SKODA Citigo (2014/11) Omaniku manuaal

Tüüp
Omaniku manuaal

See käsiraamat sobib ka

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Citigo
Kasutusjuhend

1ST012739AH
Eessõna
Te otsustasite soetada omale ŠKODA, täname Teid südamlikult usalduse eest.
Sellest kasutusjuhendist leiate auto käsitsemise kirjelduse, olulised ohutusjuhised, sõiduki tavahool-
duse ja tehnilise hoolduse kirjelduse, omaabijuhised ning auto tehnilised andmed.
Lugege palun seda kasutusuhendit hoolikalt, sest sellele kasutusjuhendile vastav käitumine on auto
õige kasutamise eelduseks.
Soovime Teile palju rõõmu oma uuest ŠKODAst ja head sõidulusti.
Teie ŠKODA AUTO a.s. (allpool ainult ŠKODA või tootja)

1ST012739AH
Sisukord
Autoga kaasasolevad juhendmaterjalid 4
Selgitused 5
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav info 6
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus 8
Üldised märkused 8
Õige ja turvaline isteasend 9
Turvavööd 11
Turvavöö kasutamine 11
Turvavöö rullimisautomaadid ja
turvavööpingutid 14
Turvapadjasüsteem 15
Turvapadjasüsteemi kirjeldus 15
Ülevaade turvapatjadest 16
Turvapatjade väljalülitamine 18
Laste turvaline sõidutamine 19
Lasteiste 19
Kinnitussüsteemid 22
Käsitsemine
Kokpit 25
Ülevaade
24
Näidikud ja märgulambid
26
Näidikuplokk
26
Multifunktsioon-näidik (MFD)
28
Märgulambid
31
Lukkude avamine ja uste avamine
37
Lukkude avamine ja lukustamine
37
Pakiruumi kaas
41
Elektrilised aknatõstukid 42
Mehaanilised aknatõstukid 43
Panoraam-lükand-/tõstekatuseluuk 44
Valgustus ja nähtavus 45
Valgustus 45
Sisevalgustid 48
Nähtavus 49
Klaasipuhasti ja -pesur 50
Tahavaatepeeglid 51
Istmed ja peatoed 53
Istmete ja peatugede seadmine 53
Istmefunktsioonid 55
Transport ja praktiline varustus 57
Praktiline varustus 57
Pakiruum 63
Katusepakikandurid 66
Küte ja kliimaseade 67
Küte, ventilatsioon, jahutus 67
Suhtlus ja multimeediumid 70
Telefon ja Move & Fun 70
Sõitmine
Paigaltvõtt ja sõitmine 72
Mootori käivitamine ja seiskamine
72
Pidurdamine ja parkimine 73
Käsitsi käiguvahetus ja pedaalid 75
Automatiseeritud käsikäigukast 76
Sissesõitmine ja säästlik sõitmine 78
Veest läbisõitmine ja sõitmine väljaspool
sillutatud teid 78
Abistavad süsteemid 80
Piduri- ja stabiliseerimissüsteemid 80
Parkimisabiline 81
Kiirushoidik (GRA) 83
START-STOPP 84
City safe drive 85
Rehvirõhukontroll 87
Kasutusjuhised
Korrashoid ja hooldus 89
Hooldustööd, sobitamised ja tehnilised
muudatused 89
Auto pesemine 92
Auto hooldamine väljastpoolt 93
Siseruumi hooldamine 96
Kontrollimine ja järeltäitmine 99
Kütus 99
Mootoriruum 102
Mootoriõli 105
Jahutusvedelik 106
Pidurivedelik 108
Auto aku 109
Rattad 112
Veljed ja rehvid 112
Kasutamiseks lubatud rehvide/velgede
kombinatsioonid 114
Talvine režiim 115
Omaabi
Avariivarustus ja omaabi
117
Avariivarustus 117
Varu- ja hädaratas 118
Rattavahetus 119
Rehviremondikomplekt 122
Käivitusabi 124
Auto pukseerimine 126
Kaugjuhtimispult 127
2
Sisukord
Lukkude hädaavamine/hädalukustamine 128
Klaasipuhasti harjade vahetamine 128
Kaitsmed ja hõõglambid 130
Kaitsmed 130
Hõõglambivahetus 133
Tehnilised andmed
Tehnilised andmed 137
Auto andmed 137
Märksõnade loend
3
Sisukord
Autoga kaasasolevad juhendmaterjalid
Autoga kaasasolevate dokumentide hulgast leiate alati selle kasutusjuhendi ja
hooldusraamatu.
Olenevalt varustusest võib juhendmaterjalide hulgas olla ka raadio kasutusju-
hend ning mõnes riigis ka brošüür Teel.
Kasutusjuhend
See kasutusjuhend kehtib nii kõigile auto kerevariantidele kui ka juurdekuulu-
vatele mudelivariantidele ning kõigile varustusastmetele.
Selles kasutusjuhendis kirjeldatakse kõiki võimalikke varustusvariante, ilma
neid erivarustusena, mudelivariandina või turust oleneva varustusena tähista-
mata. Seega ei ole Teie autos kõiki varustuse komponente, mida on selles ka-
sutusjuhendis kirjeldatud.
Teie auto varustuse maht on määratud Teie auto ostulepinguga. Varustuse
mahtu puutuvate küsimustega pöörduge palun vajadusel mõne ŠKODA partne-
ri poole.
Joonised selles kasutusjuhendis on ainult illustratsiooniks. Joonised võivad vä-
heolulistes detailides Teie autost erineda, neid tuleb võtta üldise informatsioo-
nina.
ŠKODA AUTO a.s. töötab pidevalt, täiustamaks kõiki sõidukeid. Seetõttu on igal
ajal võimalikud muudatused kujunduse, varustuse ja tehniliste lahenduste
osas. Selles kasutusjuhendis toodud informatsioon vastab toimetamise lõpp-
hetkel olemasolevale infotasemele.
Selles kasutusjuhendis toodud andmete, jooniste ja info põhjal ei saa esitada
mitte mingeid nõudeid.
Hooldusraamat
Hooldusraamatus leiduvad auto üleandmisdokumendid, teave garantii ja hool-
dustoimingute kohta.
Raadio kasutusjuhend
Raadio kasutusjuhendis on toodud raadio käsitsemise kirjeldus.
Brošüür Teel
Brošüüris Teel on toodud importööride ja klienditeenindusasutuste telefoni-
numbrid erinevates riikides ning hädakutsenumbrid.
4
Autoga kaasasolevad juhendmaterjalid
Selgitused
Kasutatud mõisted
Autoga kaasasolevates juhendmaterjalides kasutatakse järgmisi mõisteid, mis
puudutavad Teie auto hooldamist.
- töökoda, mis teostab erialaselt ŠKODA marki autode hool-
dustöid. Eriala-ettevõte võib olla nii ŠKODA partner, ŠKODA hoolduspart-
ner kui ka sõltumatu töökoda.
- töökoda, mis on lepinguliselt autoriseeritud ŠKODA
AUTO a.s. või tema müügipartnerite poolt ŠKODA marki autode hooldus-
tööde teostamiseks ja ŠKODA originaaldetailide müümiseks.
- ettevõte, mis on ŠKODA AUTO a.s. või tema müügipartneri-
te poolt autoriseeritud ŠKODA marki uute autode müümiseks ja võimali-
kult nende hooldamiseks, kasutades ŠKODA originaaldetaile ning ŠKODA
originaaldetailide müümiseks.
Sümbolite selgitus
Ülevaade kasutusjuhendis kasutatud sümbolitest ja nende tähenduse lühisel-
gitus.
Viide peatüki olulise info ja ohutusjuhistega sissejuhatavale moodulile.
Mooduli jätkumine järgmisel leheküljel.
Olukorrad, milles tuleb auto võimalikult kiiresti peatada.
® Registreeritud kaubamärk.
TÄHELEPANU
Selle sümboliga tekstid juhivad tähelepanu tõsisele õnnetus-, vigastumis-
ja eluohule.
ETTEVAATUST
Selle sümboliga tekstid juhivad tähelepanu auto vigastumise ohule või mõne
süsteemi võimalikule talitlusvõime puudumisele.
Keskkonda puudutav märkus
Sellise sümboliga tekstid sisaldavad keskkonnakaitseteavet ning nõuandeid
auto säästlikuks kasutamiseks.
Juhis
Selle sümboliga varustatud tekstid sisaldavad täiendavat informatsiooni.
„Eriala-ettevõte“
„ŠKODA hoolduspartner“
„ŠKODA partner“
5
Selgitused
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav info
Kasutusjuhendi ülesehitus
Kasutusjuhend on hierarhiliselt jagatud järgmisteks piirkondadeks.
Osa (nt Ohutus) - osa pealkiri on alati toodud lehe vasakul poolel
Põhipeatükk (nt Turvapadjasüsteem) - põhipeatüki pealkiri on alati toodud
lehe paremal poolel
Peatükk (nt Ülevaade turvapatjadest)
Sissejuhatus teemasse - ülevaatemoodul peatüki sees, sissejuhatav
teave peatüki sisu kohta, vajadusel kogu peatüki kohta kehtivad juhised
Moodul (nt Esiturvapadjad)
Teabeotsing
Teabeotsinguks kasutusjuhendis soovitame kasutada kasutusjuhendi lõpus
olevat märksõnaloendit.
Suunamäärangud
Kõik suunamäärangud, nagu „vasakul“, „paremal“, „ees“, „taga“ on antud auto
edasisõidusuuna suhtes.
Ühikud
Andmed mahu, massi, kiiruse ja pikkuse kohta antakse meetermõõdustikus,
kui ei ole teisiti märgitud.
6
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav info
Kasutatud lühendid
Lühend Tähendus
1/min mootori pöörete arv minutis
ABS blokeerimisvastane süsteem
AGM auto aku tüüp
AKK automatiseeritud käsikäigukast
CNG komprimeeritud maagaas
CO
2
süsinikdioksiid
EDS elektrooniline diferentsiaalilukustus
ECE Euroopa Majanduskomisjon
EPC mootori elektroonika kontroll
ESC stabiliseerimiskontroll
ET velje tugipinna kaugus
EL Euroopa liit
G-TEC
mootori tähis komprimeeritud maagaasiga töötavatel auto-
del
HBA piduriabiline
HHC tõusval teel paigaltvõtuabiline
kW kilovatt, mootori võimsuse mõõtühik
KK Käsikäigukast
MFA multifunktsioon-näidik
MPI kütuse mitmepunktisissepritsega bensiinimootor
N1 ainult või peamiselt kaubaveoks konstrueeritud kaubik
Nm njuutonmeeter, mootori pöördemomendi mõõtühik
OPS optiline parkimissüsteem
TC veojõukontroll
TMC liiklusinfo juhile edastamise teenus
VIN sõiduki identimisnumber
7
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus
Üldised märkused
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Iga sõidu eel
8
Sõidu turvalisus 8
Turvavarustus 8
Sellest lõigust leiate olulist teavet, nõuandeid ja märkusi passiivse turvalisuse
kohta Teie sõidukis.
Me oleme siia kokku kogunud kõik, mida Te näiteks turvavööde, turvapatjade,
lasteistmete ja laste turvalisuse kohta teadma peaksite.
TÄHELEPANU
Selles peatükis leidub autojuhile ja tema kaassõitjatele olulist teavet sõi-
duki käsitsemiseks.
Täiendavat informatsiooni Teie ja Teie kaasreisijate ohutuse kohta leidub
ka selle kasutusjuhendi järgmistes peatükkides.
Kõik juhendmaterjalid peavad alati autos kaasas olema. Seda eriti juhul,
kui annate auto kasutada teistele isikutele või müüte.
Iga sõidu eel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 8.
Omaenese ja kaassõitjate turvalisuse huvides pange iga sõidu eel tähele järg-
misi punkte:
Kontrollida, et auto valgustusseadmed ja suunatuled töötaksid laitmatult.
Kontrollida klaasipuhasti talitlust ja klaasipuhasti harjade seisundi laitma-
tust.
Kontrollida, et kõik aknaklaasid võimaldavad selget ja head väljavaadet.
Seada tahavaatepeegel nii, et oleks tagatud vaade tagasisuunas.
Kontrollida, et peeglid ei ole kaetud.
Kontrollida rehvirõhku.
Kontrollida mootoriõli, pidurivedeliku ja jahutusvedeliku taset.
Kinnitada kindlalt kaasavõetud pakid.
Mitte ületada lubatud teljekoormusi ja lubatud täismassi.
Sulgeda kõik uksed ja kapott ning pakiruumi kaas.
Kontrollida, et ükski ese ei takistaks pedaalide kasutamist.
Kaitsta lapsi sobiva lasteistme ja õigesti kinnitatud turvavööga » Lehekülg
19, Laste turvaline sõidutamine.
Võtta õige isteasend » Lehekülg 9, Õige ja turvaline isteasend. Nõuda
kaasreisijatel õige isteasendi võtmist.
Sõidu turvalisus
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 8.
Autojuhina vastutate nii enese kui oma kaasreisijate eest. Mõjutades sõidu
turvalisust ohustate nii ennast kui teisi liiklusest osavõtjaid.
Seetõttu tuleb silmas pidada järgmisi juhiseid.
Mitte lasta oma tähelepanu, näiteks kaassõitjate või telefonikõneluse
poolt, liiklusolukorralt kõrvale juhtida.
Mitte kunagi ei tohi juhtida autot, kui Teie juhtimisvõime on vähenenud
näiteks arstirohtude, alkoholi või uimastite tõttu.
Täita liikluseeskirja ja mitte ületada lubatud sõidukiirust.
Sobitada sõidukiirus tee seisundi ja liiklus- ning ilmastikuoludega.
Teha pikkade sõitude korrl korrapäraselt puhkepause - hiljemalt iga kahe
tunni järel.
Turvavarustus
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 8.
Alljärgnev loetelu sisaldab osa Teie autos leiduvast turvavarustusest.
Kolmepunkti-rullturvavööd kõigil istekohtadel.
Turvavöö jõupiirikud esiistmetel.
Turvavöö pingutid esiistmetel.
Esiturvapadi juhile ja kaassõitjale.
Head-Thorax - peakaitsefunktsiooniga juhi ja kaassõitja külgturvapadi.
ISOFIX-süsteemiga lasteistmete kinnituspunktid.
TOP TETHER-süsteemiga lasteistmete kinnituspunktid.
Seatava kõrgusega peatoed taga.
Seatava kõrgusega roolisammas.
8
Turvalisus
Nimetatud turvavarustus töötab koos, et Teid ja kaassõitjaid õnnetusjuhtumi-
te korral parimal võimalikul viisil kaitsta.
Sellest turvavarustusest pole Teile ega kaasreisijatele kasu, kui võtate vale is-
teasendi või ei sea ega kasuta seda varustust õigesti.
Korrakohaselt kinnitamata turvavööde korral võivad õnnetusjuhtumi korral vi-
gastusi põhjustada ka rakendunud turvapadjad.
Õige ja turvaline isteasend
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Juhi õige isteasend
9
Rooliratta asendi seadmine 10
Kaassõitja õige isteasend 10
Tagaistmetel sõitjate õige isteasend 10
Vale isteasendi näited 10
TÄHELEPANU
Autosviibijate võimalikult mõjusaks kaitsmiseks peavad esiistmed ja kõik
peatoed olema alati vastavalt kasvule seatud ning turvavöö alati õigesti
kinnitatud.
Kõik autosviibijad peavad õigesti kinnitama istekoha juurde kuuluva tur-
vavöö. Lapsi tuleb kaitsta sobiva hoidesüsteemiga » Lehekülg 19, Laste
turvaline sõidutamine.
Vale isteasend põhjustab autosviibijate eluohtlikke vigastusi, kui raken-
duv turvapadi neid tabab.
Kui tagaistmetel sõitjad ei ole õiges isteasendis, suureneb turvavöö vale
asetuse tõttu vigastumisrisk.
Sõidu ajal ei tohi istmete seljatoed olla liigselt tagasi kallutatud, sest see
mõjutab tugevalt turvavöö ja turvapadjasüsteemi toimet - on vigastumi-
soht!
Juhi õige isteasend
Joonis 1
Juhi õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 9.
Teie turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi korral tu-
leb järgida järgmisi juhiseid.
Juhiiste seada pikisuunas nii, et pedaale saab kergelt kõverdatud jalgade-
ga põhjani vajutada.
Istme seljatugi seada nii, et kergelt kõverdatud kätega saaks puudutada
rooliratta kõige kõrgemat punkti.
Rooliratas seada nii, et rooliratta ja rinnaku vaheline kaugus
A
oleks vä-
hemalt 25 cm » Joonis 1.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 13.
Juhiistme seadmine » Lehekülg 53, Esiistmete seadmine.
TÄHELEPANU
Enne sõidu alustamist võtta õige isteasend ja säilitada seda sõidu kestel.
Nõuda ka oma kaasreisijatelt iga sõidu eel õige isteasendi võtmist ja selle
säilitamist sõidu kestel.
Kaugus roolirattast peab olema vähemalt 25 cm. Väiksema vahemaa kor-
ral ei saa turvapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik!
Hoida rooliratast sõidu ajal mõlema käega selle välisservast „kella 9“ ja
„kella 3“ asendist. Mitte kunagi ei tohi hoida rooliratast, haarates „kella 12“
asendist või mõnel muul viisil (näiteks rooliratta keskkohast või rooliratta
servalt seestpoolt). Selistel juhtudel võidakse juhi turvapadja rakendumisel
raskelt vigastada käsivarsi, käsi ja pead.
Hoolitseda selle eest, et jalgaderuumis ei oleks mitte mingeid esemeid,
sest need võivad sõidu- või pidurdusmanöövri korral takerduda pedaalihoo-
vastikku. Siis ei saaks enam vajutada siduripedaali, pidurdada ega gaasi an-
da.
9
Passiivne turvalisus
Rooliratta asendi seadmine
Joonis 2
Rooliratta asendi seadmine
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 9.
Rooliratta asendit saab kõrguse ja kauguse suunas elektriliselt seada.
Pöörata rooliratta all olev fikseerimishoob allapoole
» Joonis 2.
Seada rooliratas soovitud asendisse.
Suruda fikseerimishoob lõpuni üles.
TÄHELEPANU
Fikseerimishoob peab olema sõidu ajal lukustatud, et rooliratas ei saaks
oma asendit sõidu ajal ootamatult muuta - on õnnetusoht!
Rooliratast ei tohi mitte kunagi seada sõidu ajal, vaid ainult seisval sõidu-
kil!
Kaassõitja õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 9.
Kaassõitja turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi kor-
ral tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Kaassõitjaiste seada võimalikult tahapoole. Et turvapadi pakuks rakendu-
mise korral parimat võimalikku kaitsetoimet, peab kaassõitja hoiduma ar-
matuurlauast vähemalt 25 cm kaugusele.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 13.
Kaassõitjaistme seadmine » Lehekülg 53, Esiistmete seadmine.
Erandjuhtudel saab kaassõitja turvapatja välja lülitada » Lehekülg 18, Turva-
patjade väljalülitamine.
TÄHELEPANU
Kaugus armatuurlauast peab olema vähemalt 25 cm. Väiksema vahemaa
korral ei saa turvapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik!
Jalad hoida sõidu ajal alati jalgaderuumis - mitte kunagi ei tohi asetada
jalgu armatuurlauale, aknast välja või istepindadele. Pidurdusmanöövri või
õnnetusjuhtumi korral suurendab see Teie vigastumisohtu. Vale isteasendi
korral võivad turvapadja rakendumisel tekkida surmavad vigastused!
Tagaistmetel sõitjate õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 9.
Äkkpidurduse või õnnetusjuhtumi korral vigastumisohu vähendamiseks pea-
vad tagaistmetel istujad panema tähele alljärgnevat.
Peatugi seada nii, et selle ülaserv oleks võimalikult ühel kõrgusel Teie pea
ülaosaga.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 13.
Laste autosse kaasavõtmisel kasutada sobivat lastehoidesüsteemi » Le-
hekülg 19, Laste turvaline sõidutamine.
Peatugede seadmine » Lehekülg 54.
Vale isteasendi näited
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 9.
Turvavöö suurim võimalik kaitsetoime saavutatakse ainult õigesti kinnitatud
turvavööga.
Vale isteasend vähendab oluliselt turvavöö kaitsefunktsioone ja suurendab
turvavöö vale asendi tõttu vigastumisohtu.
Autojuhina vastutate nii enese kui kõigi kaassõitjate, eelkõige laste eest. Mitte
kunagi ei tohi lubada, et keegi võtab sõidu ajal vale isteasendi.
Järgmine loend sisaldab juhiseid, mille eiramine võib põhjustada raskeid vigas-
tusi või surma. Loend ei ole täielik, kuid siiski soovime juhtida Teie tähelepanu
sellele teemale.
Sõidu ajal tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Mitte seista.
Mitte tõusta püsti istmetele.
Mitte põlvitada istmetel.
10
Turvalisus
Mitte kallutada istme seljatuge liiga tugevalt tahapoole.
Mitte nõjatuda armatuurlauale.
Mitte lamada tagaistmel.
Mitte istuda ainult istme esiserva piirkonnas.
Mitte istuda küljele suunatult.
Mitte kallutada ennast aknast välja.
Mitte sirutada jalgu aknast välja.
Mitte asetada jalgu armatuurlauale.
Mitte asetada jalgu istmepolstrile.
Mitte võtta kedagi kaasa jalgaderuumis.
Mitte sõita ilma kinnitatud turvavööta.
Mitte viibida pakiruumis.
Turvavööd
Turvavöö kasutamine
Teema sissejuhatus
Joonis 3
Turvavöö kinnitanud autojuht
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Laupkokkupõrke füüsikaline põhimõte 13
Turvavöö kinnitamine ja vabastamine 13
Õigesti kinnitatud turvavööd pakuvad õnnetusjuhtumi korral kindlat kaitset.
Väheneb vigastumisrisk ja suurenevad üleelamisvõimalused raske õnnetuse
korral.
Õigesti kinnitatud turvavööd hoiavad sõitjaid õiges isteasendis » Joonis 3.
Turvavööd vähendavad oluliselt liikumisenergiat. LIsaks takistavad nad kont-
rollimatuid liikumisi, mis omakorda võivad raskeid vigastusi kaasa tuua.
Õigesti kinnitatud turvavöödega autosviibijate eelis põhineb suurel määral as-
jaolul, et liikumisenergia hajutatakse turvavöö abil võimalikult optimaalselt.
Liikumisenergia parimat võimalikku vähendamist tagab ka auto esiosa struk-
tuur ja muud Teie sõidukis kasutatavad passiivse turvalisuse meetmed, nagu
näiteks turvapadjasüsteem. Sellega vähendatakse tekkivat energiat ja koos
sellega vigastumisohtu.
Laste sõidutamisel tuleb arvesse võtta erilisi turvalisusaspekte » Lehekülg 19,
Laste turvaline sõidutamine.
11
Turvavööd
TÄHELEPANU
Turvavöö tuleb kinnitada iga sõidu eel - ka linnaliikluses! See käib ka ta-
gapingil istujate kohta - on vigastumisoht!
Ka rasedad naised peavad alati kinnitama turvavöö. Ainult see tagab veel
sündimata lapsele parima kaitse » Lehekülg 13, Turvavöö kinnitamine ja
vabastamine.
Turvavöö suurim kaitsetoime saavutatakse ainult õiges isteasendis » Le-
hekülg 9, Õige ja turvaline isteasend.
Esiistmete seljatoed ei tohi olla liigselt tagasi kallutatud, sest siis võib tur-
vavöö oma mõju kaotada.
TÄHELEPANU
Märkused turvavöö õige asetuse kohta
Alati tuleb jälgida turvavöö rihma õiget asetust. Valesti asetatud turvavöö
võib ka kergete õnnetusjuhtumite korral vigastusi põhjustada.
Liiga lõdvalt kinnitatud turvavöö võib põhjustada vigastusi, sest õnnetus-
juhtumi korral liigub Teie keha liikumisenergia mõjul ettepoole ja pidurda-
takse siis äkki turvavööga.
Turvavöö ei tohi olla tõmmatud üle kõvade või purunevate esemete (nt
prillid, pastapliiats, võtmekimp jne). Need esemed võivad põhjustada vigas-
tusi.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde käsitsemise kohta
Turvavöö rihm ei tohi olla kinni kiilutud või keerdus ega hõõruda vastu te-
ravaid servi.
Jälgida, et ukse sulgemisel turvavööd kinni ei kiilutaks.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde õige kasutamise kohta
Ühe turvavööga ei tohi mitte kunagi kinnitada kaht inimest (ka väikelap-
si), turvavööd ei tohi kinnitada üle autosviibija süles istuva lapse.
Lukukeelt tohib asetada ainult sama istekoha juurde kuuluvasse luku-
pandlasse. Turvavöö vale kinnitamine mõjutab tema kaitsetoimet ja suu-
rendab vigastumisriski.
Lukukeele juhikut ei tohi ummistada, sest see takistab lukukeele kinnitu-
mist.
TÄHELEPANU (järg)
Mitmekihiline ja avar riietus (näiteks mantel ülikonna peal) mõjutab turva-
vöö laitmatut kinnitamist ja turvavöö toimet.
Mitte kasutada klemme või muid taolisi esemeid, mis tõkestavad turvavöö
pingutamisfunktsiooni. Liiga lõdvalt kinnitatud turvavöö võib põhjustada vi-
gastusi, sest õnnetusjuhtumi korral liigub keha liikumisenergia mõjul kau-
gele ettepoole ja pidurdatakse siis äkki turvavööga.
Turvavööd tagaistmetel saavad oma ülesannet ainult siis usaldatavalt täi-
ta, kui tagaistme seljatugi on õigesti fikseeritud » Lehekülg 56, Tagaist-
mete seljatoed.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde hooldamise kohta
Turvavöö rihm tuleb puhas hoida. Määrdunud rihm võib mõjutada rullimi-
sautomaadi tööd » Lehekülg 98, Turvavööd.
Turvavöösid ei tohi autost eemaldada ega nende konstruktsiooni mitte
mingil viisil muuta. Ärge proovige turvavööd ise parandada.
Turvavööde seisundit tuleb korrapäraselt kontrollida. Kui märgatakse rih-
ma, ühenduskohtade, rullimisautomaadi või lukuosade vigastusi, tuleb see
turvavöö mõnes eriala-ettevõttes asendada lasta.
Kahjustatud turvavööd, mida on õnnetusjuhtumi korral kasutatud ja mis
on seetõttu veninud, tuleb uuendada - kõige parem mõnes eriala-ettevõt-
tes. Lisaks tuleb kontrollida ka turvavööde kinnituskohti.
Juhis
Turvavööde kasutamisel tuleb järgida siseriiklikke seadussätteid.
12
Turvalisus
Laupkokkupõrke füüsikaline põhimõte
Joonis 4 Kinnitamata turvavööga juht / Kinnitamata turvavööga sõitja ta-
gaistmel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 12.
Sõiduki liikumisel omandavad nii sõiduk kui reisijad liikumisenergia, niinimeta-
tud kineetilise energia .
Kineetilise energia väärtus oleneb oluliselt auto kiirusest ja auto ning sõitjate
massist. Kiiruse kasvades ja massi suurenedes tuleb õnnetusjuhtumi korral ha-
jutada rohkem energiat.
Olulisem faktor on auto kiirus. Kui näiteks suurendada kiirust 25 km/h kahe-
kordseks, 50 km/h, suureneb liikumisenergia väärtus 4 korda.
Arvamus, et kerge õnnetusjuhtumi korral saab oma keha kätega toetada, on
väär. Isegi väikeste kokkupõrkekiiruste korral on kehale mõjuvad jõud nii suu-
red, et neid kätega vastu võtta ei õnnestu.
Kui Te sõidaksite ka ainult kiirusega 30 - 50 km/h, mõjuvad õnnetusjuhtumi
korral Teie kehale jõud, mis võivad ületada ühetonnise (1000 kg) massiga keha
raskusjõu.
Nt inimese kaal 80 kg „tõuseb“ kiirusel 50 km/h väärtuseni 4,8 tonni
(4 800 kg).
Frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumi korral paiskuvad kinnitamata turvavöö-
dega autosviibijad ettepoole ja põrkuvad kontrollimatult vastu sõiduki siseruu-
mi osi, nagu näiteks rooliratas, armatuurlaud, esiklaas » Joonis 4 -
. Mõnel ju-
hul võidakse Teid koguni autost välja paisata, mille tagajärjeks võivad olla
eluohtlikud või koguni surmavad vigastused.
Ka tagapingil viibijatel on oluline kinnitada turvavöö, sest muidu võivad nad
õnnetusjuhtumi korral paiskuda kontrollimatult auto siseruumi.
Kinnitamata turvavööga tagapingireisija ei ohusta mitte ainult ennast, vaid ka
esiistmetel istujaid » Joonis 4 -
.
Turvavöö kinnitamine ja vabastamine
Joonis 5 Turvavöö kinnitamine / vabastamine
Joonis 6 Turvavaöö rinna- ja sülerihma asetus / turvavöö asend rasedatel
naistel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 12.
Kinnitamine
Enne turvavöö kinnitamist tuleb esiiste õigesti seada » Lehekülg 9, Õige ja
turvaline isteasend.
Turvavöö tõmmata lukukeelest haarates aeglaselt üle rinna ja vaagnapiir-
konna.
13
Turvavööd
Lukukeel asetada istme juurde kuuluvasse lukupandlasse » Joonis 5 - , nii
et ta seal kuuldavalt fikseerub.
Kontrollida tõmmates, kas lukukeel on lukus korralikult kinnitunud.
Plastnupp rihmal hoiab lukukeele haardevalmis asendis.
Turvavöö kaitsetoime tagamiseks on oluline turvavöö rihma õige asend.
Turvavöö rinnarihm ei tohi mitte kunagi joosta üle kaela, vaid ta peab jooksma
umbes üle õlakeskme ja hästi liibuma ülakehale. Turvavöö sülerihm peab
jooksma üle vaagnapiirkonna, mitte üle kõhu, ja peab alati tugevalt kehale lii-
buma » Joonis 6 -
.
Ka rasedad naised peavad alati kinnitama turvavöö. Ainult see tagab Teie veel
sündimata lapsele parima kaitse.
Rasedatel naistel peab sülerihm toetuma vaagnapiirkonnale võimalikult mada-
lalt, et mitte rõhuda alakehale » Joonis 6 -
.
Vabastamine
Turvavöö vabastada ainult seisva auto korral.
Vajutada punast klahvi lukupandlas » Joonis 5 -
, lukukeel hüppab välja.
Juhtida vöö käega tagasi, et rihma saaks täielikult rullile kerida ja turvavöö
keerdu ei läheks.
ETTEVAATUST
Turvavöö vabastamisel tuleb jälgida, et lukukeel ei vigastaks uksevooderdust
ega muid siseruumi osi.
Turvavöö rullimisautomaadid ja turvavööpingutid
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Turvavöö rullimisautomaadid
14
Turvavööpingutid
14
Turvavöö rullimisautomaadid
Iga turvavavöö on varustatud rullimisautomaadiga.
Turvavöö aeglasel tõmbamisel on tagatud täielik liikumisvabadus. Turvavöö
äkilisel tõmbamisel blokeeritakse see rullimisautomaadi poolt.
Turvavöö blokeeritakse ka täispidurdamisel, kiirendamisel, allamägesõidul ja
kurvides.
TÄHELEPANU
Kui turvavööd äkilisel tõmbamisel ei blokeerita, lasta seda viivitamatult
kontrollida mõnes eriala-ettevõttes.
Turvavööpingutid
Kinnitatud turvavööga juhi ja kaassõitja ohutust suurendavad eesmiste turva-
vööde rullimisautomaatide turvavööpingutid.
Frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumite korral pingutatakse alates õnnetuse
teatavast raskuseastmest turvavööd automaatselt. Turvavööpingutid võivad
rakenduda ka kinnitamata turvavööde korral.
Teatava raskusastmega külgkokkupõrke korral pingutatakse automaatselt
kokkupõrkepoolne turvavöö.
Kergete frontaalkokkupõrgete, külg- ja tagantkokkupõrgete, rullumise ja väi-
keste mõjuvate jõududega õnnetusjuhtumite korral turvavööpingutid ei raken-
du.
TÄHELEPANU
Kõiki turvavööpingutussüsteemi juures tehtavaid töid, samuti muude re-
monttööde korral vajalikku süsteemi osade eemaldamist ja paigaldamist to-
hib ainult eriala-ettevõtetes teha lasta.
Süsteemi kaitsetoimest piisab ainult üheks õnnetusjuhtumiks. Turvavöö-
pingutite rakendumise järel tuleb kogu süsteem välja vahetada.
Juhis
Turvavööpingutite rakendumisel tekib suits. See ei viita auto süttimisele.
Auto või turvavööpingutite süsteemi osade jäätmekäitlusel tuleb järgida si-
seriiklikke seadussätteid. Need eeskirjad on ŠKODA hoolduspartneritele teada
ja seal antakse selle kohta ka põhjalikku teavet.
14
Turvalisus
Turvapadjasüsteem
Turvapadjasüsteemi kirjeldus
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Süsteemi kirjeldus 15
Turvapadja rakendumine 15
Turvapadjasüsteem pakub autosviibijatele täiendusena turvavöödele lisakait-
set tugevate laup- ja külgkokkupõrgete korral.
TÄHELEPANU
Turvapadja parim võimalik kaitsetoime saavutatakse ainult koostöös
kinnitatud turvavööga.
Turvapadi ei asenda turvavööd, vaid on sõiduki kogu passiivse turvakont-
septsiooni üks osa.
Et autosviibijaid turvapatjade rakendumisel võimalikult mõjusalt kaitsta,
peavad esiistmed olema vastavalt kasvule õigesti seatud » Lehekülg 9, Õi-
ge ja turvaline isteasend.
Kui Te ei ole kinnitanud turvavööd, liiga kaugele ettepoole nõjatute või
vales asendis istute, on Teie vigastumisrisk õnnetusjuhtumi korral suurem.
TÄHELEPANU
Märkused turvapadjasüsteemi käsitsemise kohta
Tõrke esinemise korral tuleb lasta turvapadjasüsteemi kohe mõnes eriala-
ettevõttes kontrollida. Muidu on oht, et turvapadjad õnnetusjuhtumi korral
ei rakendu.
Turvapadjasüsteemi osi ei tohi mitte mingil viisil muuta.
Kõiki töid turvapatjade juures, samuti süsteemi osade eemaldamist ja pai-
galdamist seoses muude remonditöödega (näiteks rooliratta mahavõtmine)
tohib teha ainult eriala-ettevõtetes.
Mitte kunagi ei tohi võtta ette muudatusi eesmise põrkeraua või kere juu-
res.
Keelatud on manipuleerida turvapadjasüsteemi osadega, sest see võib
põhjustada turvapatjade rakendumise.
Turvapadjasüsteemi kaitsetoimest piisab ainult üheks õnnetusjuhtumiks.
Turvapadja rakendumise järel tuleb turvapadjasüsteem välja vahetada.
Süsteemi kirjeldus
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 15.
Turvapadjasüsteemi talitlusseisundit näidatakse märgulambiga
näidikuplo-
kis » Lehekülg 35.
Kui turvapadjad rakenduvad, täituvad nad gaasiga ja rulluvad lahti.
Turvapadja täitumisel eraldub hallikasvalget või punast kahjutut gaasi. See on
täiesti normaalne ja ei viita sõiduki süttimisele.
Turvapadjasüsteemi koosneb (olevalt auto varustusest) järgmistest
moodulitest
Elektrooniline juhtseade
Esiturvapadi juhile ja kaassõitjale » Lehekülg 16.
Head-Thorax külgturvapadjad » Lehekülg 17;
Turvapadja märgulamp näidikuplokis » Lehekülg 35,
Turvapadjasüsteem.
Kaasõitja esiturvapadja võtmega pööratav lüliti » Lehekülg 18.
Kaassõitja esiturvapadja välja-/sisselülitamise märgulamp armatuurlaua kes-
kosas » Lehekülg 18.
Juhis
Turvapadjasüsteem on kogu oma eluea jooksul hooldusvaba.
Auto müümisel tuleb komplektne juhendmaterjalide mapp ostjale kaasa an-
da. Pidage silmas, et väljalülitatud kaassõitjapoolse turvapadja korral kuuluvad
sinna juurde ka selle kohta käivad alusdokumendid!
Auto või turvapadjasüsteemi osade jäätmekäitlusel tuleb järgida siseriiklikke
seadussätteid.
Turvapadja rakendumine
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 15.
Turvapadja täitumine toimub suure kiirusega, sekundi murdosa jooksul, või-
maldamaks õnnetusjuhtumi korral lisakaitset.
Turvapadjasüsteem on töövalmis ainult sisselülitatud süüte korral.
Erilistes õnnetusolukordades võivad mitmed turvapadjad üheaegselt rakendu-
da.
Kergete frontaal- ja külgkokkupõrgete, tagantpõrgete, auto ümbermineku või
rullumise korral turvapadjad ei rakendu.
15
Turvapadjasüsteem
Rakendumisfaktorid
Igasuguste olukordadega sobivaid turvapadjasüsteemi rakendustingimusi ei
saa üheselt määrata. Oluline osa on siin näiteks sellel, millised on kokkupõrkes
osaleva eseme omadused (kõva/pehme), kohtumisnurk, auto kiirus jne.
Turvapadjasüsteemi rakendumise määrab kokkupõrkel tekkiva aeglustuse
käik. Juhtseade analüüsib kokkupõrke käiku ja rakendab vastava turvasüstee-
mi.
Kui kokkupõrke käigus tekkinud ja mõõdetud aeglustus on juhtseadmes leidu-
vast referentsväärtusest väiksem, siis turvapadjad ei rakendu, kuigi sõiduk
võib õnnetuse tagajärjel tugevalt deformeeruda.
Tugevatel frontaalkokkupõrgetel rakenduvad järgmised turvapadjad.
Juhi esiturvapadi.
Kaassõitja esiturvapadi.
Tugevatel külgkokkupõrgetel rakenduvad järgmised turvapadjad.
Külgturvapadi Head-Thorax õnnetusepoolsel küljel.
Turvapadja rakendumisel toimuvad järgmised sündmused.
Süttib sisevalgustus (kui sisevalgustuse lüliti on uksekontaktiasendis).
Lülitatakse sisse ohutuli.
Avatakse kõigi uste lukud.
Katkestatakse kütuse juurdevool mootorisse.
Ülevaade turvapatjadest
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Esiturvapadjad
16
Külgturvapadjad Head-Thorax 17
Esiturvapadjad
Joonis 7 Juhi esiturvapadi roolirattas / Kaassõitja esiturvapadi armatuur-
lauas
Joonis 8 Turvaline kaugus roolirattast / Gaasiga täidetud turvapadjad
Esiturvapatjade süsteem pakub täiendavat kaitset juhi ja kaassõitja pea- ning
rinnapiirkonnale raskemate frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumite korral .
Juhi esiturvapadi asub roolirattas » Joonis 7 -
.
Kaassõitja esiturvapadi asub armatuurlauas panipaiga kohal » Joonis 7 -
.
Kui turvapadjad rakenduvad, rullitakse nad lahti juhi ja kaassõitja ette » Joo-
nis 8 -
. Sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbub esiistmetel istujate et-
teliikumine ja vähenevad pea ning ülakeha vigastumisvõimalused.
16
Turvalisus
TÄHELEPANU
Märkused õige isteasendi kohta
Juhil ja kaassõitjal on oluline hoiduda roolirattast või armatuurlauast vä-
hemalt 25 cm kaugusele
A
» Joonis 8. Väiksema vahemaa korral ei saa tur-
vapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik! Lisaks peavad esiistmed
olema alati vastavalt kasvule õigesti seatud.
Rakendumisel arendab turvapadi suurt jõudu, mistõttu võivad ebakor-
rektse istmeseade või isteasendi korral tekkida vigastused.
Esiistmetel istujate ja turvapatjade mõjupiirkonna vahel ei tohi olla teisi
isikuid, loomi või esemeid.
TÄHELEPANU
Esiturvapadi ja laste sõidutamine
Mitte kunagi ei tohi sõidutada lapsi auto esiistmel ilma turvamata. Kui tur-
vapadjad õnnetusjuhtumi korral rakenduvad, võidakse lapsi raskelt või sur-
mavalt vigastada!
Kui kasutatakse kaassõitjaistmel lasteistet, kus last sõidutatakse seljaga
sõidusuunas, tuleb kaassõitja esiturvapadi tingimata välja lülitada » Lehe-
külg 18, Kaassõitja esiturvapadja väljalülitamine. Kui seda ei tehta, võib
laps saada kaassõitja esiturvapadja rakendumisel raskeid või surmavaid vi-
gastusi. Laste sõidutamisel kaassõitjaistmel tuleb täita lasteistmete kasu-
tamise kohta käivaid siseriiklikke seadussätteid.
TÄHELEPANU
Üldised märkused
Rooliratast ja kaassõitjapoolsel armatuurlaual paikneva turvapadjamoo-
duli pealispinda ei tohi katta, sinna kleebiseid kinnitada või muul viisil töö-
delda. Neid detaile võib puhastada ainult kuiva või veega niisutatud lapiga.
Turvapadjamoodulite katetele või nende vahetusse lähedusse ei tohi pai-
galdada mitte mingisuguseid osi, nt topsihoidjat, telefonihoidikut vms.
Mitte kunagi ei tohi asetada armatuurlauale esemeid kaassõitja turvapad-
ja pinnale.
Juhis
Juhi esiturvapadjaga varustatud autodel on roolirattal kiri .
Kaassõitja esiturvapadjaga varustatud autodel on kaassõitjapoolsel arma-
tuurlaual kiri

.
Külgturvapadjad Head-Thorax
Joonis 9 Külgturvapadja paiknemiskoht esiistmes / Külgturvapadja raken-
duspiirkond
Külgturvapatjade süsteem Head-Thorax pakub tugevate külgkokkupõrgete
korral täiendavat kaitset autosviibijate ülakehale (rind, kõht, vaagnapiirkond) ja
peale.
Külgturvapadjad paiknevad esiistmete seljatoepolstris » Joonis 9 -
.
Külgturvapadja rakendumisel » Joonis 9 -
rakendub vastaval küljel auto-
maatselt ka turvavööpinguti.
Sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbuvad autosviibijatele mõjuvad koor-
mused ja väheneb pea ja ülakeha (rind, kõht ja vaagnapiirkond) uksepoolse
külje vigastumisrisk.
TÄHELEPANU
Märkused õige isteasendi kohta
Teie pea ei tohi mitte kunagi olla külgturvapadja väljumispiirkonnas. Õn-
netusjuhtumi korral võidakse Teid sel puhul raskesti vigastada. See käib
eriti ilma sobiva turvaistmeta sõitvate laste kohta » Lehekülg 21, Laste
turvalisus ja külgturvapadi.
Isikute ja turvapatjade mõjupiirkonna vahel ei tohi olla teisi isikuid, loomi
ega esemeid. Ustele ei tohi kinnitada mitte mingeid tarvikuid, nagu nt joo-
gihoidikuid vms.
Kui lapsed sõidu ajal vales asendis istuvad, on nende vigastumisoht õnne-
tusjuhtumi korral suurem. See võib põhjustada raskeid vigastusi » Lehekülg
19, Lasteiste.
17
Turvapadjasüsteem
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148
  • Page 149 149
  • Page 150 150
  • Page 151 151
  • Page 152 152
  • Page 153 153
  • Page 154 154
  • Page 155 155
  • Page 156 156

SKODA Citigo (2014/11) Omaniku manuaal

Tüüp
Omaniku manuaal
See käsiraamat sobib ka