Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tüüp
Dealer's Manual

See käsiraamat sobib ka

(Estonian)
DM-BR0007-04
BR-TX805
BR-M375
Edasimüüja juhend
ROAD MTB Trekking
City Touring/
Comfort Bike
URBAN SPOR
T E-BIKE
Mehaaniline ketaspidur
2
SISUKORD
OLULINE MÄRKUS .................................................................................................3
OHUTUSE TAGAMINE ...........................................................................................4
KASUTATAVATE TÖÖRIISTADE LOEND .................................................................8
PAIGALDAMINE ................................................................................................... 10
Pidurisadulate paigaldamine .....................................................................................................................10
REGULEERIMINE ..................................................................................................14
Reguleerimine kulunud piduriklotside korral ..........................................................................................14
Pidurklotsi vahekauguse kontrollimine ja vahetamise ajastamine ......................................................... 15
HOOLDUS ............................................................................................................17
Piduriklotside asendamine ........................................................................................................................17
OLULINE MÄRKUS
3
OLULINE MÄRKUS
See edasimüüja juhend on mõeldud eelkõige professionaalsetele jalgrattamehaanikutele.
Kasutajad, kes ei ole läbinud jalgrataste kokkupanekut puudutavat koolitust, ei tohiks proovida ise edasimüüja juhendi abil komponente paigaldada.
Kui mõni juhendi osa on sulle arusaamatu, katkesta paigaldamistööd. Selle asemel võta abi saamiseks ühendust ostukohaga või kohaliku jalgratta
edasimüüjaga.
Loe kindlasti kõiki selle tootega kaasasolevaid kasutusjuhendeid.
Ära demonteeri ega muuda toodet rohkem, kui on kirjeldatud edasimüüja juhendis.
Kõik edasimüüja juhendid ja kasutusjuhised leiad meie veebilehelt (http://si.shimano.com).
Kliendid, kes ei kasuta internetti, võivad paberil kasutusjuhendi saamiseks võtta ühendust ostukohaga.
Võite kasutusjuhendi kliendile andmiseks välja trükkida või võite küsida paberil kasutusjuhendi koopiat lähimast SHIMANO müügipunktist.
Palun järgi oma edasimüügiga tegeleva ettevõtte asukohaks oleva riigi, osariigi või piirkonna asjakohaseid reegleid.
Ohutuse tagamiseks loe kindlasti enne kasutamist pőhjalikult käesolevat edasimüüja juhendit ja järgi seda korrektseks
kasutamiseks.
Enese vigastamise ja seadmete ning keskkonna füüsilise kahju vältimiseks tuleb alati järgida järgmisi juhiseid.
Juhised on klassifitseeritud vastavalt ohu või kahjustuse astmele, mis võib esineda toote ebasihipärasel kasutamisel.
OHT
Juhiste eiramine põhjustab surma või tõsiseid vigastusi.
HOIATUS
Juhiste eiramine võib põhjustada surma või tõsiseid vigastusi.
ETTEVAATUST
Juhiste eiramine võib põhjustada kehavigastusi või füüsilist kahju seadmele ja keskkonnale.
OHUTUSE TAGAMINE
4
OHUTUSE TAGAMINE
HOIATUS
Järgi toote paigaldamisel juhendites olevaid juhiseid.
Soovitatav on kasutada ainult ehtsaid Shimano varuosi. Kui detailid, nagu poldid ja mutrid, tulevad lahti või saavad kahjustada, võib jalgratas kukkuda
ootamatult ümber ja tuua kaasa tõsiseid vigastusi.
Kui reguleerimisi ei tehta korrektselt, võivad esineda probleemid ja jalgratas kukkuda ootamatult ümber ning tuua kaasa tõsiseid vigastusi.
Hooldustööde tegemise ajal, näiteks detaile vahetades, kanna silmade kaitsmiseks kaitse- või turvaprille.
Pärast edasimüüja juhendi põhjalikku lugemist hoia seda hilisemaks vaatamiseks kindlas kohas.
Teavita kindlasti kasutajaid järgmisest:
Hoia sõrmed eemal pöörlevast ketaspiduri rootorist. Ketaspiduri rootor on piisavalt terav, et vigastada sõrmesid, kui
need jäävad liikuva ketaspiduri rootori avadesse.
Pidurisadulad ning ketaspiduri rootor muutuvad pidureid kasutades kuumaks; ära puuduta neid sõidu ajal või kohe pärast jalgrattalt maha tulekut.
Vastasel juhul võid saada põletusi.
Ära lase õlil ega määretel sattuda ketaspiduri rootorile ega piduriklotsidele. Vastupidisel juhul ei pruugi pidurid töötada korrektselt.
Kui piduriklotsidele satub õli või määret, võta ühendust edasimüüja või esindajaga. Vastupidisel juhul ei pruugi pidurid töötada korrektselt.
Kui pidurdamisel on kuulda müra, võivad piduriklotsid olla lõpuni kulunud. Kontrolli, kas pidurisüsteemi
temperatuur on piisavalt jahtunud, ja vaata seejärel, kas iga klotsi paksus on vähemalt 0,5mm. Või võta
ühendust edasimüüja või esindajaga.
2,0mm 0,5mm
Jõutud on
kasutatavuse piirini
Seisukord uuena
Kui piduriklotsid on kulunud, loe peatüki „REGULEERIMINE“ jaotist „Reguleerimine kulunud piduriklotside korral“ ja reguleeri piduriklotside
vahekaugust. Reguleerimata jalgrattaga sõitmine on ohtlik, kuna pidurid ei pruugi toimida.
Kui ketaspiduri rootor on mõranenud või deformeerunud, lõpeta viivitamatult nende pidurite kasutamine ja konsulteeri edasimüüja või esindajaga.
Kui ketaspiduri rootor kulub 1,5mm paksuseks või õhemaks või muutub alumiiniumist pind nähtavaks, lõpeta viivitamatult nende pidurite kasutamine
ja konsulteeri edasimüüja või esindajaga.
Kontrolli piduritrossi rooste, narmaste ja mõrade suhtes ning kui esineb mõni nendest probleemidest, võta ühendust ostukoha või jalgrataste
edasimüüjaga. Vastasel juhul ei pruugi pidurid korrektselt töötada.
Iga jalgratas võib sõltuvalt mudelist käituda mõnevõrra erinevalt. Seetõttu õpi tundma oma jalgrattale sobivat pidurdustehnikat (muu hulgas surve
piduriheeblile ja jalgratta juhtimisomadused) ning juhtimist.
Jalgratta pidurisüsteemi ebasobiv kasutamine võib põhjustada kontrolli kaotamist või kukkumist, mis võib kaasa tuua tõsiseid vigastusi.
Õige töötamise jaoks pea nõu professionaalse jalgrataste edasimüüjaga või loe jalgratta kasutusjuhendit. Oluline on harjutada sõitmist, pidurdamist jms.
Kui esipidurit rakendatakse liiga jõuliselt, võib esijooks blokeeruda ja jalgratas kukkuda ettepoole, tuues kaasa tõsiseid vigastusi.
Enne jalgrattaga sõitmist veendu alati, et eesmised ja tagumised pidurid töötaksid korrektselt.
Märja ilmaga on vajalik pidurdusmaa pikem. Vähenda oma kiirust ning pidurda varakult ja sujuvalt.
Kui teepind on märg, satuvad rehvid kergelt libisemisse. Rehvide libisemise tõttu võib rattur kukkuda; kukkumise vältimiseks vähenda kiirust ja
pidurda aegsasti ja ettevaatlikult.
OHUTUSE TAGAMINE
5
Jalgrattale paigaldamine ja hooldus:
Pidurisadulat raamile paigaldades paiguta ketaspiduri rootor pidurisadula pilu keskele.
Reguleeri ketaspiduri rootori ja piduriklotside vaheline vasak ja parem kaugus võrdseks. Kulunud piduriklotside
korral reguleeri sise- ja väliskülge kindlasti ühtlaselt ja samaaegselt, et piduriklotsid ei puutuks rootoriga kokku
ainult ühelt poolelt.
(Sisekülg: klotsi reguleerimiskruvi, väliskülg: trossi reguleerimise tapimutrid)
Ainult parema või vasaku vahekauguse reguleerimine võib põhjustada kauguste erinevaks muutumist ja põhjustada
pidurite talitlushäireid enne piduriklotsi kulumist minimaalse tööpaksuseni (0,5mm).
Sisekülg Väliskülg
Rootori pilu
Reguleeri sisetross nii, et üleulatuv osa oleks umbes kuni 20mm. Kui väljaulatuv osa on pikem, võib sisetrossi ots
takerduda ketaspiduri rootorisse, mis võib omakorda põhjustada jooksu lukustumist ja jalgratta kukkumist ette,
põhjustades tõsiseid vigastusi.
20mm või vähem
Ketaspidurid töötavad optimaalselt, kui neid kasutatakse soovituste tabelites toodud kombinatsioonides. Kontrolli kindlasti soovituste tabeleid.
Kombineeri 2-sõrmeheeblid pidurisadulatega. Kui kasutatakse koos 4-sõrmeheeblitega, võib pidurdusjõud olla suurem. Vastavalt võivad teatud
sõitmisasendid, üldkaal ja muud tegurid põhjustada vigastusega lõppevat kukkumist.
BR-TX805/BR-M375
Lamedate juhtraudade heebel
ST-M4000/TX800/M410/M390/M370/M360-2A/M310-2A/EF51-2A/EF41/EF40/EF65-2A/EF51-2A
BL-T4000/M421/T610/MX70/F800
ST-R240*/ST-R243*
BL-4600*/3500*/2400*/R780*
*
Režiimivahetusega piduriheeblid. Vaata režiimivahetusega piduriheeblite osa.
Kui kiirvabastusheebel on rummul ketaspiduri rootoriga samal poolel, võivad need teineteisega kokku puutuda, mis on ohtlik, seega kontrolli, et need
ei puutuks kokku.
OHUTUSE TAGAMINE
6
Režiimivahetusega piduriheeblid
Piduriheeblid on varustatud režiimivahetusmehhanismiga, mis teeb need ühilduvaks konsoolpidurite ja rullikpidurite või jõumodulaatoriga V-BRAKE
piduritega.
Maanteesõidu mehaaniliste ketaspidurite korral kasuta režiimiasendit C/R, mägijalgrataste mehaaniliste ketaspidurite korral kasuta režiimiasendit V.
Kui valitud on vale režiim, võib see põhjustada üleliigset või liiga vähest pidurdusjõudu, mis on väga ohtlik.
Vali õige režiim nagu joonistel näidatud.
Režiimi asend Sobivad pidurid
C: Režiimi asend, mis on ühilduv konsoolpiduritega
R: Režiimiasend maanteesõidu mehaaniliste ketaspiduritega ühilduvuse
jaoks
Asend C/R
Maanteesõidu mehaaniline ketaspidur
V: Režiimi asend, mis on ühilduv V-BRAKE piduritega
Asend V
MTB mehaaniline ketaspidur
*
Kasuta mudelit BR-TX805/M375 selles režiimis.
ETTEVAATUST
Teavita kindlasti kasutajaid järgmisest:
Sissetöötamise periood
Ketaspiduritel on sissetöötamise periood ja pidurdusjõud suureneb järk-järgult; seetõttu olge selle perioodi vältel ettevaatlik ja pidage meeles, et
pidurdusjõud muutub. Sama asi toimub ka siis, kui vahetatud on piduriklotsid või ketaspiduri rootor.
PANE TÄHELE
Teavita kindlasti kasutajaid järgmisest:
Toodete garantii ei laiene tavapärasest kasutamisest ja vananemisest tingitud loomulikule kulumisele ja halvemaks muutmisele.
Jalgrattale paigaldamine ja hooldus:
Kui pidurisadula kinnituseend ja hargi ots ei ole standardmõõtmetega, võivad ketaspiduri rootor ja pidurisadul kokku puutuda.
Kasuta koos orgaaniliste klotsidega ainult rootoreid, mida on kirjeldatud jaotises „AINULT ORGAANILISED KLOTSID“. Nende kasutamine koos
metallklotsidega põhjustab kiiret kulumist.
Tegelik toode võib joonisel olevast tootest erineda, sest selle juhendi peamiseks eesmärgiks on seletada toote kasutamise
protseduure.
KASUTATAVATE TÖÖRIISTADE LOEND
KASUTATAVATE TÖÖRIISTADE LOEND
8
KASUTATAVATE TÖÖRIISTADE LOEND
Paigaldamiseks, reguleerimiseks ja hooldamiseks on vajalikud järgmised tööriistad.
Tööriist Tööriist Tööriist
5mm kuuskantvõti 10mm mutrivõti Teravaotsalised näpitsad
PAIGALDAMINE
10
Jätkub järgneval leheküljel
PAIGALDAMINE
Pidurisadulate paigaldamine
PAIGALDAMINE
Pidurisadulate paigaldamine
1
(Z)
(Y)
Pinguta pidurisadula kinnituspolti A.
Seejärel pinguta ajutiselt pidurisadula
kinnituspoldid B, jättes pidurisadulasse
natukene lõtku.
(Y) Pidurisadula kinnituspolt A
(Z) Pidurisadula kinnituspolt B
Kinnitusmoment
6 - 8Nm
2
Lükka sisetross läbi ja kui õlg on algses asendis, pinguta trossi kinnituspolt.
(X) Sisetross
(Y) Trossi kinnituspolt
(Z) Õlg
Kinnitusmoment
6 - 8Nm
(Y)
(X)
(Z)
(X)
11
Jätkub järgneval leheküljel
PAIGALDAMINE
Pidurisadulate paigaldamine
3
Kinnita pidurisadul raamile.
Vajuta piduriheeblit, kuni piduriklotsid on surutud tugevalt vastu ketaspiduri rootorit.
Piduriheeblit vajutades pinguta kaks pidurisadula kinnituspolti B vaheldumisi vähehaaval.
Lõpuks pinguta pidurisadula kinnituspoldid kindlalt ettenähtud kinnitusmomendini.
(Z) Pidurisadula kinnituspolt B
Kinnitusmoment
6 - 8Nm
TEHNILISED SOOVITUSED
See muudab pidurisadula ketaspiduri
rootoriga paralleelseks.
Kontrolli, kas ketaspiduri rootor on
paigutatud rootori pilu keskele.
Selles punktis jääb ketaspiduri rootori ja
piduriklotside vahele välisküljel, kuid mitte
siseküljel, väike vahe.
Ketaspiduri rootor
Piduriklots
Rootori pilu
Klotsi
reguleerimiskruvi
Sisekülg Väliskülg
(Z)
4
(Z)
(Y)
(X)
Sisekülg Väliskülg
Vabasta klotsi reguleerimiskruvi
vastupäeva ühe või kahe klõpsatuse
võrra.
See tagab siseküljel piduriklotsi ja
ketaspiduri rootori vahel piisava vahe.
Kontrolli, kas mõlemad vahekaugused
ketaspiduri rootori ja piduriklotside
vahel on võrdsed. sisekülg = väliskülg.
(X) Piduriklots
(Y) Klotsi reguleerimiskruvi
(Z) Ketaspiduri rootor
12
PAIGALDAMINE
Pidurisadulate paigaldamine
5
Vajuta piduriheeblit umbes 10 korda,
kuni see puudutab klambrit. Veendu, et
ühegi komponendiga ei esineks
probleeme ja ketaspiduri rootorid ja
piduriklotsid ei puutuks jooksu
pööramise ajal omavahel kokku.
6
Kui tross lõtvub sammus 5, pinguta seda ühe järgmiste toimingutega.
(X) Trossi reguleerimismutter
(Y) Trossi reguleerimise tapimutter
(Z) Trossi kinnituspolt
TEHNILISED SOOVITUSED
Kui piduriheebli tõmme on liiga pikk
Kui piduriheebli tõmme on ka pärast vasakul
kirjeldatud samme liiga pikk, tee läbi
järgmine toiming.
Õiget tõmmet on võimalik seadistada, kui
vähendada algset klotside kaugust.
Enne sammuga 3 jätkamist keera klotsi
reguleerimiskruvi päripäeva, et vajutada
piduriklotsid vastu ketaspiduri rootorit.
Kui piduriklotsid on surutud vastu
ketaspiduri rootorit, keera klotsi
reguleerimiskruvi ühe või kahe klõpsatuse
võrra vastupäeva.
Kui kasutad trossi reguleerimise tapimutrit
(Y)
(X)
Trossi lõtvuse reguleerimiseks pööra
trossi reguleerimise tapimutrit
vastupäeva. Seejärel pinguta käsitsi trossi
reguleerimismutrit, kui see on olemas.
Trossi kinnituspoldi kasutamisel
(Z)
Vabasta trossi kinnituspolt, pinguta tross
ja seejärel pinguta uuesti trossi
kinnituspolt.
7
Poltide lahti tulemise takistamiseks kinnita kolm polti lukustusrõngastega.
(Z) Lukustusrõngas
PANE TÄHELE
Paigalda pidurisadula kinnituspoltide
paigaldamisel kindlasti lukustusrõngad.
TEHNILISED SOOVITUSED
Postiga tüübi puhul
Lukustusrõngas
Esiosa
(Z)
Taga
(Z)
REGULEERIMINE
14
REGULEERIMINE
Reguleerimine kulunud piduriklotside korral
REGULEERIMINE
Reguleerimine kulunud piduriklotside korral
Reguleeri vahekaugusi, kui piduriklotsid on kulunud. Reguleeri sise- ja väliskülje vahekaugusi samaaegselt.
(U)
(T)
(V)
(W)
(X)
[1] [2]
Sisekülg Väliskülg
Reguleeri ketaspiduri rootori ja
piduriklotside mõlemat vahekaugust nii,
et need oleksid järgnevalt märgitud
vahemiku piires ja võrdsed:
sisekülg [1] = väliskülg [2].
Klotsi vahekaugus [1], [2]
0,2mm-0,5mm
(T) Rootori pilu
(U) Piduriklots
(V) Klotsi reguleerimiskruvi
(W) Pidurisadul
(X) Ketaspiduri rootor
(Y) Trossi reguleerimise tapimutter
(Z) Trossi reguleerimismutter
PANE TÄHELE
Reguleeri sise- ja väliskülje vahekaugusi
samaaegselt.
Ainult ühe vahekauguse reguleerimine võib
põhjustada järgmisi probleeme.
Kokkupuude klotside ja ketaspiduri rootori
vahel võib esinda ka väljaspool
pidurdamist.
Piisavat pidurdamisjõudu ei pruugi olla
võimalik saavutada, kui vahekaugus on
ühel poolel liiga suur.
Ketaspiduri rootor puudutab pidurdamise
ajal pidurisadulaid.
TEHNILISED SOOVITUSED
Piduriklotse saab kasutada, kuni nende paksus
on vähemalt 0,5mm.
Sisekülg
(V)
Reguleerimiseks pööra klotsi
reguleerimiskruvi.
Väliskülg
(Y) (Z)
(Y)
Reguleeri, pöörates trossi reguleerimise
tapimutrit pidurisadulate ja
piduriheeblite juures.
15
REGULEERIMINE
Pidurklotsi vahekauguse kontrollimine ja vahetamise ajastamine
Pidurklotsi vahekauguse kontrollimine ja vahetamise ajastamine
Kui ka tugev vajutamine piduriheeblitele ei taga piisavat pidurdusjõudu või kui piduriheeblite ulatus ei muutu ka piduritrosside pingsuse reguleerimisel,
teosta järgmised kontrollimised.
Kontrolli, et õlg ei puutuks piduriheebli vajutamisel vastu sadulat.
PANE TÄHELE
Veendu, et pidurisüsteemi temperatuur on
enne kontrollimisi piisavalt langenud.
Õlg ei puutu vastu sadulat
(tavaolukord)
Õlg puutub vastu sadulat
(Olukord, kus siseküljel asuvat vahekaugust
tuleb reguleerida või piduriklotsid tuleb
välja vahetada)
Kui õlg puutub vastu sadulat, võib see kaasa tuua ühe või mitu järgmist probleemi. Teosta hooldus vastavalt vajadusele.
Piduriklotsi vahekaugus siseküljel on liiga suur (klotsi reguleerimiskruvi ei ole korralikult reguleeritud):
Loe peatüki „REGULEERIMINE“ jaotist „Reguleerimine kulunud piduriklotside korral“ ja reguleeri piduriklotsi vahekaugust siseküljel.
Piduriklotside paksus on jõudnud 0,5mm-ni:
On aeg piduriklotsid välja vahetada. Loe peatüki „HOOLDUS“ jaotist „Piduriklotside asendamine“ ja asendage piduriklotsid uutega.
HOOLDUS
17
Jätkub järgneval leheküljel
HOOLDUS
Piduriklotside asendamine
HOOLDUS
Piduriklotside asendamine
1
Eemalda raami küljest ratas ning eemalda piduriklotsid, nagu on näidatud joonisel.
(Y) Lõhis
(Z) Piduriklots
(Y)
(Z)
2
(Z)(Y)
(X)
Vabasta klotsi reguleerimiskruvi,
keerates seda lõpuni vastupäeva.
Seejärel pööra piduriheebli trossi
reguleerimise tapimutrit päripäeva.
(X) Klotsi reguleerimiskruvi
(Y) Trossi reguleerimise tapimutter
(Z) Trossi reguleerimismutter
3
(Z)
Paigalda uued piduriklotsid.
Sisesta lõhis ja painuta seda seejärel
joonisel näidatud viisil.
(Z) Lõhis
18
HOOLDUS
Piduriklotside asendamine
4
(Z)(Y)
(X)
(X)
Sisekülg Väliskülg
Reguleeri ketaspiduri rootori ja
piduriklotside vahelised vahekaugused
võrdseks. sisekülg = väliskülg.
(X) Klotsi reguleerimiskruvi
(Y) Trossi reguleerimise tapimutter
(Z) Trossi reguleerimismutter
5
Pärast seda, kui oled veendunud, et piduriklots ja ketaspiduri rootor ei puutu omavahel
kokku, veendu ka, et piduriheebli vajutamine toimuks ilma probleemideta.
Pane tähele: spetsifikatsioonid võivad arenduse jooksul ilma ette teatamata muutuda. (Estonian)
  • Page 1 1
  • Page 2 2
  • Page 3 3
  • Page 4 4
  • Page 5 5
  • Page 6 6
  • Page 7 7
  • Page 8 8
  • Page 9 9
  • Page 10 10
  • Page 11 11
  • Page 12 12
  • Page 13 13
  • Page 14 14
  • Page 15 15
  • Page 16 16
  • Page 17 17
  • Page 18 18
  • Page 19 19

Shimano BR-M375 Dealer's Manual

Tüüp
Dealer's Manual
See käsiraamat sobib ka