SKODA Citigo (2014/05) Omaniku manuaal

Tüüp
Omaniku manuaal

See käsiraamat sobib ka

SIMPLY CLEVER
ŠKODA Citigo
Kasutusjuhend
Selle kasutusjuhendi ülesehitus (selgitused)
Et lihtsustada vajaliku informatsiooni otsimist ja kasutamist, on see kasutusju-
hend koostatud süstemaatiliselt.
Peatükid, sisukord ja märksõnaloend
Selle kasutusjuhendi tekst on jagatud suhteliselt lühikesteks lõikudeks, mis on
koondatud ülevaatlikeks peatükkideks. Aktuaalne peatükk on alati nimetatud
parempoolse lehekülje allservas.
Peatükkide järgi koostatud sisukord ja üksikasjaline märksõnaloend kasutusju-
hendi lõpus aitavad Teil soovitud teavet kiiresti leida.
Suunamäärangud
Kõik suunamäärangud, nagu „vasakul“, „paremal“, „ees“, „taga“ on antud auto
sõidusuuna suhtes.
Ühikud
Väärtused antakse meetermõõdustikus.
Sümbolite selgitus
Tähistab viidet olulist informatsiooni sisaldavale lõigule ja ohutusjuhis-
tele peatüki raames.
Tähistab lõigu jätkumist järgmisel leheküljel.
Tähistab olukordi, mille puhul tuleb auto võimalikult kiiresti peatada.
® Tähistab registreeritud kaitsemärki.
Märkused
TÄHELEPANU
Kõige olulisemad märkused on tähistatud pealkirjaga TÄHELEPANU. Need
TÄHELEPANU-märkused juhivad Teie tähelepanu tõsisele õnnetus- või vi-
gastumisohule.
ETTEVAATUST
Ettevaatust-märkus juhib Teie tähelepanu Teie auto võimalikule kahjustamisele
(nt käigukasti kahjustamine) või juhib Teie tähelepanu üldistele õnnetusohtude-
le.
Keskkonda puudutav märkus
Keskkonna-märkus juhib Teie tähelepanu keskkonnakaitsele. Siit leiate Te näi-
teks nõuandeid kütusetarbe vähendamiseks.
Juhis
Tavaline märkus juhib Teie tähelepanu auto kasutamist puudutavale olulisele
teabele.

1ST012739AG
Eessõna
Te otsustasite soetada omale ŠKODA, täname Teid südamlikult usalduse eest.
Te saite omale moodsima tehnikaga ja rikkaliku varustusega sõiduki. Lugege palun seda kasutusu-
hendit hoolikalt, sest sellele kasutusjuhendile vastav käitumine on auto õige kasutamise eelduseks.
Järgige oma auto kasutamisel siseriiklikke seadussätteid.
Võimalike küsimustega oma auto kohta pöörduge mõne ŠKODA partneri poole.
Soovime Teile palju rõõmu oma uuest ŠKODAst ja head sõidulusti.
Teie ŠKODA AUTO a.s. (allpool ainult ŠKODA või tootja)

1ST012739AG
Kasutatud mõisted
Autoga kaasasolevates juhendmaterjalides kasutatakse järgmisi mõisteid, mis
puudutavad Teie auto hooldamist.
- töökoda, mis teostab erialaselt ŠKODA marki autode hool-
dustöid. Eriala-ettevõte võib olla nii ŠKODA partner, ŠKODA hoolduspart-
ner kui ka sõltumatu töökoda.
- töökoda, mis on lepinguliselt autoriseeritud ŠKODA
AUTO a.s. või tema müügipartnerite poolt ŠKODA marki autode hooldus-
tööde teostamiseks ja ŠKODA originaaldetailide müümiseks.
- ettevõte, mis on ŠKODA AUTO a.s. või tema müügipartneri-
te poolt autoriseeritud ŠKODA marki uute autode müümiseks ja võimali-
kult nende hooldamiseks, kasutades ŠKODA originaaldetaile ning ŠKODA
originaaldetailide müümiseks.
Kasutusjuhend
See kasutusjuhend kehtib nii kõigile auto kerevariantidele kui ka juurdekuulu-
vatele mudelivariantidele.
Kirjeldatakse kõiki võimalikke varustusvariante, ilma neid erivarustusena, mu-
delivariandina või turust oleneva varustusena tähistamata.
Seega ei pruugi Teie autos olla kõiki varustuse komponente, mida on selles
kasutusjuhendis kirjeldatud.
Teie auto varustuse maht on määratud Teie auto ostulepinguga. Lähemat tea-
vet saate ŠKODA partnerilt, kelle juurest Te auto ostsite.
Joonised võivad väheolulistes detailides Teie autost erineda, neid tuleb võtta
üldise informatsioonina.
Täiendav teave (kehtib Venemaal)
Liiklusvahendi tüübikinnituse täielik number on toodud auto dokumentides.
„Eriala-ettevõte“
„ŠKODA hoolduspartner“
„ŠKODA partner“
Sisukord
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus 6
Üldised märkused 6
Õige ja turvaline isteasend 7
Turvavööd 9
Turvavöö kasutamine 9
Turvavöö rullimisautomaadid ja
turvavööpingutid 12
Turvapadjasüsteem 13
Turvapadjasüsteemi kirjeldus 13
Ülevaade turvapatjadest 14
Turvapatjade väljalülitamine 16
Laste turvaline sõidutamine 18
Lasteiste 18
Kinnitussüsteemid 20
Käsitsemine
Kokpit
23
Ülevaade
22
Näidikud ja märgulambid
24
Näidikuplokk
24
Multifunktsioon-näidik (MFD)
26
Märgulambid
29
Lukkude avamine ja uste avamine
35
Lukkude avamine ja lukustamine
35
Pakiruumi kaas
39
Elektrilised aknatõstukid
40
Panoraam-lükand-/tõstekatuseluuk
41
Valgustus ja nähtavus 42
Valgustus 42
Sisevalgustid 45
Nähtavus 46
Klaasipuhasti ja -pesur 47
Tahavaatepeeglid 48
Istmed ja peatoed 49
Istmete ja peatugede seadmine 49
Istmefunktsioonid 51
Transport ja praktiline varustus 53
Praktiline varustus 53
Pakiruum 59
Katusepakikandurid 62
Küte ja kliimaseade 63
Küte, ventilatsioon, jahutus 63
Suhtlus ja multimeediumid 66
Telefon ja Move & Fun 66
Sõitmine
Paigaltvõtt ja sõitmine 68
Mootori käivitamine ja seiskamine 68
Pidurdamine ja parkimine 69
Käsitsi käiguvahetus ja pedaalid 71
Automatiseeritud käsikäigukast 72
Sissesõitmine ja säästlik sõitmine 74
Veest läbisõitmine ja sõitmine väljaspool
sillutatud teid 74
Abistavad süsteemid 76
Piduri- ja stabiliseerimissüsteemid 76
Parkimisabiline 77
Kiirushoidik (GRA) 78
START-STOPP 79
City safe drive 81
Kasutusjuhised
Korrashoid ja hooldus 83
Hooldustööd, sobitamised ja tehnilised
muudatused 83
Auto pesemine 86
Auto hooldamine väljastpoolt 87
Siseruumi hooldamine 90
Kontrollimine ja järeltäitmine 93
Kütus 93
Maagaasiautod (komprimeeritud maagaas) 94
Mootoriruum 97
Mootoriõli 100
Jahutusvedelik 101
Pidurivedelik 103
Auto aku 103
Rattad 107
Veljed ja rehvid 107
Rehvikontrollinäidik 109
Varu- ja hädaratas 110
Talvine režiim 111
Omaabi
Avariivarustus ja omaabi
113
Avariivarustus 113
Rattavahetus 114
Rehviremont 117
Käivitusabi 119
Auto pukseerimine 121
Kaugjuhtimispult 122
Lukkude hädaavamine/hädalukustamine 123
Klaasipuhasti harjade vahetamine 123
Kaitsmed ja hõõglambid 125
Kaitsmed 125
Hõõglambid 128
3
Sisukord
Tehnilised andmed
Tehnilised andmed 132
Auto andmed 132
Märksõnade loend
4
Sisukord
Kasutatud lühendid
Lühend Tähendus
1/min mootori pöörete arv minutis
ABS blokeerimisvastane süsteem
AGM auto aku tüüp
AKK automatiseeritud käsikäigukast
CNG komprimeeritud maagaas
CO
2
pääst, g/
km
süsinikdioksiidi pääst grammides läbisõidukilomeetri kohta
EDS elektrooniline diferentsiaalilukustus
ECE Euroopa Majanduskomisjon
EPC mootori elektroonika kontroll
ESC stabiliseerimiskontroll
EL Euroopa liit
G-TEC
mootori tähis komprimeeritud maagaasiga töötavatel auto-
del
HBA piduriabiline
HHC tõusval teel paigaltvõtuabiline
kW kilovatt, mootori võimsuse mõõtühik
KK Käsikäigukast
MFA multifunktsioon-näidik
MPI kütuse mitmepunktisissepritsega bensiinimootor
N1 ainult või peamiselt kaubaveoks konstrueeritud kaubik
Nm njuutonmeeter, mootori pöördemomendi mõõtühik
OPS optiline parkimissüsteem
TC veojõukontroll
TMC liiklusinfo juhile edastamise teenus
5
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus
Üldised märkused
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Iga sõidu eel
6
Sõidu turvalisus 6
Turvavarustus 6
Sellest lõigust leiate olulist teavet, nõuandeid ja märkusi passiivse turvalisuse
kohta Teie sõidukis.
Me oleme siia kokku kogunud kõik, mida Te näiteks turvavööde, turvapatjade,
lasteistmete ja laste turvalisuse kohta teadma peaksite.
TÄHELEPANU
Selles peatükis leidub autojuhile ja tema kaassõitjatele olulist teavet sõi-
duki käsitsemiseks.
Täiendavat informatsiooni Teie ja Teie kaasreisijate ohutuse kohta leidub
ka selle kasutusjuhendi järgmistes peatükkides.
Kõik juhendmaterjalid peavad alati autos kaasas olema. Seda eriti juhul,
kui annate auto kasutada teistele isikutele või müüte.
Iga sõidu eel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 6.
Omaenese ja kaassõitjate turvalisuse huvides pange iga sõidu eel tähele järg-
misi punkte:
Kontrollida, et auto valgustusseadmed ja suunatuled töötaksid laitmatult.
Kontrollida klaasipuhasti talitlust ja klaasipuhasti harjade seisundi laitma-
tust.
Kontrollida, et kõik aknaklaasid võimaldavad selget ja head väljavaadet.
Seada tahavaatepeegel nii, et oleks tagatud vaade tagasisuunas.
Kontrollida, et peeglid ei ole kaetud.
Kontrollida rehvirõhku.
Kontrollida mootoriõli, pidurivedeliku ja jahutusvedeliku taset.
Kinnitada kindlalt kaasavõetud pakid.
Mitte ületada lubatud teljekoormusi ja lubatud täismassi.
Sulgeda kõik uksed ja kapott ning pakiruumi kaas.
Kontrollida, et ükski ese ei takistaks pedaalide kasutamist.
Kaitsta lapsi sobiva lasteistme ja õigesti kinnitatud turvavööga » Lehekülg
18, Laste turvaline sõidutamine.
Võtta õige isteasend » Lehekülg 7, Õige ja turvaline isteasend. Nõuda
kaasreisijatel õige isteasendi võtmist.
Sõidu turvalisus
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 6.
Autojuhina vastutate nii enese kui oma kaasreisijate eest. Mõjutades sõidu
turvalisust ohustate nii ennast kui teisi liiklusest osavõtjaid.
Seetõttu tuleb silmas pidada järgmisi juhiseid.
Mitte lasta oma tähelepanu, näiteks kaassõitjate või telefonikõneluse
poolt, liiklusolukorralt kõrvale juhtida.
Mitte kunagi ei tohi juhtida autot, kui Teie juhtimisvõime on vähenenud
näiteks arstirohtude, alkoholi või uimastite tõttu.
Täita liikluseeskirja ja mitte ületada lubatud sõidukiirust.
Sobitada sõidukiirus tee seisundi ja liiklus- ning ilmastikuoludega.
Teha pikkade sõitude korrl korrapäraselt puhkepause - hiljemalt iga kahe
tunni järel.
Turvavarustus
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 6.
Alljärgnev loetelu sisaldab osa Teie autos leiduvast turvavarustusest.
Kolmepunkti-rullturvavööd kõigil istekohtadel.
Turvavöö jõupiirikud esiistmetel.
Turvavöö pingutid esiistmetel.
Esiturvapadi juhile ja kaassõitjale.
Head-Thorax - peakaitsefunktsiooniga juhi ja kaassõitja külgturvapadi.
ISOFIX-süsteemiga lasteistmete kinnituspunktid.
TOP TETHER-süsteemiga lasteistmete kinnituspunktid.
Seatava kõrgusega peatoed taga.
Seatava kõrgusega roolisammas.
6
Turvalisus
Nimetatud turvavarustus töötab koos, et Teid ja kaassõitjaid õnnetusjuhtumi-
te korral parimal võimalikul viisil kaitsta.
Sellest turvavarustusest pole Teile ega kaasreisijatele kasu, kui võtate vale is-
teasendi või ei sea ega kasuta seda varustust õigesti.
Korrakohaselt kinnitamata turvavööde korral võivad õnnetusjuhtumi korral vi-
gastusi põhjustada ka rakendunud turvapadjad.
Õige ja turvaline isteasend
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Juhi õige isteasend
7
Rooliratta asendi seadmine 8
Kaassõitja õige isteasend 8
Tagaistmetel sõitjate õige isteasend 8
Vale isteasendi näited 8
TÄHELEPANU
Autosviibijate võimalikult mõjusaks kaitsmiseks peavad esiistmed ja kõik
peatoed olema alati vastavalt kasvule seatud ning turvavöö alati õigesti
kinnitatud.
Kõik autosviibijad peavad õigesti kinnitama istekoha juurde kuuluva tur-
vavöö. Lapsi tuleb kaitsta sobiva hoidesüsteemiga » Lehekülg 18, Laste
turvaline sõidutamine.
Vale isteasend põhjustab autosviibijate eluohtlikke vigastusi, kui raken-
duv turvapadi neid tabab.
Kui tagaistmetel sõitjad ei ole õiges isteasendis, suureneb turvavöö vale
asetuse tõttu vigastumisrisk.
Sõidu ajal ei tohi istmete seljatoed olla liigselt tagasi kallutatud, sest see
mõjutab tugevalt turvavöö ja turvapadjasüsteemi toimet - on vigastumi-
soht!
Juhi õige isteasend
Joonis 1
Juhi õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 7.
Teie turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi korral tu-
leb järgida järgmisi juhiseid.
Juhiiste seada pikisuunas nii, et pedaale saab kergelt kõverdatud jalgade-
ga põhjani vajutada.
Istme seljatugi seada nii, et kergelt kõverdatud kätega saaks puudutada
rooliratta kõige kõrgemat punkti.
Rooliratas seada nii, et rooliratta ja rinnaku vaheline kaugus
A
oleks vä-
hemalt 25 cm » Joonis 1.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 11.
Juhiistme seadmine » Lehekülg 50, Esiistmete seadmine.
TÄHELEPANU
Enne sõidu alustamist võtta õige isteasend ja säilitada seda sõidu kestel.
Nõuda ka oma kaasreisijatelt iga sõidu eel õige isteasendi võtmist ja selle
säilitamist sõidu kestel.
Kaugus roolirattast peab olema vähemalt 25 cm. Väiksema vahemaa kor-
ral ei saa turvapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik!
Hoida rooliratast sõidu ajal mõlema käega selle välisservast „kella 9“ ja
„kella 3“ asendist. Mitte kunagi ei tohi hoida rooliratast, haarates „kella 12“
asendist või mõnel muul viisil (näiteks rooliratta keskkohast või rooliratta
servalt seestpoolt). Selistel juhtudel võidakse juhi turvapadja rakendumisel
raskelt vigastada käsivarsi, käsi ja pead.
Hoolitseda selle eest, et jalgaderuumis ei oleks mitte mingeid esemeid,
sest need võivad sõidu- või pidurdusmanöövri korral takerduda pedaalihoo-
vastikku. Siis ei saaks enam vajutada siduripedaali, pidurdada ega gaasi an-
da.
7
Passiivne turvalisus
Rooliratta asendi seadmine
Joonis 2
Rooliratta asendi seadmine
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 7.
Rooliratta asendit saab kõrguse ja kauguse suunas elektriliselt seada.
Pöörata rooliratta all olev hoob allapoole
» Joonis 2.
Seada rooliratas kõrguse suunas soovitud asendisse.
Suruda hoob lõpuni üles.
TÄHELEPANU
Rooliratta seadmise hoob peab olema sõidu ajal lukustatud, et rooliratas
ei saaks oma asendit sõidu ajal ootamatult muuta - on õnnetusoht!
Rooliratast ei tohi mitte kunagi seada sõidu ajal, vaid ainult seisval sõidu-
kil!
Kaassõitja õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 7.
Kaassõitja turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi kor-
ral tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Kaassõitjaiste seada võimalikult tahapoole. Et turvapadi pakuks rakendu-
mise korral parimat võimalikku kaitsetoimet, peab kaassõitja hoiduma ar-
matuurlauast vähemalt 25 cm kaugusele.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 11.
Kaassõitjaistme seadmine » Lehekülg 50, Esiistmete seadmine.
Erandjuhtudel saab kaassõitja turvapatja välja lülitada » Lehekülg 16, Turva-
patjade väljalülitamine.
TÄHELEPANU
Kaugus armatuurlauast peab olema vähemalt 25 cm. Väiksema vahemaa
korral ei saa turvapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik!
Jalad hoida sõidu ajal alati jalgaderuumis - mitte kunagi ei tohi asetada
jalgu armatuurlauale, aknast välja või istepindadele. Pidurdusmanöövri või
õnnetusjuhtumi korral suurendab see Teie vigastumisohtu. Vale isteasendi
korral võivad turvapadja rakendumisel tekkida surmavad vigastused!
Tagaistmetel sõitjate õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 7.
Äkkpidurduse või õnnetusjuhtumi korral vigastumisohu vähendamiseks pea-
vad tagaistmetel istujad panema tähele alljärgnevat.
Peatugi seada nii, et selle ülaserv oleks võimalikult ühel kõrgusel Teie pea
ülaosaga.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 11.
Laste autosse kaasavõtmisel kasutada sobivat lastehoidesüsteemi » Le-
hekülg 18, Laste turvaline sõidutamine.
Peatugede seadmine » Lehekülg 50.
Vale isteasendi näited
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 7.
Turvavöö suurim võimalik kaitsetoime saavutatakse ainult õigesti kinnitatud
turvavööga.
Vale isteasend vähendab oluliselt turvavöö kaitsefunktsioone ja suurendab
turvavöö vale asendi tõttu vigastumisohtu.
Autojuhina vastutate nii enese kui kõigi kaassõitjate, eelkõige laste eest. Mitte
kunagi ei tohi lubada, et keegi võtab sõidu ajal vale isteasendi.
Järgmine loend sisaldab juhiseid, mille eiramine võib põhjustada raskeid vigas-
tusi või surma. Loend ei ole täielik, kuid siiski soovime juhtida Teie tähelepanu
sellele teemale.
Sõidu ajal tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Mitte seista.
Mitte tõusta püsti istmetele.
Mitte põlvitada istmetel.
8
Turvalisus
Mitte kallutada istme seljatuge liiga tugevalt tahapoole.
Mitte nõjatuda armatuurlauale.
Mitte lamada tagaistmel.
Mitte istuda ainult istme esiserva piirkonnas.
Mitte istuda küljele suunatult.
Mitte kallutada ennast aknast välja.
Mitte sirutada jalgu aknast välja.
Mitte asetada jalgu armatuurlauale.
Mitte asetada jalgu istmepolstrile.
Mitte võtta kedagi kaasa jalgaderuumis.
Mitte sõita ilma kinnitatud turvavööta.
Mitte viibida pakiruumis.
Turvavööd
Turvavöö kasutamine
Teema sissejuhatus
Joonis 3
Turvavöö kinnitanud autojuht
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Laupkokkupõrke füüsikaline põhimõte 11
Turvavöö kinnitamine ja vabastamine 11
Õigesti kinnitatud turvavööd pakuvad õnnetusjuhtumi korral kindlat kaitset.
Väheneb vigastumisrisk ja suurenevad üleelamisvõimalused raske õnnetuse
korral.
Õigesti kinnitatud turvavööd hoiavad sõitjaid õiges isteasendis » Joonis 3.
Turvavööd vähendavad oluliselt liikumisenergiat. LIsaks takistavad nad kont-
rollimatuid liikumisi, mis omakorda võivad raskeid vigastusi kaasa tuua.
Õigesti kinnitatud turvavöödega autosviibijate eelis põhineb suurel määral as-
jaolul, et liikumisenergia hajutatakse turvavöö abil võimalikult optimaalselt.
Liikumisenergia parimat võimalikku vähendamist tagab ka auto esiosa struk-
tuur ja muud Teie sõidukis kasutatavad passiivse turvalisuse meetmed, nagu
näiteks turvapadjasüsteem. Sellega vähendatakse tekkivat energiat ja koos
sellega vigastumisohtu.
Laste sõidutamisel tuleb arvesse võtta erilisi turvalisusaspekte » Lehekülg
18, Laste turvaline sõidutamine.
9
Turvavööd
TÄHELEPANU
Turvavöö tuleb kinnitada iga sõidu eel - ka linnaliikluses! See käib ka ta-
gapingil istujate kohta - on vigastumisoht!
Ka rasedad naised peavad alati kinnitama turvavöö. Ainult see tagab veel
sündimata lapsele parima kaitse » Lehekülg 11.
Turvavöö suurim kaitsetoime saavutatakse ainult õiges isteasendis » Le-
hekülg 7, Õige ja turvaline isteasend.
Esiistmete seljatoed ei tohi olla liigselt tagasi kallutatud, sest siis võib tur-
vavöö oma mõju kaotada.
TÄHELEPANU
Märkused turvavöö õige asetuse kohta
Alati tuleb jälgida turvavöö rihma õiget asetust. Valesti asetatud turvavöö
võib ka kergete õnnetusjuhtumite korral vigastusi põhjustada.
Liiga lõdvalt kinnitatud turvavöö võib põhjustada vigastusi, sest õnnetus-
juhtumi korral liigub Teie keha liikumisenergia mõjul ettepoole ja pidurda-
takse siis äkki turvavööga.
Turvavöö ei tohi olla tõmmatud üle kõvade või purunevate esemete (nt
prillid, pastapliiats, võtmekimp jne). Need esemed võivad põhjustada vigas-
tusi.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde käsitsemise kohta
Turvavöö rihm ei tohi olla kinni kiilutud või keerdus ega hõõruda vastu te-
ravaid servi.
Jälgida, et ukse sulgemisel turvavööd kinni ei kiilutaks.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde õige kasutamise kohta
Ühe turvavööga ei tohi mitte kunagi kinnitada kaht inimest (ka väikelap-
si), turvavööd ei tohi kinnitada üle autosviibija süles istuva lapse.
Lukukeelt tohib asetada ainult sama istekoha juurde kuuluvasse luku-
pandlasse. Turvavöö vale kinnitamine mõjutab tema kaitsetoimet ja suu-
rendab vigastumisriski.
Lukukeele juhikut ei tohi ummistada, sest see takistab lukukeele kinnitu-
mist.
Mitmekihiline ja avar riietus (näiteks mantel ülikonna peal) mõjutab turva-
vöö laitmatut kinnitamist ja turvavöö toimet.
TÄHELEPANU (järg)
Klemmide või muude esemete kasutamine turvavöö seadmiseks (nt lü-
hendamiseks väiksemakasvuliste isikute korral) on keelatud.
Turvavööd tagaistmetel saavad oma ülesannet ainult siis usaldatavalt täi-
ta, kui tagaistme seljatugi on õigesti fikseeritud » Lehekülg 52, Tagaist-
mete seljatoed.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde hooldamise kohta
Turvavöö rihm tuleb puhas hoida. Määrdunud rihm võib mõjutada rullimi-
sautomaadi tööd » Lehekülg 92, Turvavööd.
Turvavöösid ei tohi autost eemaldada ega nende konstruktsiooni mitte
mingil viisil muuta. Ärge proovige turvavööd ise parandada.
Turvavööde seisundit tuleb korrapäraselt kontrollida. Kui märgatakse rih-
ma, ühenduskohtade, rullimisautomaadi või lukuosade vigastusi, tuleb see
turvavöö mõnes eriala-ettevõttes asendada lasta.
Kahjustatud turvavööd, mida on õnnetusjuhtumi korral kasutatud ja mis
on seetõttu veninud, tuleb uuendada - kõige parem mõnes eriala-ettevõt-
tes. Lisaks tuleb kontrollida ka turvavööde kinnituskohti.
Juhis
Turvavööde kasutamisel tuleb järgida siseriiklikke seadussätteid.
10
Turvalisus
Laupkokkupõrke füüsikaline põhimõte
Joonis 4 Kinnitamata turvavööga juht / Kinnitamata turvavööga sõitja ta-
gaistmel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 10.
Sõiduki liikumisel omandavad nii sõiduk kui reisijad liikumisenergia, niinimeta-
tud kineetilise energia .
Kineetilise energia väärtus oleneb oluliselt auto kiirusest ja auto ning sõitjate
massist. Kiiruse kasvades ja massi suurenedes tuleb õnnetusjuhtumi korral ha-
jutada rohkem energiat.
Olulisem faktor on auto kiirus. Kui näiteks suurendada kiirust 25 km/h kahe-
kordseks, 50 km/h, suureneb liikumisenergia väärtus 4 korda.
Arvamus, et kerge õnnetusjuhtumi korral saab oma keha kätega toetada, on
väär. Isegi väikeste kokkupõrkekiiruste korral on kehale mõjuvad jõud nii suu-
red, et neid kätega vastu võtta ei õnnestu.
Kui Te sõidaksite ka ainult kiirusega 30 - 50 km/h, mõjuvad õnnetusjuhtumi
korral Teie kehale jõud, mis võivad ületada ühetonnise (1000 kg) massiga keha
raskusjõu.
Nt inimese kaal 80 kg „tõuseb“ kiirusel 50 km/h väärtuseni 4,8 tonni
(4 800 kg).
Frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumi korral paiskuvad kinnitamata turvavöö-
dega autosviibijad ettepoole ja põrkuvad kontrollimatult vastu sõiduki siseruu-
mi osi, nagu näiteks rooliratas, armatuurlaud, esiklaas » Joonis 4 -
. Mõnel ju-
hul võidakse Teid koguni autost välja paisata, mille tagajärjeks võivad olla
eluohtlikud või koguni surmavad vigastused.
Ka tagapingil viibijatel on oluline kinnitada turvavöö, sest muidu võivad nad
õnnetusjuhtumi korral paiskuda kontrollimatult auto siseruumi.
Kinnitamata turvavööga tagapingireisija ei ohusta mitte ainult ennast, vaid ka
esiistmetel istujaid » Joonis 4 -
.
Turvavöö kinnitamine ja vabastamine
Joonis 5 Turvavöö kinnitamine / vabastamine
Joonis 6 Turvavaöö rinna- ja sülerihma asetus / turvavöö asend rasedatel
naistel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 10.
Kinnitamine
Enne turvavöö kinnitamist tuleb esiiste õigesti seada » Lehekülg 7, Õige ja
turvaline isteasend.
Turvavöö tõmmata lukukeelest haarates aeglaselt üle rinna ja vaagnapiir-
konna.
11
Turvavööd
Lukukeel asetada istme juurde kuuluvasse lukupandlasse » Joonis 5 - , nii
et ta seal kuuldavalt fikseerub.
Kontrollida tõmmates, kas lukukeel on lukus korralikult kinnitunud.
Plastnupp rihmal hoiab lukukeele haardevalmis asendis.
Turvavöö kaitsetoime tagamiseks on oluline turvavöö rihma õige asend.
Turvavöö rinnarihm ei tohi mitte kunagi joosta üle kaela, vaid ta peab jooksma
umbes üle õlakeskme ja hästi liibuma ülakehale. Turvavöö sülerihm peab
jooksma üle vaagnapiirkonna, mitte üle kõhu, ja peab alati tugevalt kehale lii-
buma » Joonis 6 -
.
Ka rasedad naised peavad alati kinnitama turvavöö. Ainult see tagab Teie veel
sündimata lapsele parima kaitse.
Rasedatel naistel peab sülerihm toetuma vaagnapiirkonnale võimalikult mada-
lalt, et mitte rõhuda alakehale » Joonis 6 -
.
Vabastamine
Turvavöö vabastada ainult seisva auto korral.
Vajutada punast klahvi lukupandlas » Joonis 5 -
, lukukeel hüppab välja.
Juhtida vöö käega tagasi, et rihma saaks täielikult rullile kerida ja turvavöö
keerdu ei läheks.
ETTEVAATUST
Turvavöö vabastamisel tuleb jälgida, et lukukeel ei vigastaks uksevooderdust
ega muid siseruumi osi.
Turvavöö rullimisautomaadid ja turvavööpingutid
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Turvavöö rullimisautomaadid
12
Turvavööpingutid
12
Turvavöö rullimisautomaadid
Iga turvavavöö on varustatud rullimisautomaadiga.
Turvavöö aeglasel tõmbamisel on tagatud täielik liikumisvabadus. Turvavöö
äkilisel tõmbamisel blokeeritakse see rullimisautomaadi poolt.
Turvavöö blokeeritakse ka täispidurdamisel, kiirendamisel, allamägesõidul ja
kurvides.
TÄHELEPANU
Kui turvavööd äkilisel tõmbamisel ei blokeerita, lasta seda viivitamatult
kontrollida mõnes eriala-ettevõttes.
Turvavööpingutid
Kinnitatud turvavööga juhi ja kaassõitja ohutust suurendavad eesmiste turva-
vööde rullimisautomaatide turvavööpingutid.
Frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumite korral pingutatakse alates õnnetuse
teatavast raskuseastmest turvavööd automaatselt. Turvavööpingutid võivad
rakenduda ka kinnitamata turvavööde korral.
Teatava raskusastmega külgkokkupõrke korral pingutatakse automaatselt
kokkupõrkepoolne turvavöö.
Kergete frontaalkokkupõrgete, külg- ja tagantkokkupõrgete, rullumise ja väi-
keste mõjuvate jõududega õnnetusjuhtumite korral turvavööpingutid ei raken-
du.
TÄHELEPANU
Kõiki turvavööpingutussüsteemi juures tehtavaid töid, samuti muude re-
monttööde korral vajalikku süsteemi osade eemaldamist ja paigaldamist to-
hib ainult eriala-ettevõtetes teha lasta.
Süsteemi kaitsetoimest piisab ainult üheks õnnetusjuhtumiks. Turvavöö-
pingutite rakendumise järel tuleb kogu süsteem välja vahetada.
Juhis
Turvavööpingutite rakendumisel tekib suits. See ei viita auto süttimisele.
Auto või turvavööpingutite süsteemi osade jäätmekäitlusel tuleb järgida si-
seriiklikke seadussätteid. Need eeskirjad on ŠKODA hoolduspartneritele teada
ja seal antakse selle kohta ka põhjalikku teavet.
12
Turvalisus
Turvapadjasüsteem
Turvapadjasüsteemi kirjeldus
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Süsteemi kirjeldus 13
Turvapadja rakendumine 13
TÄHELEPANU
Turvapadja parim võimalik kaitsetoime saavutatakse ainult koostöös
kinnitatud turvavööga.
Turvapadi ei asenda turvavööd, vaid on sõiduki kogu passiivse turvakont-
septsiooni üks osa.
Et autosviibijaid turvapatjade rakendumisel võimalikult mõjusalt kaitsta,
peavad esiistmed olema vastavalt kasvule õigesti seatud » Lehekülg 7, Õi-
ge ja turvaline isteasend.
Kui Te ei ole kinnitanud turvavööd, liiga kaugele ettepoole nõjatute või
vales asendis istute, on Teie vigastumisrisk õnnetusjuhtumi korral suurem.
TÄHELEPANU
Märkused turvapadjasüsteemi käsitsemise kohta
Tõrke esinemise korral tuleb lasta turvapadjasüsteemi kohe mõnes eriala-
ettevõttes kontrollida. Muidu on oht, et turvapadjad õnnetusjuhtumi korral
ei rakendu.
Turvapadjasüsteemi osi ei tohi mitte mingil viisil muuta.
Kõiki töid turvapatjade juures, samuti süsteemi osade eemaldamist ja pai-
galdamist seoses muude remonditöödega (näiteks rooliratta mahavõtmine)
tohib teha ainult eriala-ettevõtetes.
Mitte kunagi ei tohi võtta ette muudatusi eesmise põrkeraua või kere juu-
res.
Keelatud on manipuleerida turvapadjasüsteemi osadega, sest see võib
põhjustada turvapatjade rakendumise.
Turvapadjasüsteemi kaitsetoimest piisab ainult üheks õnnetusjuhtumiks.
Turvapadja rakendumise järel tuleb turvapadjasüsteem välja vahetada.
Süsteemi kirjeldus
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 13.
Turvapadjasüsteemi talitlusseisundit näidatakse märgulambiga
näidikuplo-
kis » Lehekülg 33.
Kui turvapadjad rakenduvad, täituvad nad gaasiga ja rulluvad lahti.
Turvapadja täitumisel eraldub hallikasvalget või punast kahjutut gaasi. See on
täiesti normaalne ja ei viita sõiduki süttimisele.
Turvapadjasüsteemi koosneb (olevalt auto varustusest) järgmistest
moodulitest
Elektrooniline juhtseade
Esiturvapadi juhile ja kaassõitjale » Lehekülg 14.
Head-Thorax külgturvapadjad » Lehekülg 15;
Turvapadja märgulamp näidikuplokis » Lehekülg 33,
Turvapadjasüsteem.
Kaasõitja esiturvapadja võtmega pööratav lüliti » Lehekülg 17.
Kaassõitja esiturvapadja välja-/sisselülitamise märgulamp armatuurlaua kes-
kosas » Lehekülg 17.
Juhis
Turvapadjasüsteem on kogu oma eluea jooksul hooldusvaba.
Auto müümisel tuleb komplektne juhendmaterjalide mapp ostjale kaasa an-
da. Pidage silmas, et väljalülitatud kaassõitjapoolse turvapadja korral kuuluvad
sinna juurde ka selle kohta käivad alusdokumendid!
Auto või turvapadjasüsteemi osade jäätmekäitlusel tuleb järgida siseriiklikke
seadussätteid.
Turvapadja rakendumine
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 13.
Turvapadja täitumine toimub suure kiirusega, sekundi murdosa jooksul, või-
maldamaks õnnetusjuhtumi korral lisakaitset.
Turvapadjasüsteem on töövalmis ainult sisselülitatud süüte korral.
Erilistes õnnetusolukordades võivad mitmed turvapadjad üheaegselt rakendu-
da.
Kergete frontaal- ja külgkokkupõrgete, tagantpõrgete, auto ümbermineku või
rullumise korral turvapadjad ei rakendu.
13
Turvapadjasüsteem
Rakendumisfaktorid
Igasuguste olukordadega sobivaid turvapadjasüsteemi rakendustingimusi ei
saa üheselt määrata. Oluline osa on siin näiteks sellel, millised on kokkupõrkes
osaleva eseme omadused (kõva/pehme), kohtumisnurk, auto kiirus jne.
Turvapadjasüsteemi rakendumise määrab kokkupõrkel tekkiva aeglustuse
käik. Juhtseade analüüsib kokkupõrke käiku ja rakendab vastava turvasüstee-
mi.
Kui kokkupõrke käigus tekkinud ja mõõdetud aeglustus on juhtseadmes leidu-
vast referentsväärtusest väiksem, siis turvapadjad ei rakendu, kuigi sõiduk
võib õnnetuse tagajärjel tugevalt deformeeruda.
Tugevatel frontaalkokkupõrgetel rakenduvad järgmised turvapadjad.
Juhi esiturvapadi.
Kaassõitja esiturvapadi.
Tugevatel külgkokkupõrgetel rakenduvad järgmised turvapadjad.
Külgturvapadi Head-Thorax õnnetusepoolsel küljel.
Turvapadja rakendumisega õnnetusjuhtumi korral:
süttib sisevalgustus (kui sisevalgustuse lüliti on uksekontaktiasendis);
lülitatakse sisse ohutuli;
avatakse kõigi uste lukud;
katkestatakse kütuse juurdevool mootorisse.
Ülevaade turvapatjadest
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Esiturvapadjad
14
Külgturvapadjad Head-Thorax 15
Esiturvapadjad
Joonis 7 Juhi esiturvapadi roolirattas / Kaassõitja esiturvapadi armatuur-
lauas
Joonis 8 Turvaline kaugus roolirattast / Gaasiga täidetud turvapadjad
Esiturvapatjade süsteem pakub täiendavat kaitset juhi ja kaassõitja pea- ning
rinnapiirkonnale raskemate frontaalkokkupõrkega õnnetusjuhtumite korral .
Juhi esiturvapadi asub roolirattas » Joonis 7 -
.
Kaassõitja esiturvapadi asub armatuurlauas panipaiga kohal » Joonis 7 -
.
Kui turvapadjad rakenduvad, rullitakse nad lahti juhi ja kaassõitja ette » Joo-
nis 8 -
. Sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbub esiistmetel istujate et-
teliikumine ja vähenevad pea ning ülakeha vigastumisvõimalused.
14
Turvalisus
TÄHELEPANU
Märkused õige isteasendi kohta
Juhil ja kaassõitjal on oluline hoiduda roolirattast või armatuurlauast vä-
hemalt 25 cm kaugusele
A
» Joonis 8. Väiksema vahemaa korral ei saa tur-
vapadjasüsteem Teid kaitsta - see on eluohtlik! Lisaks peavad esiistmed
olema alati vastavalt kasvule õigesti seatud.
Rakendumisel arendab turvapadi suurt jõudu, mistõttu võivad ebakor-
rektse istmeseade või isteasendi korral tekkida vigastused.
Esiistmetel istujate ja turvapatjade mõjupiirkonna vahel ei tohi olla teisi
isikuid, loomi või esemeid.
TÄHELEPANU
Esiturvapadi ja laste sõidutamine
Mitte kunagi ei tohi sõidutada lapsi auto esiistmel ilma turvamata. Kui tur-
vapadjad õnnetusjuhtumi korral rakenduvad, võidakse lapsi raskelt või sur-
mavalt vigastada!
Kui kasutatakse kaassõitjaistmel lasteistet, kus last sõidutatakse seljaga
sõidusuunas, tuleb kaassõitja esiturvapadi tingimata välja lülitada » Lehe-
külg 17, Kaassõitja esiturvapadja väljalülitamine. Kui seda ei tehta, võib
laps saada kaassõitja esiturvapadja rakendumisel raskeid või surmavaid vi-
gastusi. Laste sõidutamisel kaassõitjaistmel tuleb täita lasteistmete kasu-
tamise kohta käivaid siseriiklikke seadussätteid.
TÄHELEPANU
Üldised märkused
Rooliratast ja kaassõitjapoolsel armatuurlaual paikneva turvapadjamoo-
duli pealispinda ei tohi katta, sinna kleebiseid kinnitada või muul viisil töö-
delda. Neid detaile võib puhastada ainult kuiva või veega niisutatud lapiga.
Turvapadjamoodulite katetele või nende vahetusse lähedusse ei tohi pai-
galdada mitte mingisuguseid osi, nt topsihoidjat, telefonihoidikut vms.
Mitte kunagi ei tohi asetada armatuurlauale esemeid kaassõitja turvapad-
ja pinnale.
Külgturvapadjad Head-Thorax
Joonis 9 Külgturvapadja paiknemiskoht / külgturvapadja rakenduspiir-
kond
Külgturvapatjade süsteem Head-Thorax pakub tugevate külgkokkupõrgete
korral täiendavat kaitset autosviibijate ülakehale (rind, kõht, vaagnapiirkond) ja
peale.
Külgturvapadjad paiknevad esiistmete seljatoepolstris » Joonis 9 -
.
Külgturvapatjade rakendumisel » Joonis 9 -
rakendub vastaval küljel auto-
maatselt ka turvavööpinguti.
Sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbuvad autosviibijatele mõjuvad koor-
mused ja väheneb pea ja ülakeha (rind, kõht ja vaagnapiirkond) uksepoolse
külje vigastumisrisk.
TÄHELEPANU
Märkused õige isteasendi kohta
Teie pea ei tohi mitte kunagi olla külgturvapadja väljumispiirkonnas. Õn-
netusjuhtumi korral võidakse Teid sel puhul raskesti vigastada. See käib
eriti ilma sobiva turvaistmeta sõitvate laste kohta » Lehekülg 19, Laste
turvalisus ja külgturvapadi.
Isikute ja turvapatjade mõjupiirkonna vahel ei tohi olla teisi isikuid, loomi
ega esemeid. Ustele ei tohi kinnitada mitte mingeid tarvikuid, nagu nt joo-
gihoidikuid vms.
Kui lapsed sõidu ajal vales asendis istuvad, on nende vigastumisoht õnne-
tusjuhtumi korral suurem. See võib põhjustada raskeid vigastusi » Lehekülg
18, Lasteiste.
15
Turvapadjasüsteem
TÄHELEPANU
Turvapadja juhtseade töötab rõhuanduritega, mis paiknevad esiustes. See-
tõttu ei tohi nii ustes kui uksevooderdustes teha mitte mingeid muudatusi
(nt täiendavate kõlarite paigaldamine). Sealjuures tekkivad vigastused või-
vad negatiivselt mõjutada turvapadjasüsteemi funktsiooni. Kõiki töid esius-
te ja nende vooderduste juures tohib lasta teha ainult eriala-ettevõtetes.
Seetõttu tuleb arvestada järgmisi juhiseid.
Mitte kunagi ei tohi sõita eemaldatud uksevooderdustega.
Mitte kunagi ei tohi sõita, kui seesmise uksevooderduse osad on eemal-
datud ja sellest jäänud avad ei ole korralikult suletud.
Mitte kunagi ei tohi sõita, kui kõlarid on ustest eemaldatud, välja arvatud
juhul, kui kõlarite avad on korralikult suletud.
Kui uksevooderdustesse paigaldatakse lisakõlareid või muid varustuse
detaile, tuleb avad kinni katta või täita.
Tööd lasta alati teostada ŠKODA hoolduspartneril või mõnel kompetent-
sel eriala-ettevõttel.
TÄHELEPANU
Autos olevatele riideriputuskonksudele võib riputada ainult kergeid riietu-
sesemeid. Riiete taskutes ei tohi olla raskeid või teravaservalisi esemeid.
Istmete seljatugedele ei tohi rakendada suuri jõude, nagu tugevad löögid,
pealeastumine jms, kuna see võib süsteemi vigastada. Külgturvapadjad või-
vad sellisel juhul mitte rakenduda!
Juhi- ja kaassõitjaistmel ei tohi tarvitada istme- või kaitsekatteid, mis ei
ole sõnaselgelt ŠKODA poolt kasutamiseks lubatud. Kuna turvapadi väljub
istme seljatoest, mõjutaksid kasutamiseks mittelubatud istme- või kaitse-
katted oluliselt külgturvapatjade kaitsetoimet.
Originaalistmekatendi kahjustused külgturvapadjamoodulite piirkonnas
tuleb kohe mõnes eriala-ettevõttes kõrvaldada lasta.
Esiistmete turvapadjamoodulitel ei tohi olla vigastusi, lõhesid või süga-
vaid kriimustusi. Vägivaldne avamine ei ole lubatud.
Turvapatjade väljalülitamine
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Turvapatjade väljalülitamine 16
Kaassõitja esiturvapadja väljalülitamine
17
Turvapatjade väljalülitamine
Turvapatjade väljalülitamine on ette nähtud ainult nt järgmistel juhtudel.
Kui peate kasutama kaassõitjaistmel lasteistet, kus laps istub seljaga sõidu-
suunas (mõnes riigis erinevate siseriiklike seadussätete tõttu näoga sõidu-
suunas) » Lehekülg 18, Laste turvaline sõidutamine.
Kui vaatamata korrektsele juhiistme asendile ei saa tagada rooliratta kesko-
sa ja rinnaku vahelist kaugust vähemalt 25 cm.
Kui kehalise puude tõttu on rooliratta piirkonda vaja paigaldada eriseadiseid.
Kui lasete paigaldada autosse muud istmed (näiteks ilma külgturvapatjadeta
ortopeedilised istmed).
Kaassõitja turvapatja saab välja lülitada võtmega pööratava lülitiga » Lehekülg
17.
Soovitame lasta vajadusel muud turvapadjad välja lülitada mõnel ŠKODA hool-
duspartneril.
Turvapadjasüsteemi jälgimine
Turvapadjasüsteemi toimimisvalmidust jälgitakse elektrooniliselt ka siis, kui
mõni turvapadi on välja lülitatud.
Turvapadi on välja lülitatud diagnostikaseadme abil
Märgulamp
süttib pärast süüte sisselülitamist u 3 sekundiks ja vilgub see-
järel veel u 12 sekundit.
Kaassõitja esiturvapadi on välja lülitatud kindalaekas paikneva võtmega pöö-
ratava lülitiga
Süüte sisselülitamise järel süttib märgulamp
u 3 sekundiks.
Süüte sisselülitamise järel süttib märgulamp




3
» Joo-
nis 10 leheküljel 17.
Juhis
Järgida turvapatjade väljalülitamise kohta käivaid siseriiklikke seadussätteid.
ŠKODA hoolduspartneri juures saate teada, kas ja millised turvapadjad võib ja
tuleb Teie autos siseriiklike seadussätete põhjal välja lülitada.
16
Turvalisus
Kaassõitja esiturvapadja väljalülitamine
Joonis 10 Kaassõitja esiturvapadja võtmega pööratav lüliti / kaassõitja
esiturvapadja välja-/sisselülitamise märgulamp
Võtmega pööratava lülitiga lülitatakse välja ainult kaassõitja esiturvapadi.
Väljalülitamine
Süüde välja lülitada.
Avada kaassõitjauks.
Raadio-võtme korral võtmekeel täielikult välja pöörata » .
Lükata võti ettevaatlikult lõpuni võtmega pööratava lüliti pilusse.
Pöörata võtmega pööratava lüliti pilu ettevaatlikult asendisse
2
» Joonis 10
OFF.
Eemaldada võti võtmega pööratava lüliti pilust » .
Sulgeda kaassõitjauks.
Kontrollida, kas sisselülitatud süüte korral põleb armatuurlaua keskosas mär-
gulamp
3




.
Sisselülitamine
Süüde välja lülitada.
Avada kaassõitjauks.
Raadio-võtme korral võtmekeel täielikult välja pöörata » .
Lükata võti ettevaatlikult lõpuni võtmega pööratava lüliti pilusse.
Pöörata võtmega pööratava lüliti pilu ettevaatlikult asendisse
1
» Joonis 10
ON.
Eemaldada võti võtmega pööratava lüliti pilust » .
Sulgeda kaassõitjauks.
Kontrollida, kas sisselülitatud süüte korral on armatuurlaua keskosas märgu-
lamp
3




kustunud.
TÄHELEPANU
Selle eest, kas turvapadi on välja või sisse lülitatud, vastutab autojuht.
Turvapadi lülitada välja ainult väljalülitatud süütega! Vastasel korral võib
tekkida viga turvapatjade väljalülitamissüsteemis.
Kui märgulamp




vilgub, siis kaassõitja turvapadi ei ra-
kendu õnnetusjuhtumi korral! Turvapadjasüsteemi tuleb lasta viivitamatult
mõnes eriala-ettevõttes kontrollida.
Sõidu ajaks mitte jätta võtit võtmega pööratavasse lülitisse.
Raputuste tõttu võib võti pilus pöörduda ja turvapadja sisse lülitada!
Turvapadi võib siis õnnetusjuhtumi korral ootamatult rakenduda - on vi-
gastumis- või eluoht!
ETTEVAATUST
Ebapiisavalt väljapööratud võtmekeel võib võtmega pööratavat lülitit vigasta-
da!
17
Turvapadjasüsteem
Laste turvaline sõidutamine
Lasteiste
Teema sissejuhatus
Käesolevas peatükis leiate teavet järgnevate teemade kohta:
Lasteistme kasutamine kaassõitjaistmel 18
Laste turvalisus ja külgturvapadi 19
Lasteistmete jaotus gruppidesse 20
Turvavööga kinnitatavate lasteistmete kasutamine 20
Lapsed on tagaistmel üldiselt paremini hoitud kui kaassõitjaistmel.
Erinevalt täiskasvanutest ei ole laste lihaste- ja luustikustruktuur veel täieli-
kult välja arenenud. Seetõttu on laste vigastumisoht suurem.
Lapsi tuleb sõidutada vastavalt kehtivatele seadussätetele.
Kasutada tuleb normi ECE-R 44 kohaseid lasteistmeid. Norm ECE-R tähendab:
Euroopa majanduskomisjoni eeskiri (Economic Commission for Europe -
Regulation).
ECE-R 44 kohased lasteistmed on märgistatud mitteeemaldatava kontrollimis-
märgisega: suur E ringi sees, selle all katsetamisnumber.
TÄHELEPANU
Lasteistmete kasutamisel tuleb järgida siseriiklikke seadussätteid.
Mitte mingil juhul ei tohi lapsi - ka väikelapsi! - süles autosse kaasa võtta.
Lapsi ei tohi mitte kunagi jätta autosse ilma järelevalveta. Teatavate vä-
liste klimaatiliste tingimuste korral võivad autos tekkida eluohtlikud tempe-
ratuurid.
Laps peab olema autos turvatud kogu sõidu kestel! Muidu võib ta õnne-
tusjuhtumi korral läbi auto paiskuda ning sellega ennast ja teisi sõitjaid
eluohtlikult vigastada.
Kui lapsed sõidu ajal ettepoole nõjatuvad või vales asendis istuvad, on
nende vigastumisoht õnnetusjuhtumi korral suurem. See käib eriti kaas-
sõitjakohal istuvate laste kohta - kui rakendub turvapadjasüsteem, võidak-
se neid raskelt vigastada või surmata!
Turvavöö rihma õigeks asetamiseks tuleb tingimata järgida lasteistme
tootja poolt antud juhiseid. Valesti asetatud turvavöö võib ka kergete õn-
netusjuhtumite korral vigastusi põhjustada.
TÄHELEPANU (järg)
Kontrollida tuleb turvavöö õiget asetust. Lisaks tuleb jälgida, et teravaser-
valised rautised ei vigastaks turvavööd.
Kui kasutatakse kaassõitjaistmel lasteistet, kus last sõidutatakse seljaga
sõidusuunas, tuleb kaassõitja esiturvapadi tingimata välja lülitada. Täien-
dav informatsioon » Lehekülg 18, Lasteistme kasutamine kaassõitjaist-
mel.
Juhis
Soovitame kasutada ŠKODA originaal-tarvikuteprogrammi kuuluvaid lasteist-
meid. Need lasteistmed on välja töötatud ja katsetatud kasutamiseks ŠKODA
autodes. Nad vastavad normile ECE-R 44
Lasteistme kasutamine kaassõitjaistmel
Mitte kunagi ei tohi tagasisuunatud lastehoidesüsteemi kasutada istmel, mis
on kaitstud selle ette paigutatud aktiivse turvapadjaga. Last võidakse raskelt
või koguni surmavalt vigastada.
Joonis 11
Kleebis B-piilaril kaassõitjapoolel
18
Turvalisus
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19
  • Page 20 20
  • Page 21 21
  • Page 22 22
  • Page 23 23
  • Page 24 24
  • Page 25 25
  • Page 26 26
  • Page 27 27
  • Page 28 28
  • Page 29 29
  • Page 30 30
  • Page 31 31
  • Page 32 32
  • Page 33 33
  • Page 34 34
  • Page 35 35
  • Page 36 36
  • Page 37 37
  • Page 38 38
  • Page 39 39
  • Page 40 40
  • Page 41 41
  • Page 42 42
  • Page 43 43
  • Page 44 44
  • Page 45 45
  • Page 46 46
  • Page 47 47
  • Page 48 48
  • Page 49 49
  • Page 50 50
  • Page 51 51
  • Page 52 52
  • Page 53 53
  • Page 54 54
  • Page 55 55
  • Page 56 56
  • Page 57 57
  • Page 58 58
  • Page 59 59
  • Page 60 60
  • Page 61 61
  • Page 62 62
  • Page 63 63
  • Page 64 64
  • Page 65 65
  • Page 66 66
  • Page 67 67
  • Page 68 68
  • Page 69 69
  • Page 70 70
  • Page 71 71
  • Page 72 72
  • Page 73 73
  • Page 74 74
  • Page 75 75
  • Page 76 76
  • Page 77 77
  • Page 78 78
  • Page 79 79
  • Page 80 80
  • Page 81 81
  • Page 82 82
  • Page 83 83
  • Page 84 84
  • Page 85 85
  • Page 86 86
  • Page 87 87
  • Page 88 88
  • Page 89 89
  • Page 90 90
  • Page 91 91
  • Page 92 92
  • Page 93 93
  • Page 94 94
  • Page 95 95
  • Page 96 96
  • Page 97 97
  • Page 98 98
  • Page 99 99
  • Page 100 100
  • Page 101 101
  • Page 102 102
  • Page 103 103
  • Page 104 104
  • Page 105 105
  • Page 106 106
  • Page 107 107
  • Page 108 108
  • Page 109 109
  • Page 110 110
  • Page 111 111
  • Page 112 112
  • Page 113 113
  • Page 114 114
  • Page 115 115
  • Page 116 116
  • Page 117 117
  • Page 118 118
  • Page 119 119
  • Page 120 120
  • Page 121 121
  • Page 122 122
  • Page 123 123
  • Page 124 124
  • Page 125 125
  • Page 126 126
  • Page 127 127
  • Page 128 128
  • Page 129 129
  • Page 130 130
  • Page 131 131
  • Page 132 132
  • Page 133 133
  • Page 134 134
  • Page 135 135
  • Page 136 136
  • Page 137 137
  • Page 138 138
  • Page 139 139
  • Page 140 140
  • Page 141 141
  • Page 142 142
  • Page 143 143
  • Page 144 144
  • Page 145 145
  • Page 146 146
  • Page 147 147
  • Page 148 148

SKODA Citigo (2014/05) Omaniku manuaal

Tüüp
Omaniku manuaal
See käsiraamat sobib ka