada kas klambrite või juhtme meetodit.
Kasuta meetodit, mis on sobivaim esihargile ja raamile.
160 mm rootor
Klambrid
< Ees > < Taga >
Posti-tüüp
Juhe
Klambrid
203 / 180 mm rootorid
< Juhtme meetod >
Kui polt ➀ hakkab lahti tulema (keera kinni vastupäeva), rakendatakse
juhtmega jõudu, et keerata polti ➁ pingutussuunas (päripäeva). Siiski ei
saa polti ➁ keerata rohkem oma pingutussuunas. Vastukaaluks takistab
see poldi ➀ pöörlemist vabastussuunas, sest see on ühendatud juhtmega.
Kui üks nendest poltidest hakkab lahti keerama, rakendatakse jõudu nii,
et teist polti keeratakse selle kinnitussuunas. Teisisõnu takistab see
süsteem poltide lahti tulemist.
Polt ➀
Polt ➁
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval veebilehel
http://techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
SI-8V40A-002-04
■ Rootori paigaldamine
< SM-RT51 / 51M >
Paigalda rootor ja rootori kinnitusplaat
rummule ning seejärel paigalda ning
kinnita poldid nagu näidatud joonisel 1.
Kaitsekindaid kasutades keera rootorit päripäeva
nagu on näidatud joonisel 2. Samal ajal kinnita
rootori kinnituspoldid joonisel näidatud
järjekorras.
Kasuta lamedapealist kruvikeerajat või muud sarnast tööriista, et väänata
kinnitusplaadi servad üle poldipeade nagu näidatud joonisel 3.
Joon. 1
Kinnitusplaat
Rootor
Rumm
Kinnitusmoment: 2 - 4 Nm
Joon. 2 Joon. 3
Kinnitusplaat
Rootori kinnituspoldid
(#T25 torx) *
* TORX on Camcar LLC
registreeritud kaubamärk.
Vahelaba
Hooldus
■ Piduriklotsi asendamine
Piduriklotsid peaks välja vahetama kui peale õli lisamist määrduvad piduriklotsid õliga või
kui piduriklotsid on kulunud paksuseni 0,5 mm.
1. Eemalda raami küljest ratas ning eemalda
piduriklotsid nagu on näidatud joonisel.
2. Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
3. Eemalda vedeliku anuma kaas vastavalt
"Mineraalõli lisamine" sammule (1).
6. Vajuta mõned korrad piduriheeblit ja kontrolli, et vajutamine muutuks jäigemaks.
7. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
8. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
9. Vii piduriheebel oma algasendisse.
4. Lükka kolb tagasi nii kaugele kui see
läheb, samas ole ettevaatlik, et sa
seda ei keeraks. (Pane tähele, sel ajal
võib anumast välja voolata natukene
õli.)
Pane tähele:
Need pidurid on loodud sellisena, et piduriklotside kuludes liiguvad kolvid samm-
sammult väljapoole, reguleerides automaatselt rootori ja piduriklotside vahele jäävat
tühimikku. Seetõttu pead sa piduriklotside asendamisel lükkama kolvid tagasi nende
algasendisse.
5. Paigalda uued piduriklotsid ja
seejärel paigalda klotside
eraldajad.
Piduriklotsid
Kolb
■ Reguleerimine kui kolvid ei tööta korralikult
Pidurisadula süsteem sisaldab kahte kolbi. Järgi kolbide reguleerimise järgnevaid
protseduure juhul, kui kolvid ei tööta korralikult, kui nad tulevad välja ebaühtlaselt või kui
piduriklotsid puutuvad kokku rootoriga.
1. Eemalda jooks ja piduriklotsid.
Puhasta kolvid ja ümbritsev piirkond.
2. Lükka kolb tagasi sisse ilma seda väänamata.
3. Paigalda piduriklotsid ja klotside eraldajad.
4. Vajuta piduriheebel nii madalale kui see läheb ning korda seda veel mõned korrad nii,
et kaks kolbi liiguksid tagasi oma algasendisse.
5. Eemalda klotside eraldajad, paigalda ratas ning kontrolli, et rootor ja pidurisadul ei
puutuks kokku. Kui nad puutuvad kokku, kohanda vastavalt peatükile "Pidurisadula
paigaldamine".
6. Peale õli taseme kontrollimist, asenda vedeliku anuma kaas.
■ Piduriheebli (BL-M505) paigaldamine
Kinnita piduriheebel nagu on näidatud joonisel. (Veendu, et
piduriheebel ei puutuks kasutamise ajal kokku
käiguvahetusheebliga. Vaata ka hooldusjuhiseid
käiguvahetusheeblile. Tänu käiguvahetusheebli kinnituspoltide
asukohale nõuavad mõningad tüübid, et käiguvahetusheebel
paigaldataks esimesena.)
* Klambri avamiseks vaata piduriheebli eemaldamise
protseduuri.
Piduriheebli kinnitusmoment:
6 - 8 Nm
Klamber
1. Eemalda piduriheebli kinnituspolt nagu on näidatud joonisel.
2. Sisesta peenike ese, nagu näiteks 2 mm kuuskanvõti, piduriheebli
voolikupoolse osa auku, et lükata tihvt välja ning vabastada klambrilukk.
Seejärel eemalda piduriheebel.
■ Mineraalõli vahetamine
Soovitatav on vahetada vedeliku anumas olev õli siis kui see muutub tõeliselt
luitunuks.
Kinnita tühjendusnipli külge toruga kott ning seejärel ava tühjendusnippel ja
lase õli välja. Sa võid samal ajal opereerida piduriheebliga, et kiirendada õli
väljutamist. Peale õli väljutamist, vala sisse uus pidurivedelik vastavalt peatükile
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine". Kasuta üksnes ehtsat Shimano
mineraalõli.
Utiliseeri vana õli vastavalt riigi ja/või osariigi utiliseerimisregulatsioonidele.
■ Piduriheebli eemaldamine
Loe kindlasti nende hooldusjuhenditega koos juhiseid peatükist
"Mineraalõli lisamine ja õhu väljutamine".
Selle toote eemaldamiseks on vajalikud järgnevad tööriistad.
Klamber
< Kui pidurid töötavad heeblit vajutades loiult >
Seadista piduriheebel nii, et see oleks maapinnaga paralleelselt ning vajuta mitu
korda õrnalt piduriheeblit ning oota, et mullikesed tuleksid tagasi pidurivedeliku
anumasse. Soovitatav on seejärel eemaldada vedeliku anuma kaas ning täita anum
mineraalõliga kuni mulle enam pole.
Kui pidurid töötavad endiselt loiult, lase pidurisüsteemist välja õhk. (Vaata
"Mineraalõli lisamine ja õhu eemaldamine".)
Aurulukk on nähtus, kus pidurisüsteemis olev õli kuumeneb, mis omakorda
põhjustab pidurisüsteemis olevate vee või õhumullide paisumist. Seda võib
põhjustada äkiline piduriheebli kasutamise tõus.
• Õli aurude sisse hingamine võib põhjustada iiveldust. Kata nina ja suu
respiraatortüüpi maskiga ning kasuta hästi ventileeritavas kohas. Kui oled sisse
hinganud õli aure, mine koheselt värske õhu kätte. Kata end tekiga. Püsi
soojana ja stabiilsena ning otsi arstiabi.
• Ära joo Võib põhjustada oksendamist või kõhulahtisust.
• Hoida lastele kättesaamatus kohas.
• Ära lõika, kuumuta, keevita ega avalda rõhku õlikonteinerile, see võib
põhjustada plahvatust ja leeke.
• Kasutatud õli utiliseerimine: Järgi kohaliku riigi ja/või osariigi utiliseerimise
nõudeid. Valmistudes õli utiliseerimiseks ole
hoolikas.
• Juhised: Vältimaks võõrkehade ja mustuse sattumist konteinerisse, hoia see
suletuna ning ladusta seda jahedas, pimedas kohas eemal otsesest
päikesevalgusest ja kuumusest.
■ Sissetöötamise periood
• Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ning sissetöötamise perioodi ajal
kasvab järkjärgult pidurdusjõud. Kui kasutad pidureid sissetöötamise perioodil,
ole valmis igaks selliseks pidurdusjõu suurenemiseks. Sama asi toimub ka kui
vahetatud on piduriklotsid või rootor.
■ Kui puhastad kompressoriga
• Kui võtad koost lahti pidurisadula, et puhastada kompressoriga selle sisemisi
detaile, pane tähele, et kompressori õhus sisalduv tolm võib jääda pidurisadula
osadele. Lase pidurisadula komponentidel enne kokkuühendamist piisavalt
kuivada.
Pane tähele
• SM-RT53L/M 203/180 mm rootoritel on suur diameeter ja suurem kõverus kui
160 mm maastikusõiduks mõeldud rootoritel. Seetõttu võib see puutuda
piduriklotse.
• Kui pidurisadula kinnitusmuhv ja hargi ots ei ole paralleelsed, võivad rootor ja
pidurisadul kokku puutuda.
• Kui jalgratta ratas on eemaldatud, on soovitatav paigaldada ka klotside eraldajad.
Klotside eraldajad välistavad selle, et kolb ei tuleks välja juhul, kui vajutada
piduriheeblit samal ajal kui ratas on eemaldatud.
• Kui vajutada piduriheeblit ilma eelnevalt klotside eraldajaid paigaldamata, tungivad
kolvid välja tavapärasest enam. Kasuta lamedaotsalist kruvikeerajat või mõnda teist
sarnast tööriista, et lükata ettevaatlikult piduriklotsid tagasi ilma piduriklotside pinda
kahjustamata. (Kui piduriklotse pole paigaldatud, lükka kolvid otse sisse tagasi ilma
neid kahjustamata.)
Kui piduriklotside või kolbide tagasi lükkamine on raske, eemalda pidurivedeliku
anuma kate ning proovi uuesti. (Pane tähele, sel ajal võib anumast välja voolata
natukene õli.)
• Pidurisüsteemi puhastamisel ja hooldamisel kasuta isopropüülalkoholi, seebist vett
või kuiva riidetükki. Ära kasuta müügilolevaid piduri puhasteid või summutavaid
aineid, sest need võivad kahjustada selliseid detaile nagu tihendid.
• Kui eemaldad pidurisadulat, ära eemalda kolbe.
• Kui rootor on kulunud, mõranenud või moondunud, tuleks see välja vahetada.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku kulumise või tavapärase kasutamise tõttu
halvemaks muutumise eest.
Pidurisadul BR-M445 /M446
Piduriheebel BL-M505
Rootor
SM-RT53 (160 mm)
SM-RT53M (180 mm)
SM-RT53L (203 mm)
SM-RT51
SM-RT51M
Voolik SM-BH59
Trossikinniti SM-HANG
Mineraalõli SM-DB-OIL
Piduriklotsi seade B01S (vaigust
klotsid)
Kasutuskoht Tööriist
Rootori kinnitusrõngas TL-LR15 või TL-LR10
Piduriheebli kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Pidurisadula kinnituspolt / Adapteri
kinnituspoldid
5 mm kuuskantvõti
Piduriklotsi kinnitustelg Näpitstangid
Pidurivooliku kinnituspolt 8 mm mutrivõti
Vedeliku anuma kaas Phillips kruvikeeraja #1
Trossikinniti Phillips kruvikeeraja #2
Tühjendusnippel 7 mm padrunvõti
Pidurisadula
kinnituspoldid
Kasutuskoht Tööriist
Piduriheebli kinnituspolt 5 mm kuuskantvõti
Klambriluku vabastamine Peenike varras nagu 2 mm kuuskantvõti
Klambrid
2 mm 0,5 mm
est_000135_8V40A_002.indd 1est_000135_8V40A_002.indd 1 12/04/11 13:2012/04/11 13:20