Octavia (2017/02)

SKODA Octavia (2017/02), Octavia 5E 02-2017 Omaniku manuaal

KASUTUSJUHEND
Auto ja infotainment
ŠKODA OCTAVIA

5E0012739AL
Eessõna
Te otsustasite soetada omale ŠKODA, täname teid südamlikult usalduse
eest.
Sellest kasutusjuhendist leiate auto käsitsemise kirjelduse, olulised ohutusju-
hised, sõiduki tavahoolduse ja tehnilise hoolduse kirjelduse, omaabijuhised
ning auto tehnilised andmed.
Lugege seda kasutusjuhendit hoolikalt, sest sellele kasutusjuhendile vastav
käitumine on auto õige kasutamise eelduseks.
Auto kasutamisel tuleb alati järgida üldisi siduvaid siseriiklikke seadussätteid
(nt laste sõidutamise, turvapadja väljalülitamise, rehvide kasutamise, liikluse
jms kohta).
Pühendage oma tähelepanu alati autojuhtimisele! Autojuhina vastutate täieli-
kult liiklusohutuse eest.
Soovime teile palju rõõmu oma uuest ŠKODAst ja head sõidulusti.
Teie ŠKODA AUTO

5E0012739AL
Sisukord
Vastutus puuduste eest ja ŠKODA garantii
uutele autodele 5
Trükitud kasutusjuhend 7
Siduskasutusjuhend 8
Selgitused 9
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav teave 10
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus
12
Üldised märkused 12
Õige ja turvaline isteasend
12
Hädaabikõne
14
Turvavööd
15
Turvavöö kasutamine
15
Turvavöö rullimisautomaadid ja
turvavööpingutid
17
Turvapadjasüsteem
18
Turvapadjasüsteemi kirjeldus
18
Turvapatjade väljalülitamine
20
Laste turvaline sõidutamine 22
Lasteiste 22
Kinnitussüsteemid
24
Käsitsemine
Kokpit 29
Ülevaade 28
Näidikud ja märgulambid 30
Näidikuplokk
30
Märgulambid 31
Infosüsteem 41
Juhi infosüsteem 41
Infosüsteemi käsitsemine 43
Sõiduandmed (multifunktsioonnäidik) 43
MAXI DOT-ekraan 45
Hooldusvälba näit 47
Isikustamine 48
Lukkude avamine ja uste avamine
50
Lukkude avamine ja lukustamine 50
Vargusevastane hoiatusseade 54
Käsitsi avatav pakiruumi kaas 55
Elektriline pakiruumi kaas 55
Akende käsitsemine
57
Panoraam-lükand-/tõstekatuseluuk
60
Valgustus ja nähtavus 62
Valgustus
62
Sisevalgustid
67
Nähtavus
68
Klaasipuhasti ja -pesur
70
Tahavaatepeeglid 71
Istmed ja peatoed
74
Esiistmed
74
Tagaistmed
76
Peatoed
77
Istmesoojendus 78
Roolirattasoojendus 79
Praktiline varustus
80
Siseruumi varustus 80
Elektrilised pistikupesad
87
Tuhatoosid ja sigaretisüütlid 89
Tahvelarvuti hoidik 90
Esemete transport
91
Pakiruum ja transport 91
Muutlik laadimispõrand pakiruumis
99
Võrkvahesein 100
Transport katusepakikanduril 101
Küte ja ventilatsioon 103
Küte, käsitsi juhitav kliimaseade, climatronic 103
Lisaküte (seisuküte ja -ventilatsioon) 107
Sidusteenused ŠKODA Connect 110
Sissejuhatav teave
110
Care Connect-teenused 111
Infotainment Online-teenused 111
Infotainment
Sissejuhatav teave 113
Olulised märkused
113
Ülevaade infotainmentist
114
Infotainmenti käsitsemine
117
Infotainmenti käsitsemine 117
Häälkäsitsemine
121
Infotainmenti tarkvara värskendamine
123
Infotainmenti seaded - Columbus, Amundsen,
Bolero 124
Infotainmenti süsteemi seaded 124
Menüü Raadio seaded
127
Seaded menüüs Meediumid
128
Menüü Pildid seaded 128
Menüü Video-DVD seaded
128
Menüü Telefon seaded 129
Menüü SmartLink+ seaded 130
Menüü Navigatsioon seaded
130
Infotainmenti seaded - Swing 133
Infotainmenti süsteemi seaded
133
Menüü Raadio seaded 134
Menüü Meediumid seaded 135
Menüü Telefon seaded
135
Menüü SmartLink+ seaded 136
2
Sisukord
Raadio 136
Käsitsemine 136
Meediumid 139
Käsitsemine 139
Audioallikad 142
Pildid 146
Pildivaatur
146
Video-DVD 148
Videopleier 148
Media Command 149
Käsitsemine 149
Telefon
151
Sissejuhatav teave
151
Sidumine ja ühendamine
154
SIM-kaardi kasutamine välises moodulis 156
rSAP
157
Telefonifunktsioonid
157
Tekstsõnumid (SMS)
160
Tööpunkt (WLAN) ja andmeühendus
162
Tööpunkt (WLAN) 162
Andmeühendus
164
SmartLink+
165
Sissejuhatav teave 165
Android Auto
166
Apple CarPlay 166
MirrorLink
®
167
Rakendus ŠKODA One App
169
Navigatsioon 170
Sissejuhatav teave
170
Siduskaart Google Earth
173
Sihtkoha otsimine ja sisestamine 173
Oma sihtkohtade import
178
Kaart 180
Sihtkohta juhatamine 183
Marsruut 186
Teepunktilaad 189
Liiklusteated 191
Auto süsteemid 193
CAR - auto seaded 193
Sõitmine
Paigaltvõtt ja sõitmine 194
Mootori käivitamine ja seiskamine 194
START-STOPP-süsteem 196
Pidurdamine ja parkimine 197
Käsitsi käiguvahetus ja pedaalid
199
Automaatkäigukast
200
Mootori sissesõitmine ja ökonoomne
sõitmine 202
Auto vigastumise vältimine
204
Abistavad süsteemid
205
Üldised märkused
205
Piduri- ja stabiliseerimissüsteemid
205
OFF ROAD-laad 208
Parkimisabiline (ParkPilot)
210
Parkimiskohast väljasõitmise
abiline„pimenurga“kontrolliks
213
Tagurdamiskaamera
216
Parkimisroolimise abiline 219
Haagisega manööverdamise abiline (Trailer
Assist)
223
Püsikiiruse hoidja 225
Kiiruspiirik
226
Automaatne vahekauguse hoidja (ACC) 228
Front Assist 233
Sõidulaadi valik (Driving Mode Selection)
236
Proaktivne sõitjatekaitse (Crew Protect
Assist)
238
Sõiduraja hoidmise abiline (Lane Assist) 239
Liiklusmärkide tuvastamine 241
Väsimuse tuvastamine 243
Rehvirõhukontroll 244
Haakeseadis ja haagis 245
Haakeseadis 245
Haakeseadise kasutamine 250
Kasutusjuhised
Korrashoid ja hooldus 256
Hooldustööd, sobitamised ja tehnilised
muudatused 256
Hooldusvälbad 258
Puhastamine ja korrashoid
260
Kontrollimine ja järeltäitmine
264
Kütus
264
Mootoriruum 268
Mootoriõli
270
Jahutusvedelik
271
Pidurivedelik
273
Auto aku
273
Rattad 276
Veljed ja rehvid
276
Kasutamine talvistes ilmastikuoludes
278
Omaabi
Avariivarustus ja omaabi 280
Avariivarustus 280
Rattavahetus 281
Rehviremondikomplekt
284
Käivitusabi 286
Auto pukseerimine
287
Kaugjuhtimispult ja väljavõetav valgusti -
patarei/akude vahetamine 289
3
Sisukord
Lukkude hädaavamine / hädalukustamine 290
Klaasipuhasti harjade vahetamine 292
Kaitsmed ja hõõglambid 293
Kaitsmed 293
Hõõglambid 297
Tehnilised andmed
Tehnilised andmed 302
Auto põhilised andmed 302
Auto spetsiifilised andmed vastavalt
mootorile 310
Märksõnade loend
4
Sisukord
Vastutus puuduste eest ja ŠKODA garantii uutele
autodele
Vastutus puuduste eest
Teie ŠKODA partner vastutab müüjana teie ŠKODA uue auto, ŠKODA origi-
naaldetailide ja ŠKODA originaaltarvikute eest vastavalt seadussätetele ning
ostulepingule.
ŠKODA garantii uutele autodele
Lisaks puuduste eest vastutamisele annab ühing ŠKODA AUTO ŠKODA garan-
tii uutele autodele (allpool tähistatud „ŠKODA garantii“), vastavalt järgnevas
tekstis kirjeldatud tingimustele.
ŠKODA garantii raames võimaldab ühing ŠKODA AUTO järgmist.
Teie autol kahe aasta jooksul alates ŠKODA garantii algusest ilmnevatest
puudustest põhjustatud kahjustuste tasuta parandamine.
Teie autol kolme aasta jooksul alates ŠKODA garantii algusest ilmnevatest
värvkatte puudustest põhjustatud kahjustuste tasuta parandamine.
Teie autol kaheteist aasta jooksul alates garantii algusest ilmnevate kere läbi-
roostetamiste tasuta parandamine. ŠKODA garantii loeb kere läbiroostetami-
seks ainult kereplekkide läbiroostetamist siseküljelt välisküljele.
Garantii alguseks on kuupäev, mil ŠKODA partner annab uue auto üle esimese-
le ostjale
1)
. See kuupäev tuleb ŠKODA partneri poolt vastavalt märkida teie
» Auto üleandmisdokumentidesse.
Auto parandamine toimub vigase detaili asendamise või remondiga. Asendatud
detailid kuuluvad ŠKODA hoolduspartnerile.
ŠKODA garantiist ei tulene täiendavaid nõudeõigusi. Eriti puuduvad asendus-
tarne nõudeõigus, lepingust loobumise õigus, asendusauto nõudmise õigus re-
mondi ajaks ja kahjude hüvitamise nõudeõigus.
Kui teie ŠKODA auto osteti ŠKODA partnerilt mõnes Euroopa majandusruumi
riigis (seega Euroopa Liidu riikides, Norras, Islandis ja Lichtensteinis) või Šveit-
sis, tuleb ŠKODA garantiist tulenevad nõuded esitada mõnele ŠKODA hooldus-
partnerile nendes riikides.
Kui teie ŠKODA auto osteti mõnelt ŠKODA partnerilt väljaspool Euroopa ma-
jandusruumi ja Šveitsi, tuleb ŠKODA garantiist tulenevad nõuded esitada mõ-
nele ŠKODA hoolduspartnerile väljaspool Euroopa majandusruumi js Šveitsi.
ŠKODA garantiist tulenevate toimingute eelduseks on kõigi hooldustööde õi-
geaegne ja asjatundlik teostamine vastavalt ühingu ŠKODA AUTO suunistele.
ŠKODA garantiist tulenevate nõuete kehtestamiseks peab olema tõendatud
ühingu ŠKODA AUTO suuniste kohaste hooldustööde asjatundlik teostamine.
Vahelejäänud hoolduse või ühingu ŠKODA AUTO suunistele mittevastavalt lä-
biviidud hoolduse korral kehtivad aga garantiinõuded edasi, kui saate tõestada,
et vahelejäänud hooldus või ühingu ŠKODA AUTO suunistele mittevastavalt lä-
biviidud hooldus ei ole olnud kahjustuse põhjuseks.
Teie auto loomulik kulumine ei kuulu ŠKODA garantii alla. ŠKODA garantii ei
haara ka võõrpealisehitiste, võõrpaigaldiste ja võõrümberehitiste puudusi ning
auto nendest põhjustatud puudusi. Sama kehtib ka tarvikute kohta, mis ei ole
tehases paigaldatud ja/või tehasest tarnitud.
Garantiinõuedeõigust ei teki lisaks ka juhtudel, kui kahjustus on tekkinud mõnel
allpooltoodud asjaolul.
Lubamatu kasutamine, mitteasjakohane käsitsemine (nt osavõtt mootoris-
pordivõistlustest või ülekoormus), asjatundmatu hooldamine ja korrashoid või
teie auto juures tehtud lubamatud muudatused.
Kasutusjuhendis või mõnes muus tehasest kaasaantud juhendis toodud ees-
kirjade eiramine.
Võõrmõjutused või välised mõjud (nt õnnetusjuhtum, rahe, üleujutus jms).
Autole või autosse on paigaldatud osad, mille kasutamiseks ei ole ŠKODA
AUTO poolt luba antud või autot on ŠKODA AUTO poolt mittelubatud viisil
muudetud (nt tuunitud).
Kahjustust ei ole viivitamatult mõnele eriala-ettevõttele näidatud või see on
asjatundmatult kõrvaldatud.
Põhjusliku seose puudumise tõendamine on kliendi kohustuseks.
See ŠKODA garantii ei piira ostja seaduslikke tarbijakaitseõigusi ning tootevas-
tutusseadusest tulenevaid võimalikke nõudeid auto müüja suhtes.
Mobiilsusgarantii
Mobiilsusgarantii annab teile oma autoga reisides kindlustunde.
1)
Vastavalt siseriiklikele üldkohustuslikele seadussätetele võib sõiduki üleand-
miskuupäeva asemel märkida siia ka sõiduki esmakordse registreerimise
kuupäeva.
5
Vastutus puuduste eest ja ŠKODA garantii uutele autodele
Kui teie auto peaks ootamatu defekti tõttu muutuma teel olles liikumisvõime-
tuks, võidakse teile mobiilsusgarantii raames teie edasise mobiilsuse tagami-
seks osutada järgmisi teenuseid: Avariiabi õnnetuskohal ja pukseerimine
ŠKODA hoolduspartneri juurde, tehniline abi telefoni teel või kautuselevõtt ko-
hapeal.
Kui teie autot ei remondita samal päeval, võib ŠKODA hoolduspartner osutada
täiendavaid teenusi, nagu asendustransport (buss, rong jne), asendusauto and-
mine vms.
Mobiilsusgarantii andmise tingimuste kohta teie autole küsige järele oma
ŠKODA partnerilt. Tema teatab ka teie autole mobiilsusgarantii andmise kon-
kreetsed lepingutingimused. Kui mobiilsusgarantii teie auto puhul ei kehti, päri-
ge suvaliselt ŠKODA hoolduspartnerilt selle hilisema kehtestamise võimalusi.
Valikuline ŠKODA garantiipikendus
Kui te oma uue ŠKODA auto ostmisel omandasite garantiipikenduse, pikeneb
sellega kaheaastane ŠKODA kõigi garantiiremontide tasuta läbiviimise garantii
valitud ajavahemiku või läbisõidu võrra, vastavalt sellele, mis enne kätte jõuab.
Kirjeldatud värvigarantiid ja läbiroostetamise vastast garantiid ŠKODA garantii-
pikendus ei hõlma.
ŠKODA garantiipikendus ei hõlma välis- või sisekilesid.
Infot ŠKODA garantiipikenduse täpsete tingimuste kohta annab teile teie
ŠKODA partner.
Juhis
ŠKODA garantiipikendus on saadaval ainult mõnes riigis.
6
Vastutus puuduste eest ja ŠKODA garantii uutele autodele
Trükitud kasutusjuhend
Trükitud kasutusjuhend sisaldab kõige olulisemat teavet auto kasutamise koh-
ta. Täiendavat põhjalikku teavet sisaldava kasutusjuhendi leiate sidusversioo-
nina ŠKODA internetisaitidelt » Joonis 1 leheküljel 8
See kasutusjuhend kehtib nii kõigile auto kerevariantidele kui ka juurdekuulu-
vatele mudelivariantidele ning kõigile varustusastmetele.
Selles kasutusjuhendis kirjeldatakse kõiki võimalikke varustusvariante, ilma
neid erivarustusena, mudelivariandina või turust oleneva varustusena tähista-
mata. Seega ei ole teie autos kõiki varustuse komponente, mida on selles ka-
sutusjuhendis kirjeldatud.
Auto varustuse maht on määratud auto ostulepinguga. Varustuse mahtu puu-
tuvate küsimustega pöörduge vajadusel mõne ŠKODA partneri poole.
Joonised selles kasutusjuhendis on ainult illustratsiooniks. Joonised võivad vä-
heolulistes detailides teie autost erineda, neid tuleb võtta üldise informatsioo-
nina.
ŠKODA AUTO töötab pidevalt, täiustamaks kõiki sõidukeid. Seetõttu on igal
ajal võimalikud muudatused kujunduse, varustuse ja tehniliste lahenduste osas.
Selles kasutusjuhendis toodud informatsioon vastab toimetamise lõpphetkel
olemasolevale infotasemele.
Selles kasutusjuhendis toodud tehnilised andmed, joonised ja info ei saa selle-
tõttu olla juriidiliste pretensioonide esitamise aluseks.
Soovitame kuvada internetisaite, millele selles kasutusjuhendis viidatakse,
klassikalise kujutisena. Mobiilse kujutisena esitatud internetisaitides ei pruugi
olla kogu vajalikku teavet.
7
Trükitud kasutusjuhend
Siduskasutusjuhend
Joonis 1
Siduskasutusjuhend ŠKODA in-
ternetisaitidel
Siduskasutusjuhendis on toodud põhjalikku teavet, mis trükitud variandis puu-
dub.
Siduskasutusjuhendi kuvamiseks tuleb talitada järgmiselt.
1. Lugeda sisse QR-kood » Joonis 1 või sisestada veebisirvikusse järgmine
aadress.
http://go.skoda.eu/owners-manuals
Avatakse internetisait ülevaatega margi ŠKODA mudelitest.
2. Valige soovitud mudel - avatakse juhendite menüü.
3. Valige valmistamise ajavahemik ning keel.
4. Valige üks järgmistest juhendivariantidest.
Fail pdf-vormingus
Juhendi sidus-versioon
Variant mobiilsele seadmele - rakendus MyŠKODA App
8
Siduskasutusjuhend
Selgitused
Kasutatud mõisted
- töökoda, mis teostab erialaselt ŠKODA marki autode hool-
dustöid. Eriala-ettevõte võib olla nii ŠKODA partner, ŠKODA hooldus-
partner kui ka sõltumatu töökoda.
- töökoda, mis on lepinguliselt autoriseeritud ühingu
ŠKODA AUTO või tema müügipartnerite poolt ŠKODA marki autode
hooldustööde teostamiseks ja ŠKODA originaaldetailide müümiseks.
- ettevõte, mis on ŠKODA AUTO või tema müügipartnerite
poolt autoriseeritud ŠKODA marki uute autode müümiseks ja võimalikult
nende hooldamiseks, kasutades ŠKODA originaaldetaile ning ŠKODA
originaaldetailide müümiseks.
Tekstjuhised
- lühivajutus (nt klahvivajutus) kestusega 1 s
- pikk vajutus (nt klahvivajutus) kestusega üle 1 s
Sümbolite selgitus
Viide peatüki olulise info ja ohutusjuhistega sissejuhatavale moodulile
Olukorrad, milles tuleb auto võimalikult kiiresti peatada
® Registreeritud kaubamärk
Tekstteade MAXI DOT-ekraanil.
Tekstteade segmentekraanil
Järgmise käsitsemissammu tähis
TÄHELEPANU
Selle sümboliga tekstid juhivad tähelepanu tõsisele õnnetus-, vigastumis-
ja eluohule.
ETTEVAATUST
Selle sümboliga tekstid juhivad tähelepanu auto vigastumise ohule või mõne
süsteemi võimalikule talitlusvõime puudumisele.
Juhis
Selle sümboliga varustatud tekstid sisaldavad täiendavat informatsiooni.
„Eriala-ettevõte“
„ŠKODA hoolduspartner“
„ŠKODA partner“
„Vajutus“
„Hoidmine“
9
Selgitused
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav teave
Kasutusjuhendi ülesehitus
Kasutusjuhend on hierarhiliselt jagatud järgmisteks piirkondadeks.
Osa (nt Kasutusjuhised) - osa pealkiri on toodud vasakpoolse lehekülje allosas
Põhipeatükk (nt Kontrollimine ja järeltäitmine) - põhipeatüki pealkiri on
toodud parempoolse lehekülje allosas
Peatükk (nt Mootoriõli)
Sissejuhatus teemasse - ülevaatemoodul peatüki sees, sissejuhatav
teave peatüki sisu kohta, vajadusel kogu peatüki kohta kehtivad juhised
Moodul (nt Kontrollimine ja järeltäitmine)
Teabeotsing
Teabeotsinguks kasutusjuhendis soovitame kasutada kasutusjuhendi lõpus ole-
vat märksõnaloendit.
Suunamäärangud
Kõik suunamäärangud, nagu „vasakul“, „paremal“, „ees“, „taga“ on antud auto
edasisõidusuuna suhtes.
Ühikud
Andmed mahu, massi, kiiruse ja pikkuse kohta antakse meetermõõdustikus, kui
ei ole teisiti märgitud.
Ekraaninäit
Selles kasutusjuhendis kasutatakse, kui ei ole teisiti märgitud, näidikuploki
ekraanikuvaks näitusid MAXI DOT-ekraanil.
Abi hädajuhtumi korral
Avarii korral võib vajalikke avariiteenistuse kontaktandmeid leida järgmistest
kohtadest.
ŠKODA partneri kontaktandmed (nt aknakleebisel)
Infotainment (menüü Telefon - Avarii-/infoteenus)
Mobiilirakendus ŠKODA
ŠKODA-veebisaidid
10
Kasutusjuhendi ülesehitus ja täiendav teave
Kasutatud lühendid
Lühend Tähendus
1/min mootori pöörete arv minutis
ABS blokeerimisvastane süsteem
ACC automaatne vahekauguse reguleerimine
AK automaatkäigukast
AGM auto aku tüüp
ASR veojõu kontrolliseade
CNG komprimeeritud maagaas
CO
2
süsinikdioksiid
COC vastavusdeklaratsioon
DPF diislikübemefilter
DSG automaatne topeltsiduriga käigukast
DSR aktiivne roolimistugi
EDS elektrooniline diferentsiaalilukustus
ECE Euroopa Majanduskomisjon
EPC mootori elektroonika kontroll
ESC stabiliseerimiskontroll
ET velje tugipinna kaugus
EL Euroopa Liit
G-TEC maagaasisõidukite tähis
HBA piduriabiline
HHC tõusval teel paigaltvõtuabiline
KESSY lukkude võtmeta avamine, auto käivitamine ja lukustamine
kW kilovatt, võimsuse mõõtühik
LED valgusti tüüp
M1
ainult või peamiselt inimeste vedamiseks konstrueeritud sõi-
duauto
MCB multikokkupõrkepidur
KK käsikäigukast
MPI kütuse mitmepunktisissepritsega bensiinimootor
Lühend Tähendus
MSR mootori veomomendi reguleerimine
N1 ainult või peamiselt kaubaveoks konstrueeritud kaubik
Nm njuutonmeeter, mootori pöördemomendi mõõtühik
PIN isiklik identimisnumber
Qi Elektriinduktsiooni abil juhtmeteta laadimise standard
TDI CR
turboülelaaduri ja ühistoru-sissepritsesüstemiga (common
rail) diiselmootor
TSA autorongi stabiliseerimine
TSI turboülelaaduri ja otsesissepritsega bensiinimootor
VIN sõiduki identimisnumber
W vatt, võimsuse mõõtühik
Wi-Fi traadita andmevõrk
XDS elektroonilise diferentsiaalilukustuse funktsiooni laiendus
11
Kasutatud lühendid
Turvalisus
Passiivne turvalisus
Üldised märkused
Teema sissejuhatus
Sellest juhendi lõigust leiate olulist teavet passiivse turvalisuse kohta. Me ole-
me siia kokku kogunud kõik, mida te näiteks turvavööde, turvapatjade, laste
turvalisuse jms kohta teadma peaksite.
Täiendavat olulist teavet turvalisuse kohta leiate ka selle kasutusjuhendi järg-
mistest peatükkidest. Seetõttu peab kasutusjuhend alati autos kaasas olema.
Iga sõidu eel
Omaenese ja kaassõitjate turvalisuse huvides pange iga sõidu eel tähele järgmi-
si punkte:
Kontrollida valgustus- ja suunatuleseadme talitlust.
Kontrollida klaasipuhasti talitlust ja klaasipuhasti harjade seisundit. Kontrolli-
da klaasipesuvedeliku taset.
Kontrollida, et kõik aknaklaasid võimaldavad selget ja head väljavaadet.
Seada tahavaatepeegel nii, et oleks tagatud vaade tagasisuunas. Kontrollida,
et peeglid ei ole kaetud.
Kontrollida rehvirõhku.
Kontrollida mootoriõli, pidurivedeliku ja jahutusvedeliku taset.
Kinnitada kindlalt kaasavõetud pakid.
Mitte ületada lubatud teljekoormusi ja lubatud täismassi.
Sulgeda kõik uksed ja kapott ning pakiruumi kaas.
Kontrollida, et ükski ese ei takistaks pedaalide kasutamist.
Kaitsta lapsi sobiva lasteistmega » Lehekülg 22, Laste turvaline sõidutamine.
Võtta õige isteasend. Nõuda kaasreisijatelt õige isteasendi võtmist » Lehe-
külg 12, Õige ja turvaline isteasend.
Sõidu turvalisus
Liiklusturvalisuse tagamiseks tuleb järgida järgmisi suuniseid.
Mitte lasta oma tähelepanu (nt kaassõitjate või telefonikõne jms poolt) liiklus-
olukorralt kõrvale juhtida.
Mitte kunagi ei tohi juhtida autot, kui teie juhtimisvõime on vähenenud (nt
arstirohtude, alkoholi uimastite vms tõttu).
Täita liikluseeskirja ja mitte ületada lubatud sõidukiirust.
Sõidukiirus tuleb alati sobitada tee seisundi ja liiklus- ning ilmastikuoludega.
Teha pikkadel sõitudel korrapäraselt puhkepause (hiljemalt iga kahe tunni jä-
rel).
Õige ja turvaline isteasend
Teema sissejuhatus
Enne sõidu alustamist võtta õige isteasend ja säilitada seda sõidu kestel. Nõuda
ka oma kaasreisijatelt iga sõidu eel õige isteasendi võtmist ja selle säilitamist
sõidu kestel.
Kaassõitjale kehtivad järgmised juhiseid, mille eiramine võib põhjustada ras-
keid vigastusi või surma.
Mitte nõjatuda armatuurlauale.
Mitte asetada jalgu armatuurlauale.
Kõigile autosviibijatele kehtivad järgmised juhiseid, mille eiramine võib põhjus-
tada raskeid vigastusi või surma.
Mitte istuda ainult istme esiserva piirkonnas.
Mitte istuda küljele suunatult.
Mitte kallutada ennast aknast välja.
Mitte sirutada kehaliikmeid aknast välja.
Mitte asetada jalgu istmepolstrile.
12
Turvalisus
TÄHELEPANU
Autosviibijate võimalikult mõjusaks kaitsmiseks peavad esiistmed ja kõik
peatoed olema alati vastavalt kasvule seatud ning turvavöö alati õigesti kin-
nitatud.
Kõik autosviibijad peavad õigesti kinnitama istekoha juurde kuuluva turva-
vöö. Lapsi tuleb kaitsta sobiva hoidesüsteemiga » Lehekülg 22, Laste tur-
valine sõidutamine.
Sõidu ajal ei tohi istmete seljatoed olla liigselt tagasi kallutatud, sest see
mõjutab tugevalt turvavöö ja turvapadjasüsteemi toimet - on vigastumi-
soht!
TÄHELEPANU
Autosviibijatel on vale isteasendi korral oht saada eluohtlikke vigastusi.
Juhi õige isteasend
Joonis 2
Juhi õige isteasend / Rooliratta õige hoidmisviis
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 13.
Teie turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi korral tu-
leb järgida järgmisi juhiseid.
Juhiiste seada pikisuunas nii, et pedaale saab kergelt kõverdatud jalgadega
põhjani vajutada.
Põlve-turvapadjaga varustatud autodel seada juhiiste pikisuunas nii, et jal-
gade kaugus armatuurlauast on põlve-turvapadja kohal vähemalt 10 cm
» Joonis 2 -
B
.
Istme seljatugi seada nii, et kergelt kõverdatud kätega saaks puudutada
rooliratta kõige kõrgemat punkti.
Seada rooliratas nii, et rooliratta ja rinnaku vaheline kaugus oleks vähemalt
25 cm » Joonis 2 -
A
.
Peatugi seada nii, et selle ülaserv oleks võimalikult ühel kõrgusel teie pea
ülaosaga (ei kehti integreeritud peatoega istmete korral) » Joonis 2 -
C
.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 15, Turvavöö kasutamine.
TÄHELEPANU
Kaugus roolirattast peab olema vähemalt 25 cm ja jalgade kaugus arma-
tuurlauast põlve-turvapadja piirkonnas vähemalt 10 cm. Väiksema vahemaa
korral ei saa turvapadjasüsteem teid kaitsta - see on eluohtlik!
Hoida rooliratast sõidu ajal mõlema käega selle välisservast „kella 9“ ja
„kella 3“ asendist » Joonis 2. Mitte kunagi ei tohi hoida rooliratast, haarates
„kella 12“ asendist või mõnel muul viisil (näiteks rooliratta keskkohast, rooli-
ratta servalt seestpoolt vms). Vastasel korral võib turvapadja rakendumine
põhjustada käsivarte, käte ja pea raskeid vigastusi.
Hoolitseda selle eest, et juhi jalgaderuumis ei oleks mitte mingeid ese-
meid, sest need võivad sõidu ajal sattuda pedaalide alla. Siis ei saaks enam
vajutada siduripedaali, pidurdada ega gaasi anda.
Rooliratta asendi seadmine
Joonis 3 Rooliratta asendi seadmine
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 13.
Rooliratta asendit saab kõrguse ja kauguse suunas seada.
Kallutada rooliratta all olevat fikseerimishooba noole
1
suunas » Joonis 3.
Seada rooliratas soovitud asendisse. Rooliratast saab seada noole
2
suunas.
Suruda fikseerimishoob noole
3
suunas lõpuni.
13
Passiivne turvalisus
TÄHELEPANU
Rooliratast ei tohi mitte kunagi seada sõidu ajal, vaid ainult seisval sõidukil!
Fikseerimishoob tuleb seadmise järel alati lukustada, et rooliratas oma
asendit juhuslikult ei muudaks - on õnnetusoht!
Kaassõitja õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 13.
Kaassõitja turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetusjuhtumi kor-
ral tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Kaassõitjaiste seada võimalikult tahapoole. Et turvapadi pakuks rakendu-
mise korral parimat võimalikku kaitsetoimet, peab kaassõitja hoiduma ar-
matuurlauast vähemalt 25 cm kaugusele.
Peatugi seada nii, et selle ülaserv oleks võimalikult ühel kõrgusel teie pea
ülaosaga » Joonis 2 leheküljel 13 -
C
(ei kehti integreeritud peatoega ist-
mete korral)
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 15, Turvavöö kasutamine.
TÄHELEPANU
Hoiduda armatuurlauast vähemalt 25 cm kaugusele, vastasel juhul ei saa
turvapadjasüsteem teid kaitsta - see on eluohtlik!
Jalad hoida sõidu ajal alati jalgaderuumis - mitte kunagi ei tohi asetada jal-
gu armatuurlauale, aknast välja või istepinnale! Pidurdusmanöövri või õnne-
tusjuhtumi korral suurendab see teie vigastumisohtu. Vale isteasendi korral
võivad turvapadja rakendumisel tekkida surmavad vigastused!
Tagaistmetel sõitjate õige isteasend
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 13.
Tagaistmetel sõitjate turvalisuseks ja vigastumisohu vähendamiseks õnnetus-
juhtumi korral tuleb järgida järgmisi juhiseid.
Peatugi seada nii, et selle ülaserv oleks võimalikult ühel kõrgusel pea ülao-
saga » Joonis 2 leheküljel 13 -
C
.
Kinnitada õigesti turvavöö » Lehekülg 15, Turvavöö kasutamine.
Hädaabikõne
Kehtib ainult mõnes riigis
Joonis 4
Märgulamp ja hädaabikõne klahv
Hädaabikõne süsteemi (allpool ainult süsteem) kasutatakse automaatselt või
käsitsi helistamiseks hädaabinumbrile.
Süsteem on olemas autodes, mis on varustatud teenusega Care Connect » Le-
hekülg 110.
Ühenduse moodustamise järel toimub suhtlus ühendatud keskusega autosse
paigaldatud kõlarite ja mikrofoni abil.
Märgulamp ja hädaabikõne klahv » Joonis 4
Märgulamp
- ühenduse moodustamine hädaabinumbriga
Automaatne ühenduse moodustamine
Turvapadja rakendumisega õnnetusjuhtumi korral moodustab süsteem auto-
maatselt ühenduse hädaabinumbriga.
Kergema õnnetusjuhtumi korral pakub süsteem infotainmenti ekraani kaudu
automaatset ühenduse moodustamist hädaabi- või avariinumbriga.
Ühenduse moodustamine käsitsi
Vajutada klahvi
B
» Joonis 4 kauem kui 3 s (ühenduse moodustamise saab
klahvi veelkordse vajutamisega lõpetada).
Ühenduse moodustamiseks kinnitada infotainmenti ekraanil / näidikuploki
ekraanil kuvatud teade või oodata mõni sekund, ühendus moodustatakse au-
tomaatselt. Märgulamp
A
vilgub roheliselt.
A
B
14
Turvalisus
Süsteemi talitlust kuvatakse süüte sisselülitamise järel märgulambi
A
süttimi-
sega » Joonis 4.
Talitlusvõimelise süsteemi korral põleb märgulamp roheliselt.
Süsteemi tõrke korral põleb märgulamp punaselt.
TÄHELEPANU
Süsteemi talitluseks on vajalik juurdepääs mobiiltelefonivõrgule - juurde-
pääsu puudumisel mobiiltelefonivõrgule ei ole hädaabikõne võimalik.
Süsteemi tõrke korral on oht, et süsteem õnnetusjuhtumi korral ei raken-
du! Seda tuleb viivitamatult mõnes eriala-ettevõttes kontrollida lasta.
Juhis
Hädaabinumbriga ühenduse moodustamisel saadab süsteem hädaabikesku-
sele auto ning autosviibijate eeldefineeritud andmed (nt auto identimisnumber,
auto asukoht, kinnitatud turvavavöödega autosviibijate arv, rakendunud turva-
patjade arv jms).
Kui auto asub ilma talitlusvõimelise hädaabikõnesüsteemi infrastruktuurita
piirkonnas, ei toimu auto andmete ülekandmist hädaabikõnekeskusesse.
Turvavööd
Turvavöö kasutamine
Teema sissejuhatus
Õigesti kinnitatud turvavööd pakuvad õnnetusjuhtumi korral kindlat kaitset.
Väheneb vigastumisrisk ja suurenevad üleelamisvõimalused raske õnnetuse
korral.
Turvavööd vähendavad oluliselt liikumisenergiat. LIsaks takistavad nad kontrol-
limatuid liikumisi, mis omakorda võivad raskeid vigastusi kaasa tuua.
Laste sõidutamisel tuleb järgida järgmisi juhiseid » Lehekülg 22, Laste turvali-
ne sõidutamine.
TÄHELEPANU
Iga sõidu eel kinnitada turvavöö! See kehtib ka teistele sõitjatele - on vi-
gastumisoht!
Turvavöö suurim kaitsetoime saavutatakse ainult õiges isteasendis » Le-
hekülg 12, Õige ja turvaline isteasend.
Esiistmete seljatoed ei tohi olla liigselt tagasi kallutatud, sest siis võib tur-
vavöö oma mõju kaotada.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde käsitsemise kohta
Turvavöö rihm ei tohi olla kinni kiilutud või keerdus ega hõõruda vastu te-
ravaid servi.
Jälgida, et ukse sulgemisel turvavööd kinni ei kiilutaks.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde õige kasutamise kohta
Turvavöö kõrgus tuleb seada nii, et rinnarihm jookseks üla õlakeskme,
mitte mingil juhul üle kaela.
Ühe turvavööga ei tohi mitte kunagi kinnitada kahte inimest (ka väikelap-
si).
Lukukeelt tohib asetada ainult sama istekoha juurde kuuluvasse lukupand-
lasse. Turvavöö vale kinnitamine mõjutab tema kaitsetoimet ja suurendab
vigastumisriski.
15
Turvavööd
TÄHELEPANU (järg)
Mitmekihiline ja avar riietus (näiteks mantel ülikonna peal) mõjutab turva-
vöö laitmatut kinnitamist ja turvavöö toimet.
Mitte kasutada klemme või muid esemeid turvavöö seadmiseks (nt lühen-
damiseks väiksemakasvuliste isikute korral).
Turvavööd tagaistmetel saavad oma ülesannet ainult siis usaldatavalt täi-
ta, kui tagaistme seljatugi on õigesti fikseeritud » Lehekülg 76.
TÄHELEPANU
Märkused turvavööde hooldamise kohta
Turvavöö rihm tuleb puhas hoida. Määrdunud rihm võib mõjutada rullimi-
sautomaadi tööd » Lehekülg 263.
Turvavöösid ei tohi autost eemaldada ega nende konstruktsiooni mitte
mingil viisil muuta. Ärge proovige turvavööd ise parandada.
Turvavööde seisundit tuleb korrapäraselt kontrollida. Kui märgatakse mõ-
ne turvavöösüsteemi osa (nt rihma, rihmakinnituste, rullimisautomaadi, luku
vms) kahjustusi, tuleb vastav turvavöö viivitamatult mõnes eriala-ettevõttes
vahetada lasta.
Õnnetusjuhtumi ajal koormatud turvavöö tuleb lasta mõnes eriala-ette-
võttes vahetada. Lisaks tuleb kontrollida ka turvavööde kinnituskohti.
Turvavöö õige asetus
Joonis 5 Turvavaöö rinna- ja sülerihma asetus / Turvavöö asend raseda-
tel naistel
Joonis 6 Turvavöö kõrguse seadmine esiistmetel
Lugege ja arvestage kõigepealt lk 15.
Turvavöö kaitsetoime tagamiseks on oluline turvavöö rihma õige asend.
Turvavöö õlarihm peab umbes üle õlakeskme - mitte mingil juhul üle kaela -
jooksma ja tugevalt ülakehale liibuma » Joonis 5 -
.
Turvavöö sülerihm peab jooksma üle vaagnapiirkonna, mitte üle kõhu, ja peab
alati tugevalt kehale liibuma » Joonis 5 -
.
Rasedatel naistel peab sülerihm toetuma vaagnapiirkonnale võimalikult mada-
lalt, et mitte rõhuda alakehale » Joonis 5 -
.
Turvavöö kõrguse seadmine esiistmetel
Pöörderautis nihutada noole suunas üles » Joonis 6 -
.
Või: Fiksaator noolte
1
suunas kokku suruda ja pöörderautis noole
2
suu-
nas alla nihutada » Joonis 6 - .
Seadmise järel proovida turvavööd järsult tõmmates, kas pöörderautis on
kindlalt fikseeritud.
TÄHELEPANU
Alati tuleb jälgida turvavöö rihma õiget asetust. Valesti asetatud turvavöö
võib ka kergete õnnetusjuhtumite korral vigastusi põhjustada.
Liiga lõdvalt kinnitatud turvavöö võib põhjustada vigastusi, sest õnnetus-
juhtumi korral liigub teie keha liikumisenergia mõjul ettepoole ja pidurda-
takse siis äkki turvavööga.
Turvavöö ei tohi olla tõmmatud üle kõvade või purunevate esemete (nt
pliiatsid, prillid, kuulsulepea, võtmekimp jne). Need esemed võivad põhjusta-
da vigastusi.
16
Turvalisus
Turvavöö kinnitamine ja vabastamine
Joonis 7 Turvavöö kinnitamine / vabastamine
Lugege ja arvestage kõigepealt
lk 15.
Enne kinnitamist
Seada peatugi õigesse asendisse (ei kehti integreeritud peatoega istmete
korral).
Seada iste õigesse asendisse (kehtib esiistmetele)
Seada turvavöö kõrgus õigeks (kehtib esiistmetele)
Kinnitamine
Turvavöö tõmmata lukukeelest haarates aeglaselt üle rinna ja vaagnapiirkon-
na.
Lukukeel asetada istme juurde kuuluvasse lukupandlasse » Joonis 7 -
, nii et
ta seal kuuldavalt fikseerub.
Kontrollida tõmmates, kas lukukeel on pandlas fikseeritud.
Vabastamine
Haarata lukukeelest ja vajutada punast klahvi lukupandlas » Joonis 7 -
, lu-
kukeel hüppab välja.
Juhtida turvavöö rihm käega tagasi, et see keerdu ei läheks ja rihma saaks
täielikult rullile kerida.
TÄHELEPANU
Lukukeele juhikut ei tohi ummistada, sest see takistab lukukeele kinnitu-
mist.
Turvavöö rullimisautomaadid ja turvavööpingutid
Teema sissejuhatus
Turvavöö rullimisautomaadid
Kõik turvavööd on varustatud rullimisautomaatidega.
Turvavöö aeglasel tõmbamisel on tagatud täielik liikumisvabadus. Turvavöö
äkilisel tõmbamisel blokeeritakse see rullimisautomaadi poolt. Turvavöö blo-
keeritakse ka täispidurdamisel, kiirendamisel, allamägesõidul ja kurvides.
TÄHELEPANU
Kui turvavööd äkilisel tõmbamisel ei blokeerita, lasta rullimisautomaati viivi-
tamatult kontrollida mõnes eriala-ettevõttes.
Turvavööpingutid
Kinnitatud turvavööga juhi ja kaassõitja ohutust suurendavad eesmiste turva-
vööde rullimisautomaatide turvavööpingutid.
Turvavööd pingutatakse kokkupõrgetel alates teatavast raskusastmest turva-
vööpingutitega, takistades sellega keha soovimatut liikumist.
Kergete kokkupõrgete, rullumise või väikeste mõjuvate jõududega õnnetus-
juhtumite korral turvavööpingutid ei rakendu.
TÄHELEPANU
Kõiki turvavööpingutussüsteemi juures tehtavaid töid, samuti muude re-
monttööde korral vajalikku süsteemi osade eemaldamist ja paigaldamist to-
hib ainult eriala-ettevõtetes teha lasta.
Turvavööpingutite rakendumise järel tuleb kogu süsteem välja vahetada.
Juhis
Turvavööpingutid võivad rakenduda ka kinnitamata turvavööde korral.
Turvavööpingutite rakendumisel tekib suits. See ei viita auto süttimisele.
17
Turvavööd
Turvapadjasüsteem
Turvapadjasüsteemi kirjeldus
Teema sissejuhatus
Turvapadjasüsteem pakub autosviibijatele täiendusena turvavöödele lisakaitset
tugevate laup- ja külgkokkupõrgete korral.
Turvapadja parim kaitsetoime saavutatakse ainult koostöös kinnitatud tur-
vavööga, turvapadi ei asenda turvavööd.
Turvapadjasüsteemi talitlusseisundit näidatakse märgulambiga näidikuplokis
» Lehekülg 34.
Süsteemi kirjeldus
Joonis 8 Turvapatjade paigalduskohad
Turvapatjade paigalduskohad » Joonis 8
esiturvapadjad
juhi põlve-turvapadi
eesmised külgturvapadjad
tagumised külgturvapadjad
turvakardinad
Esiturvapadjad - sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbub esiistmetel istu-
jate etteliikumine ja vähenevad pea ning ülakeha vigastumisvõimalused.
A
B
C
D
E
Esiturvapadjad on märgistatud kirjaga  roolirattal ja kaassõitjapoolsel ar-
matuurlaua osal.
Juhi põlve-turvapadi - sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbub keha et-
teliikumine ja vähenevad juhi jalgade vigastumisvõimalused.
Põlve-turvapadi on märgistatud kirjaga  juhipoolsel armatuurlaua osal.
Külgturvapadjad - sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbuvad autosviibija-
tele mõjuvad koormused ja väheneb kogu ülakeha (rinna, kõhu ja vaagnapiir-
konna) uksepoolse külje vigastumisoht.
Külgturvapadjad on märgistatud kirjaga  kleebisega esiistmete seljatuge-
del. Tagumised külgturvapadjad on märgistatud kirjaga  sisenemispiirkon-
na ja tagaistme seljatoe vahel.
Turvakardinad - sukeldumisel täispuhutud turvapatja sumbub keha liikumine ja
vähenevad pea- nind kaelapiirkonna vigastumisvõimalused.
Turvakardinad on märgistatud kirjaga

B-piilari vooderdusel.
Turvapadjasüsteemi koosneb (olevalt auto varustusest) järgmistest
osadest.
Erinevad turvapadjad.
Märgulamp
näidikuplokis » Lehekülg 34.
Kaassõitja esiturvapadja võtmega pööratav lüliti » Lehekülg 21.
Kaassõitja esiturvapadja märgulamp armatuurlaua keskosas » Lehekülg 21.
Turvapadja rakendumine
Joonis 9
Gaasiga täidetud turvapadjad
18
Turvalisus
/