ETTEVAATUST
SI-8JL0B-001-04
Üldine ohutusinfo
HOIATUS
- Tõsiste vigastuste vältimiseks:
• On väga tähtis tunda oma jalgratta pidurisüsteemide
toimimist. Sinu jalgratta pidurisüsteemi ebasobiv
kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamise või tõsiste
vigastustega õnnetuse.
Kuna iga jalgratta juhtimine on erinev, õpi oma jalgrattale
sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas surve piduriheeblile
ja jalgratta juhtimisomadused) ning juhtimist.
Seda saab teha konsulteerides oma professionaalse
jalgrataste edasimüüjaga ja tutvudes jalgratta
kasutusjuhendiga ning harjutades sõitmist ja pidurdamist.
• Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib jooks
blokeeruda ja jalgratas kukkuda ettepoole, tuues kaasa
tõsiseid vigastusi.
• Shimano eesmisel Inter-M piduri rummul on sisseehitatud
jõumodulaator. See süsteem kontrollib pidurdusjõudu
nii, et ei rakendataks üleliigset jõudu, pidurdusjõu
jõudmisel teatud väärtuseni. Kui rumm ei ole varustatud
jõudmodulaatoriga, võidakse rakendada üleliigset
pidurdusjõudu. Seetõttu soovitame me kasutada Shimano
eesmist Inter-M pidurit ja rummu komplektina. Pidurite
kasutamise ajal tekitab jõumodulaator heli, kuid see ei
tähenda veel talitlushäiret.
• Ära kunagi pinguta sisetrossi kinnituspolti, kui see on
jalgrattale kinnitatud. See võib põhjustada sisetrossi
kinnituspoldi lahti tulemist.
• Kui kasutad BR-IM86-F/BR-IM85-F koos
amortisaatorkahviga, tuleb kasutatavat kahvlit valida eriti
hoolikalt. Palun võta ühendust müügikohaga või jalgratta
tootjaga. Kui valitakse vale amortisaatori kahvel, võib
see takistada amortisaatori kahvli õiget töötamist tänu
ülekuumenemisele pidurdamise ajal või kahvli ebapiisavat
tugevust, mis võib omakorda põhjustada õnnetuse.
• SB-8S20/ST-8S20/SB-7S45/BL-IM60/BL-IM65/BL-IM45
piduriheeblid on varustatud režiimivahetusmehhanismiga.
Kasuta BR-IM86-F, BR-IM85-F nii, et mehhanism oleks
C.R. režiimi asendis.
• Enne lisaseadmete kinnitamist loe põhjalikult ja
saa aru hooldusjuhenditest. Lahtised, kulunud või
kahjustunud osad võivad põhjustada sõitjale tõsiseid
vigastusi. Me soovitame tungivalt kasutada üksnes ehtsaid
Shimano varuosasid.
• Enne jalgrattaga sõitmist veendu, et esimesed ja
tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
• Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Kui
rehvid libisevad, võid sa jalgrattalt kukkuda. Selle vältimiseks
vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
• Loe neid tehnilise hoolduse juhiseid põhjalikult ning hoia
edasipidiseks kasutamiseks kindlas kohas.
Kui kasutad Shimano Inter-M pidurisüsteemi, siis väldi
pidevat pidurite kasutamist allamäge sõites, sest see
võib muuta piduri sisedetailid väga kuumaks ning see
võib omakorda vähendada pidurdusvõimsust. Samuti
võib see vähendada pidurivedeliku kogust pidurites ning
see omakorda põhjustada probleeme, nagu ebatavaliselt
äkiline pidurdamine.
Shimano Inter-M pidurisüsteemi disain on loodud
vastavalt standarditele, nagu ISO 4210 ja DIN 79100-2.
Need standardid täpsustavad töövõimet 100 kg
kogukaalu puhul. Samas BR-IM86-F on disainitud
taluma 130 kg kogukaalu. Kui kogukaal ületab 100 kg
(130 kg BR-IM86-F-i puhul), võib süsteemi poolt pakutav
pidurdusjõud olla ettenähtud pidurdamiseks ebapiisav,
samuti võib väheneda süsteemi vastupidavus.
C viitab konsoolpiduritega sobivale
režiimi asendile.
R viitab rullikpiduritega sobivale
režiimi asendile.
C.R režiimi asend
1.
9.
8.
4.
3.
3.
9.
8.
7.
6.
5.
10.
1.
2.
3.
4.
2.
1.
5.
2.
1.
7.
6.
4.
3.
2.
5.
Eesmist Inter-M pidurisüsteemi tuleks paigaldada ainult 26”
või suurema jalgratta vasakule poolele. Kui seda kasutatakse
jalgrattal, mis on väiksem kui 26”, võib pidurdusjõud olla liiga
suur ning see võib põhjustada õnnetusi.
Shimano eesmise Inter-M pidurite maksimaalse
suutlikkuse tagamiseks kasuta kindlasti komplektina
Shimano piduritrosse ja piduriheebleid. (Vt. toodete
loetelu.)
Veendu, et eesmine pidur oleks kindlalt kinnitatud
rummule, kasutades piduri kinnitusmutrit.
Kontrolli, et rummu võll puutuks kahvli otsa tagaosa ning
jooks oleks raami külge kindlalt kiirvabastusheebliga
või rattamutriga kinnitatud. Kui jooks ei ole korrektselt
paigaldatud võib see raamilt maha tulla ja põhjustada
sõitmise ajal tõsiseid õnnetusi.
Kui pidurite kasutamise ajal esineb mõni alljärgnevast,
peata koheselt sõitmine ja palu müüjal teostada
kontrollimised ja remonttööd.
1) ja 2) juhtumi korral võib põhjuseks olla vähene
pidurimäärde kogus, seega palu müüjal määrida
mehhanismi spetsiaalse rullikpidurite määrdega. Enne
määrimist eemalda määrdeaugu kork ja vajuta toru augu
põhjani. Lisa sobiv kogus määret (umbes 5 g), samal
ajal ratast pöörates. Pärast määrde lisamist kontrolli, et
pidurid töötaksid korrektselt ning ei esineks ebatavalist
heli.
Kui pidureid kasutatakse
sagedasti, võivad piduri ümbruse
komponendid muutuda kuumaks.
Ära puutu komponente vähemalt
30 minutit pärast jalgrattaga
sõitmist.
Kui piduritross läheb rooste, mõjutab see pidurite
töövõimet. Kui see juhtub, asenda piduritross algupärase
Shimano piduritrossiga ning kontrolli uuesti pidurite
töövõimet.
BR-IM86-F/BR-IM85-F esipidurit, HB-IM70,
DH-2R35-E-H/DH-3R35-H esirummusid ei tohiks kunagi
demonteerida. Kui neid demonteerida, ei tööta nad enam
korralikult.
PANE TÄHELE:
• Kasuta 3x või 4x kodara ladumisega jooksu. Radiaalse
laotusega jookse ei saa kasutada, sest kodarad ja jooks võivad
saada pidureid kasutades kahjustatud ning pidurid võivad
tekitada müra.
• Eesmine Inter-M pidur erineb tavapärastest rihmpiduritest selle
poolest, et selle piduritrummel on täidetud määrdega. See võib
põhjustada jooksu raskemat pöörlemist, eriti külmade ilmade
korral.
• Kui sa rakendad jalgratta seismise ajal tugevasti Inter-M
pidureid ja raputad jooksu, siis sa märkad kindlasti, et pidurites
on sees väike lõtk. See on tavapärane ja ei põhjusta sõitmise
ajal mingeid probleeme.
• Põhiosade lõtvuse kontrollimiseks
haara juhtraua keskosast ja ühest
esihargist, nagu näidatud joonisel,
ning seejärel liiguta põhiosi taha-
ette suunaliselt joonisel näidatud
noolte järgi.
Veelgi enam, kuna pidurites on
väike lõtvus kui sa vajutad täielikult
pidureid ja raputad ratast nagu
kirjeldatud ülal, siis võib see muuta
põhiosade lõtvuse kontrollimise
raskemaks.
• Detailid ei ole kaitstud loomuliku
kulumise või tavapärase kasutamise
tõttu halvemaks muutumise eest.
• Oma küsimustega käsitsemismeetodite või reguleerimise kohta
pöördu jalgratta ostukoha poole.
Komponendid
piduri ümber
Määrdeaugu kork
Määre
rullikpiduritele
Keera
aeglaselt.
12 mm või enam
SI-8JL0B-001
BR-IM86 -F
BR-IM85
-F
Tehnilise hoolduse juhised
Shimano eesmise Inter-M pidurisüsteemi parima suutlikkuse
realiseerimiseks, soovitame me kasutada järgnevat
kombinatsiooni.
Pidur BR-IM86-F/BR-IM85-F
Rumm
HB-IM70/DH-2R35-E-H/DH-3R35-H
Heebel
SB-8S20/ST-8S20
SB-7S45/BL-IM60
BL-IM65/BL-IM45
Piduritross
Piduri paigaldamine raamile
Paigalda adapter esikahvlile nii, et adapteri küljel olev
keermetega auk oleks ülespoole, nagu näidatud joonisel.
Aseta kinnituspoltidele avanemist takistavad rõngad.
Sel ajal peaksid avanemist takistavate rõngaste
projektsioonid puutuma vastu esiharki.
Veendu, et eesmine pidur oleks kindlalt kinnitatud rummu
põhiosale kasutades piduri kinnitusmutrit.
Aseta jooks, millele on paigaldatud pidur, esihargile nii
kaugele kui see läheb ning seejärel keera piduriõlga nii,
et see puutuks adapterit. Seejärel paigalda see kindlalt
kiirvabastusheebliga või rattamutriga.
Piduri kinnitusmutter
• Kiirvabastusega tüübi korral:
lainetega
Laineline pool peaks jääma
väljapoole
• Rattamutriga tüübi korral:
ilma laineteta
Piduriseade
5 mm kuuskantvõti
Kinnituspolt
adapter
Adapteri
küljel olev
keermetega
auk
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Avanemist
takistav
rõngas
Puudutab
Puudutab
Kinnitusmoment: 15 - 20 Nm
• Kiirvabastusega tüübi korral: Kinnita
kiirvabastusheebel tugevalt.
Rummu võll
Puudutab
Puudutab
Adapter
Piduriõlg
Kinnitusmoment:
5 - 7,5 Nm
Kinnita piduriõlg kinnituspoldiga ja vajuta oma kohale
avanemist takistavad rõngad. Järgmiseks liiguta
avanemist takistava rõnga väljaulatuv osa vastu adapterit.
Piduritrossi paigaldamine
Pärast seda, kui oled veendunud, et reguleerimispolt
ja reguleerimismutter on kindlalt kinnitatud, paigalda
väliskattehoidik trossile joonisel näidatud suunas.
Pärast seda, kui oled veendunud, et sisetrossi
kinnituspoldi tagakülje märgistusel on “F”, lükka sisetross
läbi sisetrossi kinnituspoldi augu.
Aseta komponendid nagu näidatud järgmisel joonisel
ja kinnita sisetrossi kinnitusmutter. Kasuta sisetrossi
kinnitusmuti kinnitamiseks tööriista TL-IM21 (sisetrossi
kinnitustööriist), vt joonis 1. Pärast kinnitamist kontrolli,
kas sisetrossi kinnitusmutri ja sisetrossi suunad on õiged,
nagu näidatud joonisel 2 .
Ära kunagi pinguta sisetrossi kinnituspolti, kui see on
jalgrattale kinnitatud. Sisetrossi kinnitusmutri ja sisetrossi
suunad muutuvad valeks, nagu näidatud joonisel 3, mis
võib põhjustada sisetrossi mutri pidurite küljest lahti
tulemist.
• Mutriga tüübi korral:
Rummu võll
Kinnitusmoment: 20 - 25 Nm
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Avanemist
takistav
rõngas
Puudutab
Kinnituspolt
5 mm kuuskantvõti
Reguleerimismutter
Väliskattehoidik
Reguleerimispolt
Sisetrossi kinnituspolt
Märgistus "F"
Sisetrossi kinnitusmutter
Joon. 1
101 mm
TL-IM21
Kinnitusmoment: 6 - 8 Nm
Joon. 2
Joon. 3
Joonda sisetrossi kinnitusseibi punane märgistus nii, et
see asetseks kerimisseadme soone suunas, ning seejärel
sisesta sisetrossi kinnituspolt ja lükka see nii sügavale
kerimisseadme soonde, kui see läheb.
Vea sisetross piki kerimisseadme soont.
Kinnita sisetross üle trossihaagi.
Sisesta väliskattehoidik altpoolt piduriõla auku ning libista
see augu alumise osani.
Pärast seda, kui oled veendunud, et väliskattehoidik on
kindlalt sisestatud piduriõla auku, paigalda sisemise otsa
kork.
Seejärel sea otsakork nii, et see ei puutuks ribi ega
kodaraid.
Keera sisetrossi kinnitamiseks trossi reguleerimispolti.
Kerimisseadme soon
Sisetrossi
kinnitusseibi
punane
märgistus
Sisetrossi kinnituspolt
Sisesta sisetrossi kinnituspolt
nii sügavale kerimisseadme
soonde, kui see läheb.
Kerimisseadme soon Sisemine tross
Sisemine tross
Trossi haak
Piduriõlg
Väliskattehoidik
Väliskattehoidik
Sisemise otsa kork
Trossi
reguleerimispolt
Kontrolli, kas sisetrossi kinnitusseibi punased
tähised on õiges kohas, kui sisetrossi kinnituspolt
on kerimisseadmesse surutud.
Piduritrossi paigaldamise saab lõpule viia eelnevalt
kirjeldatud protsessidega. Kui ühendad trossi lahti, toimi
vastupidises järjekorras.
Piduritrossi reguleerimine
Pärast seda, kui oled kontrollinud, et jooks ei pöörleks
piduritrossi tõmmates, vajuta piduritrossi liigutamiseks
piduriheeblit umbes 10 korda maksimaalses ulatuses.
Pane tähele:
Kui piduritross ei jookse, on seda jälle vaja
reguleerida pärast lühikest kasutusperioodi.
Keera trossi reguleerimispolti piduril või piduriheeblil nii,
et piduriheeblis oleks umbes 15 mm lõtk.
Pärast piduriheebli vajutamist, et kontrollida pidurdust,
kinnita trossi reguleerimispolt trossi reguleerimismutriga.
* Teistes keeltes olevad hooldusjuhendid on saadaval
veebilehel: http://techdocs.shimano.com
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette
teatamata muutuda. (Estonian)
Punane tähis
Punane tähis
Vajuta
umbes
10 korda
15 mm lõtk
Trossi reguleerimispolt
Trossi reguleerimispolt
Trossi
reguleerimismutter
Kinnitusmoment: 1 - 2 Nm
Piduriheebli lõtku suurus on vahemaa asendist, kus
piduriheeblit ei kasutata, kuni asendini, kus jõudu
on äkitselt piduriheebli tõmbamise ajal tunda.
- Tõsiste vigastuste vältimiseks:
1) Pidurite kasutamise ajal esineb ebatavaline heli
2) Pidurdusjõud on ebatavaliselt suur
3) Pidurdusjõud on ebatavaliselt väike
Sisetrossi liikumine piduriheebli vajutamise ajal peab
olema 14,5 mm või rohkem. Kui see on vähem kui
14,5 mm, kannatab selle tõttu pidurite töövõime ning
pidurid võivad lakata töötamast.